Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av grafikkort


pminus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tidigare spelat Medal of Honor en del och tänkte nu köpa Airborne. För att spela någongång då barnen lagt sig... Är ingen spelguru utan spelar bara då och då.

Vad för grafikkort kan vara lämpligt till det, tror att man behöver Shadow 3.0, DirectX 9 bla?

Det får gärna vara en budget variant, då jag som sagt spelar sällan.

 

Dator 1(vilket jag använder):

845PE Max (endast AGP)

P4 2,4Ghz

768Mb RAM

XP Home SP3

Spänningsaggr: 420W

Befintligt grafikkort: GeForce4 Ti4200

 

Dator 2(vilket barnen skall använda):

Osäker på moderkort, MS-7125

AMD Athlon 64x2 Dual Core 3800+ 2,01GHz

1,5Gb RAM

XP Home SP3

Spänningsaggr: Troligen 300-350W

Befintligt grafikkort: Radeon X700

 

I första hand tips till dator 1, men är den för gammal så får dator 2, det nya grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, rejält nätagg på den gamla datorn måste medges.

Lite mer balanserat på den nyare.

 

Vill du spela skulle jag nog säga åt dig att norpa barnens dator. Kanske byta nätagget mellan de två och stoppa in ett 4670 eller 4850 kort (radeon).

 

Den gamla datorn (dator 1) finns det inte så mycket att vinna på och inte så mycket att välja på i grafikkort. Den processorn du har där kommer agera flaskhals om man nu hittar ett prisvärt AGP-kort.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade ett lite större när det gamla nätagg pajade, + att det finns 4st HD i skalet, så det kanske behövs...

Vad drar en HD?

 

Räcker inte ett nätagg på 300-350W till för 4670 och 4850?

Försöker som du förstår komma undan billigt och med minsta möjliga krångel...

Hur mycket drar ett grafikkort av den storleken?

 

Då blir det att jag paxar dator 2 medans grabbarna sover. Får försöka lura dom i sängs tidigare... ;-)

 

/Kennet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4850 kort brukar man säga att 450 W bör finnas. Men 400 W kan fungera om ett bra nätagg. Kanske 350 om riktigt bra men troligtvis inte. Nätagget bör kunna ge en stabil ström via +12 V på kanske 15-18 A.

 

4670 drar mindre, kanske 350 räcker? osäker. Din gamla dator, jag har en dator hemmavid med exakt den processorn och förut det grafikkortet men med bara en hårddisk (har haft två i den). Tror den har ett nätagg på 200 W.

Hårddiskar drar väl inte mer än kanske 5-10 W men helt klart klarar den sig på ett 300-350 W.

 

Så byta nätagg mellan dem rekommenderas om du vill maxa dator 2.

 

Eller kanske skaffa en ny dator? Din dator ett låter som om den passerat 5 år och det är en lång tid för en dator. Men den fungerar säkerligen bra för saker som Word/Excel/bankärenden och liknande men spel är nog inget som man bör köra på den längre.

 

kanske ny dator till ungarna, du tar deras gamla och de får även den äldsta att göra enklare saker på?

 

Och det där med exakta modeller på grafikkort, jag brukar gilla att RN, Stålis eller annan stjärna här backar upp mig i mina bedömningar. Finns en del fler kort att välja mellan men mellan 4670 och 4850 i prestanda/pris är nog en bra nivå mot AMD-processorn.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å fanken, så dom drar så pass mycket kräm...

 

Hur är det med nätagg, dator 1 har P4 och IDE HD och dator 2 har AMD Dual Core och SATA HD.

Funkar det att skift?

För det är väl andra kontakter åtminstonne för HD (dvs IDE och SATA). Hur är det med processorn och moderkortet mån tro?

 

Öppnade skalet och lusläste nätagg för dator 2 och hittade tillslut en liten text som angav max 400W. Sedan fick jag även fram följande värden för: +12V1 14A(Yel) och +12V2 15A(Yel/Blk)

 

/K

 

[inlägget ändrat 2009-09-22 15:48:42 av pminus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, alltid lite klurigt.... 14 resp 15 A... borde väl räcka för 4850? 4670 fungerar garanterat....

 

men gärna att RN eller Stålis rycker in nu när vi har alla detaljer.

 

Byta nätagg. Tänkte nog att ett 450 W agg nog är såpass nytt att det har kontakter för SATA samt alla pinnar som moderna moderkortet vill ha.

Men samtidigt det är ett stort jobb att byta nätagg vilket du nog vet, allt måste ut så kanske enklast att anta att det i dator 2 räcker. ja, upp till 4850 då vilket nog även är en lämplig nivå att lägga sig på som max. Du får även ut mycket av de andra, lite enklare korten, ska sägas.

 

Ska sägas, det finns även GeForce kort som är vettiga i datorn men jag håller mig till ATI :)

 

RN/Stålis/annan - pls stöd mig :)

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, "grafikgudarna" verkar inte höra dig... ;-)

 

Du får trumma på en annan trumma eller, det kanske är en annan ritual? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom RN är Monshis medmoderator är det ju bra om han också kollar trådarna. ;) Men ärligt talat så om RN ser att Monshi redan befinner sig i en tråd händer det att han väntar, hoppar till nästa och då missar saker. :P

 

Iaf så behöver ju enbart ett HD4850 uppåt en 110W eller m a o närmare tio ampere. Så ifall nätagget ger 14-15 ampere blir det såklart inte mycket över för processorn m m utan då sitter man med en instabil och nyckfull dator – om den från början ens startar. För lite ström innebär också att kortet inte ges möjlighet att prestera fullt ut. Dessutom tycker jag HD4850 är att ta i för en X2 3800+. Mera vettigt hade HD4770 varit (vilket har efterträtt HD4830) eller som också har föreslagits HD4670.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1307

 

Men betänk också att vi snart står inför ett skifte till DX11-kort. Och den man kan räkna med i sammanhanget blir sannolikt Ati/Amd – Nvidia har fortfarande inte ens DX 10.1-kort fastän detta släpptes redan förra våren (medan Ati redan under sommaren släppte HD4000 med stöd och under den hösten kom också första spelen som fixar DX 10.1, t ex Far Cry 2).

 

P.S. DX 11 kommer naturligtvis inte till XP utan är för Vista/Win7 (jag har det installerat under mitt Vista 64).

 

Och tackar ödmjukast såklart för förtroendet!

 

[bild bifogad 2009-09-23 07:59:13 av RN]

1161872_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se dig här. Är väl en bra idé om jag ibland avlastar och fiskar efter lite data så kan du rycka in, som nu, och klargöra.

 

Fast det där med DX version. Är det verkligen såååå viktigt att grafikkortet stöder senaste? I detta fallet med lite sporadiskt spelande, nja.

Så ett 4670 eller 4770 kan ju vara det som passar bäst. En rejäl uppgradering men inte så blodig investering.

4770 är ju även det specat för 450 W man det drar väl "bara" kring 80-90 W som max? Söker man på nätet sägs det att nätagg på 375 W kan räcka gott, ungefär likvärdigt med 4670 i det avseendet.

 

Så - bara att välja, fundera och göra det hjärtat önskar.

Ny dator? Kostar lite mer men ack så trevligt

Nytt grafikkort? Ni kan hotta upp dator 2 en hel del. 600-700 kr för 4670, kring 1 000 kr för 4770

 

Och om det skiter sig med nätagget, med effekt, då kan du alltid byta mellan datorerna. Kolla dock först att alla kablar finns eller att adaptrar finns.

 

Alla nöjda?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det där med DX version. Är det verkligen såååå viktigt att grafikkortet stöder senaste? I detta fallet med lite sporadiskt spelande, nja.

Nja, viktigast är ju såklart att spelet klarar av att köras på ens grafikkort. ;) I pminus fall finns det många spel som dessvärre inte går att spelas på varken P 4- eller X2-datorn just p g a deras grafikkort som stöder DX 8.1 respektive DX 9.0b. Vid ungefär skiftet 2005/2006 började spel släppas vilka krävde som lägst stöd för DX 9.0c eller m a o shadermodell 3.0. Och idag kan man säga att SM 3.0 nästan är ett grundkrav (även lite nyare opengl använder sig av shaders att accelereras av grafikkortet).

 

"DX11" nämnde jag mest i syfte så att pminus är medveten om att vi åter står inför ett generationsskifte. Men då han/hon fortfarande använder XP kan man nog luta sig till att eventuellt nästa OS blir Win7 (som har DX11 redan från början)?. Ifall pengarna idag går till DX 10.1-kort och nästa OS snart blir ett med DX 11 så kanske det inte kommer kännas lika värdefullt..? Sporadiskt spelande eller inte. :)

 

P.S. Radeon 5800 hoppas jag kommer gå att köpa nästa månad.

 

[inlägget ändrat 2009-09-23 09:34:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tufft att ligga på topp.... men, du har väl dubbla 4850 nu? Får man fråga, inte för att jag vill ha dem, vad planen är att göra med dem?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, eller jag hade, det ena var jag tvungen att stoppa in i sambons dator. Vilket är en av anledningarna till varför jag väntar så mycket på HD5800 – och få tillbaks ordentligt med prestanda igen..! :-) Ett HD4850 kvar således, men som jag tillsvidare har tänkt att behålla.

 

Men faktiskt är det förvånansvärt mycket som fortfarande nu med bara ett kort går att köra mjukt i 1920x1200 (och det med bara 512MB i kortet!). :-O Även om det såklart finns spel i vilka jag har fått gå ned till först 1920x1080 och sedan 1680x1050 istället. :-P

 

Och så har jag lärt mig att det aldrig skadar att ha kvar ett gäng grafikkort i garderoben – man vet aldrig när de kommer till användning. Nu senast så för nån dag sen hörde en kompis av sig och undrade om jag inte hade nåt gammalt agp-kort att sälja. Jag var tvungen att återkomma och kika efter i garderoben först och det visade sig att där fanns tre st mer eller mindre vettiga sådana (plus säkert nåt i princip oanvändbart skräp) – GF 6800GT samt Ultra och ett Radeon HD3850. GT-kortet fick han gratis för vad skulle jag nu egentligen med det till... Nej det var ju bara kul att nån gammal kompis hade nån användning för och kunde ge liv åt det igen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pminus skrev:

(endast AGP)

Och så vore det förstås en fördel om RN öppnade ögonen också. :P För mina inlägg handlar om PCIe-kort. :thumbsdown: till mig.

 

(jag sitter på andra forum också och skriver och blandar ihop begreppen till slut... Och det hjälper såklart inte pminus ett dugg, tvärtom)

 

AGP, således, då mitt förslag är att välja antingen HD3850 eller HD4670 (till X2-datorn som ändå är vida överlägsen P 4:n i spelprestanda):

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=349#rparams=k=s42470297

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast finns det ngn poäng med nytt grafikkort i P4 datorn? Visst, den får lite längre liv (kanske) och nätagg finns där som klarar av ett nytt kort men X2 datorn kommer springa cirklar runt den i alla spel. Ja kanske bäst då att inte ens testa spelet på X2-datorn så man inte vet vad man går miste om...

 

Nu visserligen viss skillnad mellan den X2 6000+ som jag sitter vid hemma och den 3800+ som omtalas i denna tråd men kan säga att det är ett perke att ens starta Excel på den gamla P4an, som än lever, i jämförelse. Spel? Nej, inte en chans.

 

 

Som svar på dig ovan, sant, begagnade grafikkort finns knappt någon annan marknad för än till bekanta (åter tack till Cecilia (här) som räddat omnämnda P4 för drygt ett år sedan med just ett gammalt grafikkort efter besök av blixten)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag tackar och bugar för era svar!

 

Efter att jag summerat era svar så blir det till att köpa ett HD4670 kort till dator 2 med X2 och PCIe, (netOnnet har detta för 699:-(finns i stan), får räknas som överkomligt). Dator 1 får bli en lagringserver för framtiden med alla dessa IDE HD...

Blivande dator 3 får vänta till arbetsmarkanden ljusnar...

 

Förresten är det någon skillnad på de olika tillverkarna av "ATI" kort, dvs någon som kanske har lite sämre kvalité?

 

/K

 

[inlägget ändrat 2009-09-23 13:43:04 av pminus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh - oj där höll jag på att läsa fel, läste 4670x2 vilket nog hade pressat nätagget lite långt... (fast några sådana kort verkar inte stå att finna)

 

Olika tillverkare, olika kvalité? Nja, det man främst kanske ska leta efter är en tillverkare med bra kylare samt snabbt minne (alla verkar dock ha samma teknik). Och mycket minne om man tror sig behöva det även om 512 MB nog räcker mer än väl.

 

Samt givetvis att kortet har de utgångar man vill. VGA/DVI/HDMI/DisplayPort/s-video/komposit/...

 

Kylare, ett ord till om det. Om bra cirkulation på luften i datorn allaredan kanske ett med passiv kylare kan fungera? men som sagt, det kräver att det finns bra kylning i lådan redan.

 

 

Dator 1 - duger för det men var medveten om att en NAS, dvs en dedikerad filserver, drar bra mycket mindre ström än dator som agerar filserver.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast finns det ngn poäng med nytt grafikkort i P4 datorn?

Nej utan min första tanke var att X700-kortet bara skulle få fortsätta sitt liv med P 4:n istället – vilket naturligtvis inte hade funkat eftersom X700 är ett PCIe-kort. Så om jag bara hade tänkt till lite från början istället för att befinna mig i två helt olika forum på en och samma gång och bli helt förvirrad... :P

 

pminus skrev:

Efter att jag summerat era svar så blir det till att köpa ett HD4670 kort till dator 2 med X2 och PCIe,

Du kommer knappast att ångra det beslutet. :thumbsup:

 

Apropå tillverkare så för mig finns det bara HiS och Sapphire när det gäller Radeonkort, men det är bara mina personliga preferenser. I alla fall så har jag lärt mig att hålla mig borta ifrån PowerColor. Deras X2-kort (ja grafikkortet och inte processorn X2 ;-)) verkar aldrig vilja fungera utan tycks ha en vga-bios som stavas "bugg"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, nästan gratis också.

 

om en månad kan du kanske ha ett, eller två, kort i din dator.

 

lycka till med det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-24 09:43:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst kliar det i köpfingret men den närmsta tiden kommer jag ha en del andra tråkiga utgifter... :( Blir nog då i alla fall ett HD5850 till att börja med(?)

 

Priserna verkar ha normaliserats i nivå med vad som har varit "standard" de sista tio åren, det vill säga runt 2500kr för ett nysläppt mainstreamkort (HD4000 avvek ju ifrån det genom att vara jämförelsevis mycket billigt).

 

Men att ha is i magen ett tag brukar inte vara fel för plånboken. :) Inte nog med att priserna säkert kommer gå ner utan senare kort kommer sannolikt också att vara utrustade med tystare och effektivare kylare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du, önska dig ett i julklapp kan nog vara en bättre idé än att köpa det som helt nytt. Köp ett till dig själv om ni liksom i min familj i viss mån väljer bort de rent kapitalistiska gåvorna kring jul.

 

Det där med kylare. Hade ju "turen" att blixten var på besök förra sensommaren. Det nya 4850-kortet av referensdesign blev utbytt mot ett med en större, bättre och (med lite tweak) tystare fläkt. Så ja, vänta ett tag om du kan. För ärligt, du skriver ovan att du har bra prestanda med det du har så varför jäkta?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då var det nya kortet installerat...

 

Nu blir ut och leta efter "MoH Airborne" spelet i eftermiddag och se om det funkar att spela...

Miof skaffa valium så att grabbarna somnar extra tidigt ikväll så att jag hinner provspela... *asg*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valium till grabbarna? Nog bättre med koffein till dig så att du är uppe längre...

 

Eller kanske se till att de är upptagna med annat fram till du vill spela och då kan du ryta i: HAR INTE NI LÄXOR ATT GÖRA?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, kaffe dricker jag ändast till hotshot...

 

Tror inte att dom får några läxor från dagis... ;-)

 

Hmm, skulle testa lite med datorn, men nu så har ljudet försvunnit efter att jag installerade det nya grafikkortet, vad gör jag nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så unga, ne då blir det å andra sidan inte så sena kvällar.

 

Ljudet försvann? Hoppas du inte gjort något dumt...

 

Men det vanliga vid nya grafikkort - avinstallerade du det gamla först? Vanliga gången är

1: Avinstallera drivrutinerna med Windows normala avinstallerare.

2: Ladda ned DriverSweeper och rensa bort allt som ändå finns kvar.

3: Stänga av dator, dra ur sladden, jorda sig mot datorn, ta ur gamla och sätta in nya

4: Starta upp och installera drivrutiner.

 

har du missat steg 2 - börja där nu.

 

Försvann ljudet omedelbums efter installation av kortet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...