Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

msn och hacking


Bizzz

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyligen öppnat ett msn konto, live.se. Jag har nu lagt ner det efter att ha fått meddelanden om att jag har "blivit urloggad då jag har loggat in från en annan dator." Jag vet väldigt lite om detta, och jag blir lite skrämd. Hur går detta till? Jag har ett svårt lösenord som ingen känner, men jag har använt det på flera ställen.

 

1. Betyder detta att de som har hackat mitt konto också har tillgång till mina andra e-postkonton?

 

2. Är det personer som gör detta eller program?

 

3. Hackar de sig på något sätt in på min dator och "ser" min webbhistorik?

 

4. Finns det något program jag kan köra för att försäkra mig om att detta inte händer igen?

 

 

Tacksam för hjälp.

 

 

Bizzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Går inte att svara på

 

2. Är automatiserat, åtminstone det mesta

 

3. Nej, det är inte troligt.

 

4. Byt lösenord och ev. hemlig fråga för på något sätt är det någon som kommit över lösenordet. Det kan i och för sig bero på att du har en keylogger i datorn men det är inte det vanligaste sättet. Keyloggers hittar man genom att kolla upp datorn med bra antivirus- och antispionprogram samt ha en bra brandvägg (ej Windows egen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När ett program står bakom, är det ändå personer som sitter och kollar på ens konto?

 

2. Jag har gratis AVG antivirusprogram. Finns det något ytterligare som jag behöver?

 

 

/Tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är nog bara de som står bakom den kriminella aktiviteten och möjligen några infiltratörer som vet.

 

2. Gratis Antivir och Avast innehåller lite mer skydd än AVG så det kan vara bra att byta till något av dem, om man nu vill ha ett gratis antivirusprogram. Dessutom så bör du komplettera med bra antispionprogram, brandvägg och andra skydd. Se mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

Det vanligaste när det här inträffar är att man inte har insett att man har skrivit in sitt MSN-lösenord på ett olämpligt ställe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Du är en räddande ängel :)

 

Om jag ska köpa ett antivirusprogram, vilket rekommenderar du? Jag hade Norton på min förra dator, men fick ändå virus.

 

 

/Bizzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

 

Det finns inget antivirusprogram som hittar allt utan man behöver komplettera det med mer skydd och sunt förnuft. Testet On-demand på

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests

ger högsta betyget till Norton, Nod32, Kaspersky och en McAfee-variant som innehåller Artemis samt att G Data, Avira Antivir, Avast, Bitdefender, eScan och Trustport skulle fått högsta betyg om de inte falsklarmade lite väl mycket. Däremot så är inte Norton så bra på att hitta okända skadliga filer enligt Retrospective/Proactive Test utan där är det Nod32, Kaspersky och Microsoft som får högsta betyg, samt att Avira Antivir, G Data, Bitdefender och eScan skulle ha fått det om de inte falsklarmat så mycket.

 

Här är ett annat testresultat

http://www.virusbtn.com/vb100/RAP/RAP-quadrant-Feb-Aug09.jpg

där det är bättre ju högre upp och längre till höger programmet är.

 

En till testplats är

http://www.anti-malware-test.com/?q=taxonomy/term/5

 

Som du ser så får man fram olika resultat beroende på hur man testar och med vad. Det går därför inte att kora en säker vinnare. Utan man får välja ett par program av dem som överlag får bra resultat och så pröva i sin dator vad man trivs med och förstår sig på. Så gott som alla programmen har 2-4 veckors prövotid innan man behöver betala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samt att Avira Antivir, G Data, Bitdefender och eScan skulle ha fått det om de inte falsklarmat så mycket.

 

Jag har nu installerat Avira Antivir. Menar du att jag kan riskera att ta bort viktiga filer på datorn om Antivir falsklarmar, och jag t.ex. väljer att ta bort de filer som ägentligen inte utgör ngt hot, men som bara är t.ex. programfiler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla antivirusprogram falsklarmar ibland. Om ett antivirusprogram plötsligt börjar säga att en fil är skadlig utan att man märker att datorn är infekterad, håller på med en installation etc och man i stället tror att den filen har man haft länge i datorn så är det bra att googla på filnamnet innan man svarar på antivirusprogrammets fråga.

 

Tillägg: Men det är ju inte vanligt med falsklarm. Jag har haft Antivir sedan årsskiftet, och även tidigare i perioder, och inte råkat ut för det.

 

[inlägget ändrat 2009-08-26 15:30:30 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej, jag har installerat antimalware, spywareblaster, spybot, avira antivir, threatfire och superantispyware.

 

Många webbsidor visas inte, men datorn bara arbetar för att visa innehållet utan att bli klar. Vet du hur jag kan rätta till problemet, kanske ta bort ett program?

 

 

/Bizzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge exempel på en webbsida som du har problem med?

Vad står det i statusraden längst ner i fönstret?

Vilken webbläsare använder du?

 

Malwarebytes Antimalware (MBAM) och SUPERAntiSpyware har inget realtidsskydd av datorn i sina gratis varianter så de kan inte påverka vad du gör och vad som händer i datorn.

Jag har svårt att tro att SpywareBlaster påverkar.

ThreatFire har jag aldrig använt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har internet explorer 8. En sida jag har problem med är t ex www.tinde.no. Sidan är alldeles blank, men det står fullfört nederst i vänster hörn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget problem för mig med vare sig IE eller Firefox samt Antivir och Spybot S&D. Kan du inaktivera Threatfire och se om det hjälper?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker avinstallera Threatfire får jag meddelandet:

Unable to execute file in the temporary directory. Setup aborted.

Error 5: ingen tilgang

 

När jag tryckar på brandväggen PC tools firewall plus står det under Setup/uninstall permissions "connecting". Skal jag "grant full access"?

[inlägget ändrat 2009-09-05 19:14:37 av Bizzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte inaktivera Threatfire i stället för att avinstallera det? Det går ju ofta inte så bra att avinstallera något som håller på och kör.

 

Vad gäller det för program i brandväggen? Ett program som heter Setup/uninstall? I vilken mapp finns det? Utan att kolla det så går det ju inte att avgöra om programmet behöver tillgång till internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det kommer upp när du vill avinstallera Threatfire. Threatfire är ju ett pålitligt program så det kan du ju tillåta att göra allt det vill, dvs "Grant full access" är ju okej att välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick ej att avinstallera, men jag har avaktiverat programmet under Threatfires settings. Nu kommer jag in på tinde.no

 

Tack Cecilia:)

 

/Bizzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra :thumbsup:

 

Nu när det är inaktiverat så kan det tänkas gå att avinstallera, antingen nu eller efter en omstart av datorn. Fast allra bäst är ju om du kan hitta de rätta inställningarna i Threatfire så att det fungerar för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar om det finns något annat sätt att avinstallera Threatfire på än genom "ändra eller ta bort program" på kontrollpanelen. Jag har på nytt försökt att avinstallera programmet efter att ha inaktiverat det, men jag får upp meddelanet om det inte går (se tidigare i tråden). Jag har fortfarande lite problem med att vissa webbsidor inte visas ordentligt.

 

/Bizzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...