Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grenkontakt i utlandet?


embla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag får erkänna att jag inte är världsbäst på elektronik, vilket jag säkert visar med följande fråga - men hoppas ändå på att någon kan hjälpa mig.

 

Vi åker till Japan och där har de 100Ac i kontakterna.

Om vi tar med en adapter för att fixa uttaget - kan man då ansluta en grenfördelningsdosa för att ansluta mer än en elektrisk pryl?

Kommer detta att påverka laddningstiden?

 

Vi behöver kunna ladda flera kameror liksom någon telefon.

 

Visst kan vi köpa fler adaptrar, men oftast är väggkontakterna den trånga sektorn på hotellrum (i vårt fall hostel...)

Alltså undrar jag om vi kan lösa vårt problem med att kunna ladda både kamerabatterier och telefon via en grenkontakt som är kopplad till en adapter.

 

Undrar då också om det tar längre tid att ladda apparaterna eftersom strömmen är svagare i Japan.

 

Tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar med en adapter för att fixa uttaget

 

vad för adapter? en aktiv som gör om deras spänning (110ovolt?) till 230volt, eller helt enkelt en fysiks adapter, som bara gör om själva utaget till svensk standard? vet du ej så länka!

 

Använder du den första är det bara köra på, du kan ansluta ett eller flera grenuttag, det går lika fort att ladda och allt sånt. men se till att inte överbelasta adaptern, då de oftast brukar vara ganska svara, på 75w, 150w eller liknande...

 

Användet du den andra nämda, altså en helt vanlig fysisk adapter så måste du kolla så att spänningen fungerar med alla dina mobilladdare, kameraladdare mm, det brukar oftast itne vara några problem då sådant brukar klara allt från 100volt till 240, men kolla för säkerhets skull.

Även här borde ett grenuttag fungera utan problem, laddningstiden kan variera lite då det är annan spänning, dock borde detta inte vara mycket alls... +/- 5% ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur laddarna är märkta. Både min telefon- och kameraladdare är märkta 100-240 VAC dvs de fungerar lika bra med 100 som 220 eller 240 volt.

 

Det ska inte vara något problem att ansluta en "svensk" grendosa med adapter till det japanska uttaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar då också om det tar längre tid att ladda apparaterna eftersom strömmen är svagare i Japan.

 

Nja, strömmen är inte svagare, snarare tvärt om. Halva spänningen innebär dubbla strömmen, för att få samma effekt, och det är effekten (Watt) som laddar din telefon.

 

Jag var nyss I Thailand, men blev inte klok på om de använder 110 eller 220 Volt, men eftersom våra svenska apparater passade i deras uttag så antog jag att allt var ok, allt funkade. Dock kan de INTE använda sina apparater i våra uttag utan adapter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar då också om det tar längre tid att ladda apparaterna eftersom strömmen är svagare i Japan.

 

Det här med elektricitet kan ju vara lite knepigt. Men jag ska försöka att förklara för den som undrar över vad spänning och ström är...

 

Elektricitet består av små partiklar som kallas elektroner. När man sätter dem i rörelse så får man ström. Det kan man göra genom att tillföra energi, antingen genom att koppla in dem till ett eluttag där det ligger en massa energi och väntar, eller genom att röra på en magnet. Det finns ficklampor (och till med mp3-spelare) med en vev på, där man alltså kan ladda det inbyggda batteriet genom att vrida på veven som får en magnet att snurra.

 

De här elektronerna, de har humör. De kan till exempel vara ledsna och uttråkade och inte känna för att göra någonting. Då är spänningen låg och elektronerna kan inte utföra så mycket arbete. Men ibland kan de vara jättepigga och glada och sugna på att göra en massa jobb. Då är spänningen hög.

 

Ju högre spänning desto längre bort kan elektronerna studsa iväg för att upptäcka nya spännande platser. Därför måste apparater som ska tåla en hög spänning ha kraftigare isolering för att stänga in elektronerna bättre, så de inte hoppar iväg till ställen de inte får vara på.

 

Spänningen mäts i volt och varje apparat är konstruerad för att tåla en viss mängd volt. Ger man den fler volt så kan den gå sönder eftersom elektronerna då är tillräckligt starka för att inuti apparaten lämna den väg de egentligen ska följa och hoppa någon annanstans - där det kanske inte ska vara ström - och därmed förstöra något.

 

Ger man en apparat för låg spänning så förstörs den inte, men elektronerna kanske inte orkar med att göra det jobb som det var tänkt att de skulle göra i apparaten. Exempelvis lyser en lampa svagare, en motor går långsammare.

 

Men allt handlar ju inte om spänning. Det finns något som heter ström också, och det mäts i ampere. Vad är då ström? Jo, det är antalet elektroner.

 

Så, hur pigga dina elektroner är (spänning) och hur många de är (ström), det är det du behöver veta för att kunna avgöra hur mycket jobb de tillsammans kan uträtta.

 

Att dina elektroner är deppade behöver inte vara något dåligt om du har väldigt många elektroner, för då kan de ju ändå tillsammans uträtta en hel del:

 

Med 10 Volt och 20 ampere så blir det 200 watt.

Med 100 Volt och 2 ampere blir det också 200 watt.

 

Om det ändå blir samma jobb utfört i slutändan, vad är då skillnaden? Jo, som jag nämnde ovan så behöver du med högre spänning ha mer isolering, dvs stänga in elektronerna bättre. Mer isolering innebär att själva apparaten blir större rent fysiskt. En mobiltelefon kan alltså inte drivas med så hög spänning.

 

Men vad är det som händer när strömmen blir högre? Jo, högre ström innebär ju alltså fler elektroner. Tänk dig ett vanligt vardagsrum på kanske 20 kvadratmeter. Så länge du bara har ett fåtal människor där så går det bra, men fyller du på med kanske 100 personer så blir det besvärligt. Bland annat kommer att det bli varmt.

 

På samma sätt funkar det med elektroner. Ju fler det blir (högre ström) desto varmare blir det. Vill du kunna få in 100 personer i ditt vardagsrum utan problem får du helt enkelt bygga ett större vardagsrum. På samma vis får man använda en tjockare sladd om man vill kunna ha mer ström.Fortsätter du att fylla på med elektroner (ännu högre ström) så kommer det till slut att börja brinna.

 

I ett hus har man säkringar eller proppar som känner av när strömmen börjar bli hög och de stänger då av elektriciteten innan det börjar brinna. Gränsen brukar vara mellan 10 och 20 ampere. Men säkringarna skyddar bara elsladdarna, inte människan. En människa kan dö av redan så lite ström som 0,05 ampere.

 

Vad är det då som avgör hur hög ström en apparat ska ha? Jo, det gör den själv. Den plockar helt enkelt så många elektroner som den behöver. Vägguttagen kan ju leverera hur många elektroner som helst, ända till säkringen löser ut.

 

Om du har en mobilladdare som är konstruerad bara för 230 volt som vi har här hemma så vet den hur många elektroner den behöver plocka för att ladda mobilen på en viss tid. Men om du kopplar den till 100 volt och den inte är konstruerad för det så vet den ju inte att den ska plocka dubbelt så många elektroner för att kunna ladda mobilen lika snabbt.

 

Titta på dina laddare efter texten "Input:". Efter den brukar det stå vilka spänningar den är konstruerad för samt hur många ampere den drar. Antalet ampere kan anges i milliampere, tusendels ampere, som förkortas mA. Var noga att du bara läser på "Input".

 

Om du använder en grenfördelningsdosa så är det viktigt att du tänker på att du de saker du ansluter inte drar mer ström än den är konstruerad för. Vid 100 volt kommer alltså strömmen bli ungefär dubbelt så hög som hemma (under förutsättning att apparaterna är konstruerade för 100 volt), men det är fortfarande så att mobilladdare och kameraladdare drar väldigt lite ström. Det rör sig i storleksordningen om max 0,1 ampere per pryl vid 100 volt, och en grenfördelningsdosa borde klara ett par ampere.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken lektion!!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Jag blir så varm av all hjälp! (helt utan ström ;))

 

Tanken var alltså att använda adapter som bara 'fixar' väggkontaktuttaget och därpå sätta en grenkontakt.

 

Har nu kollat mobilladdare som säger

Input 100-240V AC ~100mA, 50-60Hz

och för kamerabatteriladdaren:

100V-240V AC 50/60Hz 0.085A(100V)-0.05A(240V)

 

Det känns med andra ord som om det skulle fungera med att ha med en grendosa på resan för att ladda mer än en pryl.

 

Yippie!

TACK än en gång för alla som tog er tid att hjälpa mig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...