Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vertikalproblem


bekin

Rekommendera Poster

Jag har just köpt ny bildskärm DELL 2209WA men har ett par problem jag behöver hjälp med.

 

1. Hur gör jag för att använda den vertikalt. När jag vrider skärmen 90 grader så följer inte bilden med. Förstår att det låter konstigt men hur gör jag för att kunna ha skärmen "på höjden" och kunna se bilden på samma sätt som när den är horisontell.

 

2. Hela ytan utnyttjas inte när skärmen är horisontell det är 3-4 cm svart på varje sida när inställningen är 4:3 och ändrar jag till Full blir ikonerna (t.ex. mapparna på skrivbordet) ihoptryckta. Hur gör jag för att utnyttja hela ytan på skärmen men med "normalt" utseende på ikoner och mappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vrida bilden i grafikortets kontrollpanel så som nVidias kontrollpanel, ati catalys controll center mm beroende på vad du andvänder för grafikort:thumbsup:

 

Angående svarta kanter och konstiga propotioner så undrar jag om du har ställt in rätt upplösning på skärmen?

 

även det kan du göra i något av de åvan nämda programmen eller genom att högerklicka på skrivbordet och välja "skärmupplösning" "bildinställningar" (eller liknande..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående upplösningen läste jag i en kundrecension att det krävdes 1600x1200 för att få rätt proportioner men det stämmer inte. Nu har jag 1280x768 som tidigare och som jag trivs med och på något sätt, jag vet inte hur men har fingrat lite i menyn, så är det helt OK nu och skärmens hela yta används och allt ser bra ut.

 

Men det där med att vrida bilden är inte löst ännu. Vet inte hur jag kommer åt någon kontrollpanel för grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar på skrivbordet, se bild!

 

Så väljer du nvidias kontrollpaanel /catalyccontrolcenter - CCC

 

[bild bifogad 2009-10-09 16:27:00 av Gustav Ost]

1164589_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ser det inte ut på mitt skrivbord, högerklickar jag ser det ut som på bifogade bilden.

 

Jag har Windows XP Professional om det kan vara till någon hjälp.

 

Tack förresten att du tar dig tid.

 

[bild bifogad 2009-10-09 20:36:13 av bekin]

 

[inlägget ändrat 2009-10-09 20:37:36 av bekin]

1164611_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för grafikkort i datorn?

 

 

Se bild för beskrivning påhur du kollar vad du har för grafikkort.

 

[bild bifogad 2009-10-09 21:07:35 av Gustav Ost]

1164614_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du har altså ett nvidia grafikkort:thumbsup:

 

Kolla nere i högra hörnet (vid klockan) om du har någon nvidia ikon.

 

Där ska det enkelt gå att vrida skärmen!

 

 

MEN Eftersom att ditt grafikkort är skapligt gammalt så finns risken att så inte är fallet, då kan du istället klicka på "avancerat" knappen (den på bilden du bifogade) och där i någon inställning ändra sådant.

 

Tyvär har jag ej xp kvar, bara virtuellt, men där finns inga grafikkortsinställningar alls så jag kan tyvärr ej skicka bild...

 

Hoppas det löser sig, annars får någon annan här på forumet hjälpa till;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns inte någon NVIDIA ikon nere i högra hörnet.

 

Har kollat runt under avancerat men kan inte hitta något ställe där jag kan "vrida bilden".

 

Ett alternativ är väl att byta grafikkort till ett nyare men vet då inte vad jag ska välja och inte heller vad det kan kosta.

 

Det är inte så viktigt för mig att kunna vrida skärmen men nu när skärmen är ny och möjligheten finns vore det kul att kunna utnyttja även den finessen.

 

Det här kommer nog att lösa sig på något sätt, tack för allt jobb du lagt ner i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du med någon CD med drivrutiner till bildskärmen?

Det går kanske bättre när datorn vet mer exakt vad det är för bildskärm och inte bara en bildskärm i största allmänhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...