Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta rätt storlek på bannern - Hjälp önskas!


AnnaK

Rekommendera Poster

På sidan www.ridterapi.nu finns en hemsida som är gjord med Crystones hemsidemall. Hur tar jag reda på hur stor bannern är som finns på sidan om jag vill skapa en egen istället för att använda mallen?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du dimensionerna så består den av två bilder som har storlekarna

 

184x206 + 475x206

 

Dessutom består den av en utsträckt bakgrundsbild (den högra delen av bannern) som inte har någon satt bredd. Men med Firebug ser den ut att vara sträckt till bredden 1062. Den mittersta bilden ligger i samma cell som denna bakgrundsbild, så den totala bredden är 1062+184=1246 pixlar

 

Så det ser ut som att bannern alltså är 1246x206

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Om jag ska göra en egen banner med samma storlek och ta bort den som ligger där, kan jag då skapa ett nytt dokument i ex photoshop som är 1246x206? Är det pixlar vi pratar förresten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är pixlar det handlar om och ja, det är de dimensionerna du använder i Photoshop. Dock får du göra om html-koden lite, då nuvarande banner är placerat i flera olika tabellceller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, kan du utveckla det där?

 

Förresten, är det någon som har använd Crystones sitebuilder? Jag blir inte klok på den. Tanken var att bara skapa en superenkel sida och använda mall. Men jag får inte till att ändra något på mallen, exempelvis får inte bort banner. Det borde man väl kunna? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre känner jag inte till Crystones verktyg, så det är lite svårt att förklara hur du gör där. Om du vill kan du maila de färdiga aspx-filerna och den nya bannern när du är klar, så kan jag ändra direkt i källkoden.

itm_c2[at]hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snällt! Tack snälla du! Det lär dock dröja lite.... Jag håller än så länge på att försöka klura ut om man kan radera den damn bannern. Vet att jag borde försöka mig på att använda frontpage el dyl istället för mallvarianten men trodde på en snabb lösning. Vad är det man säger - genvägar är ofta senvägar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller än så länge på att försöka klura ut om man kan radera den damn bannern.

Den delen kan jag också fixa direkt i källkoden, samt inlägg sen av den nya bannern. Maila över filerna när du är klar. Jag kollar iofs inte av den där mailadressen mer än ngn gång per dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hallå,

 

Måste fråga... jag håller på och sliter med min sida... eller sliter och sliter jag har inte kommit igång än. Saken var att jag bytte till en version på webhotell som innehöll fler funktioner för att KUNNA ÄNDRA SJÄLV. Läste detta:

"Med Crystone Standard är du fullt utrustad med det som behövs för att publicera en egen hemsida och använda e-post. ....Du administrerar ditt konto i Crystone Control Panel, vårt kraftfulla verktyg som låter dig anpassa dina tjänster precis som du vill ha dem...."

 

Antog i min enfald att det innebar att jag KUNDE ÄNDRA SJÄLV dvs ta bort befintliga mallar och bilder etc. Men har nu fått reda på att det inte går. Är då inte ovanstående text missvisande?

 

Jag har one.com till en annan sida och jag är mkt nöjd. Man kan ändra själv på ett enkelt sätt. Nu har de tyvärr inte .nu och därför undrar jag om någon kan tipsa om något annat bra webhotell där man enkelt kan ändra sjäv utan att det för den skull bara är färdiga mallar man använder. Tips efterfrågas alltså!!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även ifall det inte är svaret du vill höra skulle jag råda dig att använda/installera ett bättre CMS än det som webbhotellen ofta använder då det ger en högre flexibilitet i vad som kan göras.

 

FrogCMS är ett bra sådant men inlärningströskeln kan vara något hög, inledningsvis men har du tålamod är det ett bra val.

 

http://www.madebyfrog.com/

 

Det är gratis att ladda ner och använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! He he he, jag förstår att det är bättre! Sidan jag ska göra är en till en förening där jag vill lägga ner så lite tid som möjligt utan att det blir super b och andas mall lång väg. Den lösning som finns via one är enkel och rätt så flexibel. Något sådant vore kanon. Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...