Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortsproblem?


pjonsson

Rekommendera Poster

Hej hej.

 

Har några frågor här.

 

Jag fick ett problem med datorn för ett tag sen då den slocknade totalt och inte gick att starta upp. En diod lyste på moderkortet och på fronten.

Läste runt lite grand på forumen och drog slutsatsen att det kunde vara nätaggregatet som hade blivit dåligt, och då jag ändå hade funderat på att smått börja uppgradera min dator surfade jag iväg och köpte mig ett "CORSAIR HX 620W" http://www.dustinhome.se/pd_5010105894.aspx

 

Installerade det och körde igång datorn och det verkade fungera problemfritt.

Efter ett tag började dock nya, liknande problem uppstå. Datorn stänger nu av sig lite då och då och går inte att starta upp överhuvudtaget. Fläktarna går igång men slutar lika snabbt. Två dioder lyser på moderkortet, vilket är samma som lyser när datorn fungerar, men ingenting händer när jag försöker starta upp igen.

Ibland fungerar datorn igen under en kortare period (allt ifrån 1h till 5h hittills) men just nu har det inte fungerat på 2h ungefär.

Jag har tagit ur alla sladdar och kopplat in dom igen för att försäkra mig om att det inte är glapp någonstans. Även testat att starta datorn utan viss hårdvara men det är ingen skillnad.

Så vad jag undrar över är om det verkar vara ett problem med moderkortet eller vad annat kan det vara?

Har inte tagit ut och kollat moderkortet utan endast kikat runt med pannlampa i den monterade datorn, så får väl göra det om ett tag.

 

Hoppas någon kan ge lite tankar om detta.

 

Mvh,

 

pj

 

 

Har även en fråga om jag nu "måste" (vilket är det ord jag kommer använda när jag förklarar för min sambo...) uppgradera moderkortet och processorn.

 

Är det någon som har testat Intel Core i7 920 http://www.dustinhome.se/pd_5010191763.aspx och har några tankar om den?

 

Och en sista fråga som säkert många anser vara lite dum, men jag är lite ny på allt sånt här. Är alla moderkort som använder ddr3 bakåtkompatibelt med ddr2 minnen eller måste jag köpa nya minnen?

 

Tack igen.

[inlägget ändrat 2009-10-11 17:40:27 av pjonsson]

[inlägget ändrat 2009-10-11 17:42:30 av pjonsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som värmeproblem hos CPU:n. Har du lossat kylaren från CPU:n och inte satt fast den ordentligt, eller inte bytt kylpasta då?

 

När du får igång datorn, gå in i BIOS direkt och kolla temparna under Hardware Monitor eller liknande. CPU-fläkten bör också gå på maxvarvtal om det är värmeproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har tagit bort kylaren, sitter dock fast bra. Men det kan nog vara som du säger. Bytte inte kylpastan och den vart ganska så uttorkad.

Ska ta och se om jag hittar det någonstans imorgon efter jobbet och se om det hjälper.

 

Återkommer imorgon kväll för att uppdatera om det är löst eller ej.

 

Tack för hjälpen.

 

Mvh,

 

PJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har just satt på kylpasta men tyvärr startar inte datorn upp än.

Så är det någon som har några mer möjliga lösningar så säg dom gärna.

 

Mvh,

 

PJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torkade du bort gammal kylpasta med hushållspapper och rengjorde med sprit/ren bensin? La du på ytters lite kylpasta, mängd som ett riskorn? Pastan leder inte värme lika bra som metall, den är enbart till för att CPU och kylfläns ska sugas mot varandra.

 

Vad hände innan du fick problem med uppstart? Strömavbrott? I så fall kan också fler komponenter ha gått sönder än nätaggregatet, t ex delar på moderkortet. För säkerhets skull, kolla nätaggregatet i en annan dator innan du köper nya grejor (läs moderkort+CPU+minne).

 

Går det att starta i Felsäkert läge (tryck F8 upprepade ggr under start)?

 

Kommer du in i BIOS (tryck Delete (eller det som anges) upprepade ggr vid uppstart). Isf, kolla CPU-tempen under Hardware Monitor eller liknande.

 

Kolla att inga brända, uppsvällda kondensatorer finns runt CPU:n. Isf,är moderkortet kass om du inte är duktig på att löda och har likadana kondingar att sätta dit.

 

Strömkablar som måste anslutas är till CPU:n (4-polig ATX 12V), huvudström (20+4-polig ATX) och hårddisk. Om grafikkortet har separat strömmatning måste även det anslutas, oftast 6-polig kontakt, ibland 4-polig Molex.

 

Mindre troligt är minnesfel, eftersom datorn aldrig fungerar med trasigt minne. I varje fall har jag aldrig varit med om minnesfel som gör att datorn startar ibland. Men för att vara säker, kör med ett minne i första sloten.

 

Du kan även prova att starta utan hårddisk. Då ska text komma upp att den saknas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej.

 

Jag torkade bort kylpastan, men gjorde om det en gång efter ditt meddelande för att lägga på lite mindre pasta än vad jag gjorde från början.

Kopplade bort lite delar från datorn för att se vad som kunde vara problemet om jag nu hade missat någon.

Då jag kopplade bort dvd brännaren startade datorn och jag blev överlycklig, loggade in på bios för att checka CPU temperaturen som låg på 31, gick in i datorn på vanligt sätt för att logga in här och skriva vad som pågick.

Då crashade tyvärr datorn igen (sitter på laptoppen) och har nu vägrat starta ännu en gång.

 

Kan säkerligen komma in i felsäkert läge om datorn startar upp, men vet inte riktigt vad jag kan göra där som skulle hjälpa?

 

Då datorn crashade nu sist så kände jag att grafikkortet var ganska så varmt när jag drog handen i luften ovanför, men det kanske är vanligt? Det var inte så att det brändes, men det var väsentligt varmare än resten av datorn.

 

Första gången som datorn crashade så var det faktiskt inget speciellt som hände, så inget strömavbrott (Som jag märkte av åtminstone) JAg har tittat lite smått på kondensatorerna men inte sett vare sig läckor eller att dom har verkat svälla. Har inte tagit ut moderkortet från datorn för att inspektera närmre än dock.

 

Kan det vara så att grafikkortet är boven? Eller är det moderkortet?

Alla tankar är välkommna. Har tyvärr inte möjlighet att testa korten i en annan dator.

 

Mvh,

 

Pj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägre än 31 grader är det svårt att komma, så CPU-kylningen är OK. Fel på CPU:n är mycket ovanligt, har aldrig själv råkat ut för detta, så hur datorn uppför sig då vet jag inte. Kan dock inte uteslutas.

 

Moderna grafikkort kan bli uppåt 90 grader under belastning utan att det är fel. Tempar kan du kolla med HWMonitor när datorn går, även grafik (GPU):

 

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Finns det grafik integrerad på moderkortet, ta ur grafikkortet och kör på det inbyggda. Funkar det, testa grafikkortet i en annnan dator.

 

Plocka inte ur moderkortet om du inte tänkt att testa det i en annnan dator, mycket jobb.

 

Får du nåt felmeddelande när datorn stannar, blåskärm t ex? Kolla i loggboken om det står något när du får igång datorn:

 

Start > högerklicka på Den här datorn > Hantera > Systemverktyg > Loggboken > Systemlogg

 

Om datorn fungerar i Felsäkert läge, kan det tyda på fel på hårddisken, antingen Windows- eller fysiskt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för svar, har tyvärr inte hunnit pilla med datorn förrän just nu.

 

Inte helt säker på att jag har ett integrerat moderkort, men skickar en länk till kortet för säkerhets skull.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322039 är kortet jag har.

 

Inget felmeddelande alls när dator stänger av sig, allting blir endast helt svart. Men ska titta i loggen om datorn startar upp sig någon mer gång.

 

Jag hade windows 7 rc betan installerad, men kan inte tro att det skulle bero på det åtminstone? Säger det ändå bara utifall att någon har hört något om att det skulle kunna vara en orsak.

 

Har åtminstone kopplat bort alla delar av datorn förutom grafikkortet och testat att köra med minsta möjliga mängd hårdvara inkopplad, men tyvärr ingen skillnad.

 

Tackar för all hjälp och möjliga framtida tankar.

 

Mvh,

 

Pj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen grafik på moderkortet, tyvärr.

 

Har du kollat att kylningen på grafikkortet fungerar? Om du har fläktkylning, kolla att den snurrar. Prova också att blåsa med en kalluftfläkt på grafikkortet direkt när du startar. Vissa hårtorkar har kalluftläge. Du kan även testa att blåsa på CPU:n , även om det verkar som om den är OK.

 

Jag har ingen erfarenhet av Windows 7, så där kan jag inte hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag har nu testat allt som sagts och jag hittar tyvärr ingen lösning alls.

Hörde något om att knappbatteriet på moderkortet kan ta slut?

Visste jag faktiskt inte om. Kan det vara något sådant som är problemet?

Om inte så vet jag tyvärr inte vad annat jag kan göra än att vänta tills jag har råd med moderkort/processor och köpa detta.

 

Men tack Flora för all din hjälp, jag är mycket tacksam för att du orkade besvara alla mina frågor.

 

Mvh,

 

PJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortsbatteriet brukar ta slut efter ca 5-6 år. Det som brukar märkas är att datumet ändras till ett datum ungefär när datorn tillverkades. Då måste datorn först ha varit strömlös en stund. Dra ur nätsladden eller stäng av nätaggregatet bakpå om du vill testa.

 

Du kan se i BIOS eller m h a HWMonitor vad spänningen är. Är den under 3 V bör batteriet bytas. Det är ett CR2032 och brukar kosta ca 15-20 kr.

 

Jag har dock aldrig varit med om att en dator inte gått att starta om detta batteri varit dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu är jag tillbaka igen.

Tyvärr ej med glada uppdateringar.

 

Det jag nu gjorde var att jag införskaffade mig ett nytt moderkort och tänkte att jag kan ta och kassera det gamla när jag får det att fungera.

 

Satte fast kortet och kopplade in alla sladdar och dylikt.

 

Men, exakt samma problem finns kvar.

Fläktarna snurrar igång men inget mer.

 

Kortet har ett integrerat grafikkort så har testat nu om det var det som var problemet tidigare, men det var det tydligen ej.

 

Men jag står, ännu en gång, förvirrad och vet inte vad som kan vara problemet.

Det enda som nu finns kvar som jag inte har testat utan är processorn själv. Vad annat kan det vara?

 

Än en gång, tack på förhand.

 

/pj

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att du inte får igång datorn. Som du säger, CPU:n är den enda komponenten som är kvar att testa. Har som sagt dålig koll på hur hur en dator med defekt CPU beter sig. På Tradera kan du ha tur att hitta en CPU billigt om du inte kan låna från nån annan dator. Kolla bara att det är rätt socket.

 

Ser i ditt första inlägg att du frågade om DDR2 och DDR3. De är inte kompatibla med varandra, slitsen sitter också lite förskjuten för att man inte ska kunna sätta i fel minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen.

 

Tänkte göra en liten fuling och se om någon har några nya tankar om mitt datorproblem nu innan jag beger mig ut och skaffar en ny processor.

Har inte haft tid att pilla med datorn den senare tiden, men har börjat lite smått igen för att se om något magiskt hade valt att börja fungera.

Tyvärr så har inga mirakel infunnit sig än så jag står lika frågande som sist.

Moderkortet lyser, fläktarna startar och slutar snurra på en gång, och testat utan all hårdvara.

Det är som jag tidigare nämnde bara processorn som jag har kvar att byta ut (förutom hårddiskar/minnen), så om ingen har några nya tankar och idéer så får jag bege mig ut i djungeln för att hitta någon billig sådan.

 

 

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har nu testat med en annan processor, men...kan fortfarande inte få datorn att starta upp!

Jag har helt slut på idéer. Någon som har någon input alls?

 

Mvh,

 

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är jag här än en gång med uppdatering.

 

Vad jag nu fick möjlighet att göra var att testa med ett nytt moderkort. bättre kvalitet och annat märke (tack till elgiganten som bytte rakt av för mig).

 

Hör och häpna så startade datorn upp! För första gången på flera månader så fick jag nu se windows loggan (fick lite problem till en början då datorn ville installera om windows av någon anledning, vilket inte heller fungerade. Det problemet löste sig dock genom att jag gick in i bios och bytte ordning för boot på hårddiskarna.

Kom in i windows, ordnade med inställningarna och inbillade mig att jag var i himlen.

Datorn fungerade smärtfritt (detta var igårkväll) hela gårdagen och även idag verkade det fungera fint.

Men nu till problemet...

 

Nod32 poppade med något felmeddelande (har ej internet inkopplat) så jag tänkte att jag kunde köra en scan för säkerhetsskull och rensa om jag hade nå skit.

Halvvägs in i scannen så slockande datorn och SAMMA problem som jag hade tidigare kom tillbaka.

Jag kan ej starta datorn, fläktarna går igång men inget mer.

Jag förstår fortfarande ingenting.

Så vad jag undrar är nu detta:

 

* Kan ett virus sätta sig i bios eller på något sätt förstöra hårdvaran så extremt att datorn inte ens kan starta upp så jag kan komma in i bios?

 

* Kan en dålig cpu-fläkt orsaka mina ovanstående problem?

 

* Kan dålig hårdvara, såsom hårddiskarna, cd-rom, moderkort, kortsluta eller på annat sätt förstöra moderkortet?

 

* Vad är det som är fel :(

 

 

Jag har tagit ut knappbatteriet i moderkortet och hoppas att det kanske hjälper med att resetta bios, men just nu greppar jag bara efter strån.

 

Mvh,

 

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Kan ett virus sätta sig i bios eller på något sätt förstöra hårdvaran så extremt att datorn inte ens kan starta upp så jag kan komma in i bios?
Nej
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

Tack för svaret Cecilia.

Nu startade datorn upp igen åtminstone av någon anledning, men letar fortfarande på svar då jag antar att samma sak kommer att hända igen.

 

Mvh,

 

pj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det skulle kunna vara något överhettningsproblem, det är jobbigt för datorn att gå igenom hela hårddisken, men du har ju undersökt mycket kring det. Programmet HWMonitor var nämnt någonstans i tråden. Ha det igång och se hur temperaturerna ändras när du använder datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hejsan har du kollat ramminnena. Har haft ett liknande problem med att datorn bara dog så där och för mig var det ett ram minne som var slut. Testa dom med memtest86: http://www.memtest86.com/download.html och bränn det på en skiva och pröva när du väl får igång datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ny uppdatering:

 

Testade nätagget i en annan dator och fick då samma problem som jag nu hade i min vanliga dator.

Så för närvarande verkar det vara nätagget som är kaputt.

Det jag nu undrar över är om det kan vara någon annan del i datorn som har förstört nätagget då detta nätagg var köpt eftersom datorn inte fungerade från första början?

Kan till exempel hårddiskarna vara sönder och kortsluta nätagget på något sätt? Eller är det mest troligt att det har varit nätagget hela tiden?

Känns konstigt då det var helt nytt och fungerade ett tag åtminstone, både i starten och då jag skaffade nytt moderkort.

 

Mvh,

 

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...