Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portar


pepelinos

Rekommendera Poster

Nån som vet om man kan stänga ner alla portar utom port 80 (behöver bara få in webtrafik till min dator)?

 

Om detta är tillrådligt, finns det nåt kommando man kan använda för att åstadkomma detta eller måste man gå in nån annanstans?

 

Tacksam för svar.

 

//Nervös//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggar i hemmaroutrar och brandväggsprogram för installation i datorer är ju normalt uppsatta så att de har stängt alla inkommande portar. Man får öppna de portar som man behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det sker med en programvara som kallas brandvägg (engelska: firewall). Har du en router så brukar det finnas inbyggt, och då är standardinställningen att alla portar är stängda in.

 

Har du Windows XP eller nyare så finns brandvägg i operativsystemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för ditt svar.

 

Kanske uttryckte mig lite otydligt men jag har vissa datorkunskaper.

Om man kör kommandot netstat så listas en massa info, men vilket kommando med vilka växlar använder jag för att tydligt se vilka portar som är öppna i OS:et, och hur gör jag för att stänga de portar jag inte vill ha öppna? (kör XP)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vilket kommando med vilka växlar använder jag för att tydligt se vilka portar som är öppna i OS:et,

 

netstat -a

 

 

och hur gör jag för att stänga de portar jag inte vill ha öppna? (kör XP)

 

Det bästa är ju om du har en extern brandvägg, exempelvis en router. I annat fall måste du ju lita på Windows...

 

Inställningarna för brandväggen hittar du på Kontrollpanelen, Windowsbrandväggen och därinne är det fliken "Undantag" som talar om vad som är öppet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Har en D-Link router. Kör varken FTP eller Telnet och har G-mail, betyder det att jag kan stänga ALLT utom port 80? (även portar upp till 1023, eller behövs dom av systemet?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en router så är redan all inkommande trafik spärrad. Detta eftersom det är routern som står för internetförbindelsen. Alla på internet som försöker ansluta till din dator kommer alltså bara till routern. För att de ska komma till datorn måste du konfigurera routern att skicka trafiken på en viss port vidare till datorn, så kallad port forwarding.

 

Men det låter lite som att du vill stänga utgående trafik? I så fall gör du det i routerns inställningar för firewall. I så fall kan du stänga allt utom port 80 och 443 (den senare används för krypterade förbindelser, https, exempelvis banktjänster).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...