Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF-utan å,ä,ö


Tony Suolanko

Rekommendera Poster

Tony Suolanko

Hej!

 

Jag skriver ut postscriptfiler av quarkfiler som sedan genereras till en PDF av Distiller. Problemet jag råkat ut för är att å,ä & ö faller bort i hela PDF filen.

 

Kan någon hjälpa mig att lösa detta?

 

Tack på förhand.

/Tonyboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här hjälper nå't - men detta är instruktionerna jag fick på exakt samma fråga till ett förlag.

 

/Weyland

 

<-- kapat ur ett mail -->

 

SOFTWARE REQUIREMENTS:

Latest versions of:

- AdobePS Drivers (4.2.3)

- Acrobat Distillers (3.0.1)

- Acrobat (3.01)

 

METHOD:

Disable a file called 'Distadb.dos'. This prevents unexpected font substitution.

Set Acrobat as a virtual printer. This automates the process of distilling a PDF file.

 

Acrobat Distiller Options:

- Compatibility: Acrobat 3.0

- ASCII Format: Unchecked

- Default Resolution: Correct dpi (300) Refers to bitmapped images in the file. - Default page size: Leave as, Width 612; Height 792; Page units, Points

 

Default resolution: 600

Text and Graphics LZW compression: ON

- Color Image Downsample to: ON

- Color Image Downsample to resolution: 300

- Color Image Automatic filter Selection: ON

- Color Image Compression: OFF

- Color Image Compression Using: JPEG Medium

 

- Grayscale Image Downsample to: ON

- Grayscale Image Downsample to resolution: 300

- Color Image Automatic filter Selection: ON

- Grayscale Image Compression: OFF

- Grayscale Image Compression Using: JPEG Medium

 

- Monochrome Image Downsample to: OFF

- Monochrome Image Downsample to resolution: 300

- Monochrome Image Compression: ON

- Monochrome Image Compression Using: CCITT Group 4

 

Subset Embedded fonts: ON

Maximum Subset Percentage: 99 (this is important)

Embed all Fonts: ON

 

Use prologue/Epilogue: OFF

Preserve OPI Comments: OFF

Color Conversion Method: Unchanged

Preserve Transfer functions

Preserve UCR / Black Generation Functions

Preserve Overprint Settings: OFF

Preserve Halftone Screen Info: OFF

Convert CMYK Images to RGB: OFF

 

And voila you should have successfully created PDF files.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Suolanko

Tyvärr verkar dt inte funka. Filen 'Distadb.dos' som skulle raderas finns inte. Kanske var den menad för PC? Bland inställningarna i Distillern är det helt omöjligt att hitta något som har med saken att göra. Får fortsätta att leta...

 

/Tonyboy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Eftersom du nämner "menad för PC" så förmodar jag att du sitter vid Mac och jobbar...

Vilken version av Quark jobbar du med? Ev. så kan du ju behöva patcha programmet. Likaså Acrobat som är lite småbuggigt innan 4.05 (ifall du kör 4:an vill säga).

 

När du väljer skrivare så välj filken "Spara som fil" och se till att följande är markerat

Data som ASCII

Inkludera typsnitt ALLA

Postscript brukar jag köra kompatibel med Level 1

 

Under fliken Typsnittsinställningar som finns något som heter typsnittsnerladdning. Där kan du ju prova att kryssa för "Ladda alltid ner typsnitt som behövs".

 

Glöm sedan inte att ändra Destinationen till PostScript-fil.

 

Lars, Stenkullens Tryckeri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Suolanko

Hej Lars!

 

Jag jobbar med version 4.1 och version 4 av Acrobat. Givetvis väljer jag alltid "spara som fil" och destionationen "Postscript". Jag ska även nämna att problemen började när jag uppgraderade min Quark. Jag har även misstänkt att det kan vara fel på vissa typsnitt som kan vara trasiga, för det är alltid Impact som krånglar. Jag har provat att byta ut den flera gånger, men utan resultat.

 

/Tonyboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Har du samma problem med Impact när du skriver ut den?

Den senaste versionen av Quark är 4.11 och som sagt Acrobat är uppe i 4.05 (finns även en 4.06). Man kan inte ladda hem 4.05:an utan kan bara beställas direkt från Adobe (kostnadsfritt).

 

Ev. ifall du har Illustrator eller Freehand kan du ju skapa en eps-fil av texten (förmodar att det är en rubrik) och sedan konvertera texten till kurvor. Sen är det bara att montera bilden i Quark. Det borde lösa problemet för dig.

Nackdelen är ju bara att är det några ändringar i texten så får du göra om allt från början igen...

 

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligtvis Impact som är problemet. Acrobat har en spärr som gör att typsnitt från vissa leverantörer inte inkluderas, av upphovsrättsliga skäl antar jag. De typsnitt som följer med i MacOS (exempelvis Impact) brukar inte funka.

 

Du kan ju göra om texten till banor i Quark eller Illustrator, men det är lite jobbigt. Annars finns kanske Impact som PS-typsnitt? Har nästan för mig det. Ett tredje alternativ är att öppna tysnittet i Fontographer och försöka spara om så att spärren försvinner.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Suolanko

Hej igen !

 

Tusen tack för all hjälp jag fått !!! Tack för "EPS-tipset", "Fontographer-tipset". På något sätt skall väl detta problem lösa sig. Jag skriver ut runt 30 PDF filer om dagen så det har varit ett stort problem för mig sedan jag uppgraderade min Quark...

 

/Tonyboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Den där "spärren" du pratar om är rent nonsens eftersom hela vitsen med Acrobat är ju att kunna öppna den på en annan dator än ens egen med bibehållen layout, även ifall man inte har licens för just de typsnitt som används i pdfen.

Vi har själv aldrig haft några problem med typsnitt i samband med Acrobat - varken TrueType eller PostScript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Suolanko

Hej igen!

 

Jag tyckte också att det med spärren lät konstigt. Men hur som helst; inga å, ä & ö har fortfarande inte synts till där jag använder mig av Impact...

 

/Tonyboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra som Lars föreslår. Skriv texten i ai och gör en stor ruta (som ligger utanför pappret), sedan sparar du ett doc. i vektorer.eps och ett i ai. Om du senare behöver ändra i texten så kan du alltid göra det i ai-doc. och rutan gör att texten kommer ligga på samma plats som den tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nonsens eller ej, prova att skapa en pdf-fil med några av de typsnitt som följer med Mac OS 9! Det där med en spärr är inget jag själv fantiserat ihop utan nåt jag hör nånstans men glömt var. Självklart kan det vara fel.

 

Jag håller med om att det inte borde finnas anledning för någon att inte tillåta typsnittsinkludering i PDF-er, men jag tycker ändå att det verkar som att så är fallet.

 

Själv har jag haft problem med Techno (MacOS 9) och Comic Sans (Office 98; och nej, det var inte min idé att använda det typsnittet).

 

Uppdatering:

Jag har visst glömt bort vilket problemet var från början av diskussionen. De problem jag talar om med nämnda typsnitt yttrar sig i att de ersätts helt och hållet med Courier, inte att åäö försvinner.

[inlägget ändrat 2001-01-10 22:19:54 av HL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Rippade så sent som i igår (läs 10/1) just Impact och hade inga problem med det, åäö kom ut som de skulle (naturligtvis till en pdf).

Har även rippat ett flertal av de typsnitt - vid ett flertal tillfällen - som medföljer MacOS och har faktiskt inte haft några problem.

Det finns dock några typsnitt som aldrig inkludras när man pdf:ar (Courier, Helvetica, Symbol, Times och Zapf Dingbats). Detta kan man förstås ändra.

 

Däremot så finns det faktiskt en "spärr" i vissa TrueType-typsnitt (inte Adobe Acrobat) som hindrar typsnittet att bli inbäddat i pdf-filen (s. 155 i manualen). Har dock inte stött på något sådant ännu.

 

Nåväl, här är ivf mina inställningar i Acrobat:

General:

Compability: Acrobat 3.0

ASCII format förbockat

Optimize PDF förbockat

Resolution: (valfritt, beroende på vad man skall ha pdf:en till).

Compression: se ovan på Resolution

Fonts:

Embed all fonts förbockat

Subset all embedded fonts below 100%

En annan detalj som kan vara lätt att glömma är att tala om sökvägen till systemtypsnitten.

Har nu idag (läs: torsdag 11/1) testat att rippa Techno och Comic Sans och sedan öppnat pdf:en både på en pc och en mac för att se ifall det var några problem, men det hade jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, testade igen och det visar sig att det funkar om jag väljer "Inkludera alla typsnitt" när jag skapar PS-filen. Det handlar alltså om att Distiller inte hittar typsnitten, inget annat. Kan nämna att jag inte har typsnitten i Systemmappen, utan i en annan typsnittsmapp kopplad till ATM Deluxe. Alla andra typsnitt som jag har aktiverade på samma sätt brukar dock funka, så jag är lite förvirrad...

 

Hursomhelst: problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. fascinerande - jag återkommer med egen rapport nästa vecka när jag måste prova på detta till synes kluriga mansverk själv.. ;)

 

/Weyland

[inlägget ändrat 2001-01-12 11:27:00 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Suolanko

Hej igen!

 

Jo, för att börja så har jag löst mitt problem nu ganska bra. Jag bytte ut mitt true-type Impact mot en postscript variant och då följer å, ä , ö med precis som det ska. Visserligen kan det skilja lite i postscript varianten, men hur som helst följer specialtecknen med, vilket var anledningen till mitt inlägg.

 

Problemet började ju som sagt efter min uppgradering av Quark. Innan det funkade mitt true-type Impact bra, men inte efter uppgraderingen. Det uppstår alltså någon form av knflikt, antingen när jag skapar PS-filen eller när den genereras till en PDF i Distillern.

 

/Tonyboy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...