Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera i bokstavordning?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har fått hjälp tidigare, men hittar inte svaret. Har ett excell dokument, där telefon, adresser, företag, osv står. Allt fick jag här hjälp med att få i bokstavsordning, men hittar inte varifrån. Det som nu "är", nya adresser har tillkommit som jag har skrivit längst ner, gamla adresser har försvunnit, så då har jag helt enkelt "tagit bort dem", dvs. då är det en "tom" rad. Vad jag nu vill är att få allt sorterat i boktstavsordning igen, dvs. alla "nya" namn som jag skrivit "nere" måste upp på sina "rätta" platser. Sedan vill jag att "tomrummen" per automatik drar sig "uppåt". Hur gör man? OBS! Nu under mitt skrivande, så tryckte jag på sortera efter namn och så fungerar det! MEN, det är som så att kolumnerna är alla också "ok" /För att senare skrivas ut till adressetiketter. Dessvärre är vissa kolumner säg ett 20-tal bredare (höjd) jämför med dom andra? Hur rättar jag till det?

 

[inlägget ändrat 2009-10-17 10:14:21 av Dag Erlandsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oklart vad du vill....

 

Sorterat har du lyckats med låter det som. Kolumnbredd och höjd på celler fixar man lätt:

 

Om du vill ha alla rader/kolumner i samma bredd markera då alla av de du vill anpassa. Om du dubbelklickar på skarven mellan två rader/kolumner kommer alla kolumner automatanpassas. Om du höger klickar och väljer rad/kolumnhöjd kan du där ange vilken storlek alla valda celler ska ha. Eller så drar du helt enkelt i en av de valda cellerna och... ja du fattar.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör kanske inte hit men om man ska skriva ut adressetiketter så finns det ju program som är avsedd för just detta ändamål. Själv använder jag detta http://www.avery.com/avery/en_us/Templates-%26-Software/Software/Avery-DesignPro-for-PC.htm (med reservation - jag har nog en äldre version installerad och är helt gratis, verkar som nya också är det..)

 

Har dock inte sett att programmet har färdiga mallar för mina olika etiketter men det tar ca en minut att skapa egna mallar och utskrifterna stämmer verkligen efter dessa.

Kan verka lite knepigt till en början men det går alltså att skriva ut ex. adresser från en databas som man antingen skapar själv från programmet eller så sparar du din Excel som en dBase-fil.

 

 

 

 

---

Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Stort tack. Men nu till nästa "problem" som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Om jag har tagit bort säg 4 adresser av 280 och dessa adresser låg på säg 260 - 264 då har dessa "rutor" nu blivit "tomma" dvs. 260, 261, 262, 263 jag hade velat att övriga adresser skulle "fylla på" det tomrummet. Hur ordnar jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera raderna de stod på?

 

Eller sortera om tabellen?

 

Varför göra det svårare än så?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på vad du menar med tagit bort, och 260 osv.

 

Menar du raden 260 så funkar det bättre att "ta bort rad" - då hoppar de övriga upp..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...