Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med tv-box som fryser och fuckar upp


rainbowgirl

Rekommendera Poster

Jag har en tvbox som krånglar. har fått ny från mkb men den nya krånglar precis som den gamla...

 

bilden fryser, och ljudet fortsätter ibland, det blir mosaikbild eller pixlar om ni så vill. Jag har köpt ny antennkabel men det krånglar ändå. scart-sladden är det nog inte då dvdn funkar och det brukar bli andra störningarna när det är den, lite fel färger och hela bilden försvinner eller ljudet försvinner, men det är ju inte alls då felen det är.

 

Jag har kopplat bort dvdn helt, då den kan störa.

Ibland kommer störningarna precis hela tiden, ibland hjälper det att stänga av den i ett par sekunder eller dra ut sladden, ibland hjälper det att stänga av alla el-saker i lägenheten, men ibland funkar den perfekt trots att ALLT är på. MKB har noll koll och fattar inget, inget fel när jag är inne med boxen... någon som kan hjälpa mig? ska väl kunna ha igång andra saker utan att boxen ska lägga av... ibland kan det störa som fan i 10 minuter för att sen bli bra i 3 dagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som dålig signal, dålig signalkvalité.

 

Testa kortare antennsladd, annat uttag i lägenheten, be dem mäta upp signalstyrkan, titta i boxen vad den säger om signalstyrka/kvalité, knacka på hos grannar och fråga hur de har det, testa din box hos grannarna för att se om den fungerar där.

 

Med andra ord, uteslut felkällor.

 

Om din box fungerar hos grannen en våning ned, då är boxen okej.

Om din box fungerar i annat antennuttag i lägenheten men inte i vardagsrummet, ja vad är slutsatsen då?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antennsladden är den kortaste som finns, ny sedan augusti. och jag har bara ett uttag, börjar fundera på om det kan vara kontakten i väggen...

styrkan är 8 % men det är den alltid även nere på verkstaden, och kvalitén är 100 %.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrka 8%?

 

Okej, nu är styrkan inte allt men samtidigt borde inte kvalitén vara 100% med den lilla styrkan.

 

Å andra sidan vet jag inte vad din box mäter, exakt vad det är den redovisar.

 

Låter som dålig signal. Frågan då är var den försämras? I din bostad, i din kontakt eller i nätet utanför? Villa? Lägenhet? Som sagt, fråga grannen! Om alla grannar har problem...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag frågade om styrkan och kvaliten och han nere på verkstaden sa att det inte blir mer, och det var samma styrka och kvalité på hans tv där och då var det inga problem.

 

jag bor i lägenhet, o skulle tro att de borde reagerat på att många i samma hus har samma problem, fast man vet ju aldrig. Jag undrar dock om det på något sätt kan vara TVn trots att det inte är några problem med dvd även när den är kopplad via boxen. jag har en gammal tjockTV men det har ju inte varit några problem innan... jag har flyttat tv för ett tag sen och den står närmare uttaget, o då kunde jag ju byta ut sladdarna och skaffa en ny kort.... Fattar verkligen itne vad problemet är... Tack för dina synpunkter!

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 16:45:19 av rainbowgirl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störningarna du ser låter som digitala störningar, dvs störningar i mottagningen i digitalboxen. SCART är en analog anslutning skulle en dålig anslutning där ge helt andra problem som fluktuerande färger eller brus.

 

Snacka med granne, låna hans/hennes box, låt dem testa din box...

det är enda rådet jag har som kan ge dig ammunition mot MKB.

 

Fast frågan är var deras ansvar och ditt tar vid. Kan vara så enkelt, som du är inne på, att ditt antennuttag är dålig? Men du kan nog få en tekniker på MKB komma och testmäta din lägenhet, se signalkvalité och styrka på ett bättre instrument än din digitalbox.

 

ed: kan notera att ett kabelnät kan haverera pga något så enkelt som att någon granne lyckats koppla ihop antenn och jord/skärm...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-23 17:06:44 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har så rätt så:thumbsup: ska kontakta en polare i huset. men saken är det om mkb skickar en elektriker och felet ligger hos mig (alltså TVn eller sladdarna) får JAG stå för det :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...