Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommenderad "system uptime"?


Molidor

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på hur länge Windows (typ Vista) kan vara igång innan det rekommenderas omstart? Alltså vad är rekommenderad "system uptime".. har läst att det finns ett visst antal timmar som det garanteras att Windows kan vara igång innan det kan behövas en omstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant fråga och även om jag inte kan ge dig svar så kan jag i alla fall passa på att berätta hur mina datorer uppför sig...

 

Erfarenheten säger mig att med XP home edition så kan datorn vara igång och användas i alla fall 24 timmar i sträck utan några vidare problem, men ju mer program, spel mm som används under tiden ju "knäppare" blir den med småhängnignar och sådant...

 

Jag brukar starta om den efter ca max 24 timmars upp tid de få gånger den används så länge i sträck... (endast på lan)

 

Med Windows vista känns datorn inte alls lika "knäppt" och då kan datorn stå igång säkert 7dagar innan en omstart skulle komma på tanke...

 

windows 7 känns ungefär som datorn med vista det enda problemet är att messenger random hänger sig för mig oavsett hur länge datorn varit igång vilket brukar leda till att den startar om rätt ofta... (men förutom det så är den lika om inte mer stabil än vista)

 

Gäller det hela att du ska köra datorn som server så funkar det förstås mycket längre då man inte alls använder sig utav de "skit" programmen som vanliga andvändare andvänder, och då blir på så sätt behövs inte omstart lika ofta, har du ett stabilt operativsystem med bara det nödvändigaste programmen, så ska du väll egentligen kunna köra windows 24/7 tills en säkerhetsuppdatering tvingar datorn och starta om, vilket väll är några månader...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Ja man märker ju när datorn kan behöva en omstart.. som du säger så börjar den ju då att uppföra sig lite märkligt. Men jag har, som sagt, läst och hört att Microsoft har en "minimum-tid" på typ 48 timmar innan det ev. kan behövas en omstart. Jag har försökt googla men inte hittat något..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son har en XP-dator som förutom för spel används som server så den står ju på för jämnan. Den startas ju in princip bara om en till två gånger i månaden, en gång för att Windows-uppdateringarna slå igenom och kanske en gång för att det är något annat som måste fixas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag gick över till Windows 7 så stod min Vista på dygnet runt och användes ordentligt dagligen. Den startades enbart om för windows update (samt ett oplanerat strömavbrott) och jag upplevde inga problem med det.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar...

 

Som sagt så märker man ju när en omstart behövs och det kan dröja länge. Hade datorn använts som server hade jag nämnt det..

 

Jag är alltså ute efter den faktiska rekommenderade tiden. Tack för att ni berättade era erfarenheter, men.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... 48... Undrar om du kan ha fått det från Windows 95 och 98. Dessa operativsystem kunde bara vara igång i cirka 48 dagar, sedan kraschade de. Detta berodde på att Microsoft lagrade systemets uptime i millisekunder som ett 32-bitars tal, och det tog slut efter drygt 48 dagar.

 

På den tiden var det svårt att ha Windows igång så länge, så det tog ett tag innan "buggen" upptäcktes...

 

Men med NT blev Windows stabilare. Redan Windows 2000 behövde man inte starta om hela tiden, och XP, Vista och Win7 är ju vidareutvecklingar av NT. XP körde jag fram till 2007 och jag kan inte minnas att jag startade om det särskilt ofta.

 

Den av mina linuxservrar som har varit uppe längst just nu har varit igång i 267 dagar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså ute efter den faktiska rekommenderade tiden.
Är ytterst tveksam till att det finns någon sådan.

När Vista släpptes ändrade ju Microsoft t.o.m förstavalet till Vila/Sleep istället för Avsluta/Shut down.

 

Från windowshelp:

Stäng bara av datorn när du måste stänga av strömmen, till exempel när du vill lägga till minne eller inte tänker använda datorn på flera dagar.

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/374a55d9-2380-4d6f-8062-2b3e28b734a01053.mspx

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, så långt tillbaks har jag inte läst det :) 48 timmar var mer ett exempel.. säg 48 år då ;)

 

Några test måste ju ha gjorts för att se hur länge det pallar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans! Jag har fått ett svar från Microsoft själva :)

 

 

 

 

Hej Anna,

Tack för du kontaktar Microsoft Kundservice.

 

Rekommenderad tid för uppstart brukar i normala fall vara max 24 timmar. Men, personligen så stänger jag ner min dator varje kväll, så att den får "vila" under natten.

 

Det finns ett rykte som säger att ju mer du startar om din dator, desto mer ström tar den, men, detta är inte sant.

 

Så om jag personligen ska rekommendera, så stäng av datorn under natten eller när du är borta från den ett flertal timmar. Det finns en massa virus ute på internet som kan ta över din dator när du inte sitter framför den, och detta kan göra så att datorn kraschar.

 

 

Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.

 

Med vänliga hälsningar

 

Microsoft AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa virus ute på internet som kan ta över din dator när du inte sitter framför den
Hmm, det är väl ingen skillnad om man sitter där eller inte. Skyddet mot det är en brandvägg och naturligtvis så skyddar den lika bra oavsett om man sitter vid datorn. Skulle väl snarare säga att risken att få skadliga program i datorn är mångdubbelt större när man sitter vid datorn. Personen verkar inte särskilt kunnig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia, tyvärr verkar den person som svarat på din fråga inte vara speciellt kunnig samt enbart gå på egen känsla.

Som jag skrev ovan så är Microsofts officiella ståndpunkt att datorn bara behöver stängas av när man måste eller vill stänga av strömmen till den (citat och källa ovan).

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sagt att svaret är rätt eller att jag håller med. Jag bara vidarebefodrade det svar jag fick från Microsoft sjävla..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...