Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparera trasig windows?


.M

Rekommendera Poster

Jag ska återigen rycka in och hjälpa till med att försöka "fixa en dator".

 

Symptomen är att windows blåskärmar och startar om omedelbums när den startar. Drar man igång en räddnings-grejsimojs som lenovo skickar med så ber programmet att man ska välja vilken windows installation som skall repareras. Dock kan den inte hitta någon installation.

 

Lenovo har också skickat med någon annan typ av räddningskonsol där man kan göra backuper och köra diagnostik. Diagnosen påpekar att hårddisken fungerar felfritt. Dock kan systeminformationen eller backupen inte berätta någon information om hårddisken.

 

Detta har gjort att jag tror att strömen har gått under ett väldigt kritiskt skede och filsystemet har blivit korrupt. Jag baserar detta på att windows trots allt hinner starta tillräckligt för att progressbar skall synas. Men som sagt datorn kan inte berätta hur stor disken är eller hur mycket som är ledigt.

 

Jag överväger att försöka få liv i den med en kombination av chkdsk och fdisk. Några andra tips som man kan göra för att skräma igång den igen? Det ligger tydligen några filer på disken som man vill försöka rädda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Prova att blixtsnabbt trycka F8 under datorns uppstart. Välj "Felsäkert läge".

Kanske går det att komma in då och rädda filerna. Annars skulle jag överväga att sätta hårddisken i en annan dator, och därifrån försöka rädda det som räddas kan.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...