Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Icke önskvärda linjer i utskrift


K Olagus

Rekommendera Poster

Till min stora sorg har min 6 år gamla fotoskrivare Epson Stylus Photo 950 börjat ge ifrån sig icke önskvärda horisontella linjer.Tycker att dessa linjer sticker i ljus magenta. (Se bifogat utsnitt av bild där det kanske är svårt att helt bedöma de oönskade linjerna. Och de ÄR horisontella då de kommer ut ur skrivaren! Betraktar man bilden är de förstås vertikala i det här fallet.) Har gått igenom allt som hjälpprogrammets guide rekommenderar utan att komma ett skvatt längre. Förstås ingen support längre på skrivaren och det är väl tveksamt om det är mödan och kostnaden värt att skicka skrivaren på reparation.

Det har fungerat klanderfritt i alla dessa år, så den kanske har rätt att lägga av...Tycker bara att det är så konstigt. Har alltså använt Epsons egna bläck, Epsons papper (heavy weight matte), kört rengöring ett flertal gånger på raken, kört "print head alignment", bytt bläckpatroner till nyare, torkat, bytt till nyare papper, kollat att ingen inställning har "ändrat på sig" osv...Kör från Photoshop CSII och det har funkat ett bra tag.

Är INTE något proffs, en helt vanlig, men passionerad amatör. Har någon förslag på vad man mer kan göra innan jag ger upp min gamla fotoskrivare?

Och...om jag nu skulle tvingas skaffa en ny, då har jag tittat på Epson Stylus Photo R2880, som ju har lite extra för att skriva ut bättre svartvita bilder. Kostar multum, men man får väl spara. Kan någon med erfarenhet av den skrivaren berätta?

 

/K Olagus

 

[bild bifogad 2009-08-23 20:50:02 av K Olagus]

[inlägget ändrat 2009-08-23 20:55:34 av K Olagus]

1156363_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på att skrivarhuvudena är igensatta. Jag antar att de är separata skrivarhuvuden och inte sådana som sitter på patronen eftersom ränderna är kvar efter patronbyte. Har du kollat om det går att plocka bort skrivarhuvudena och rengöra dem själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,

jag har inte provat att göra rent skrivarhuvudena. Jag vet inte ens om jag vågar. Visserligen är "bäst före-datum" passerad, så ett sådant ingrepp torde väl inte göra något - om man vet hur man ska göra.

Någon länk jag googlade på häromdagen (http://www.refill.nu/epson/printerren.htm), beskrev eventuellt hur man kan göra. Men översättningen lämnade en del övrigt att önska och jag har svårt att värdera hur seriös sidan egentligen är.

Testar gärna att göra rent skrivarhuvudena om jag får veta hur man gör! Har inte riktigt mod/råd att experimentera med vätskor och annat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, formuleringarna på sidan du länkade till är här och var säregna, som t.ex.: "Det är en utmaning att komma i kontakt med torkat bläck. "

 

Tyvärr tycks de där vätskorna de saluför vara relativt dyrbara att chansa med. Åtminstone i mitt fall, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1154721

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort rent skrivarhuvuden med vanligt vatten och det har fungerat utmärkt. Dessutom är det väl inte särskilt mycket du riskerar eftersom du redan överväger att köpa en ny skrivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kemisk ren bensin(finns i Din livsmedelbutik ICA,COOp osv)och tops (finns oftast i badrummet).

Det har alltid funkat för mig.

[inlägget ändrat 2009-08-24 10:04:44 av Essin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt i det närmaste omöjligt att komma åt skrivarhuvudena för manuell rengöring. Jag kunde se att det under den plats där patronerna parkerar finns en slags behållare för bläckspill. Den tycks fyllas var gång man kör en rengöring (eventuellt även då man skriver ut). Gjorde försiktigt rent med en topz. Fick dock vara vaken för eventuella små trådar från dem! Men att försöka göra rent skrivarhuvudena, det låter sig nog inte göras. Visst, om man är lite modig kanske man kan, som i en annan länk ovan, lägga en fuktig pappersremsa under och låta skrivarhuvudena gå över den ett par gånger. Men jag är tveksam, för vad för slags papper ska man använda? Papper av den typ som man kan fukta är ju som regel lite "fibrigt", vilket enligt min mening riskerar fastna i skrivarhuvudena. Och bensin som Essin skrev dunstar måhända snabbt, men är det verkligen att rekommendera?

 

Det jag hittills har gjort, är att jag kört 1x3 rengöringsomgångar i skrivarprogrammet, därefter en testutskrift och sen ytterligare 1x3 rengöringsomgångar. Låter konstigt? Ja, jag försökte följa den knepiga guide jag länkade till här ovanför. Nu ska skrivaren få vila i 8 timmar, sen ska jag göra ytterligare en testutskrift innan jag gör 1x3 rengöringsomgångar igen. (1x3 rengöringsomgångar syftar alltså på att jag kör rengöringsprocessen i skrivarprogrammet 3 ggr på raken).

Hittills ingen framgång alltså.

 

Jo, MrB, visst vill jag gärna ha en ny skrivare. Men just nu vill jag hellre att min gamla 950 ska funka! Ekonomin......

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-24 20:25:06 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att skrivarhuvudena kläggar igen. Det råder inte rengöringsprogrammen bot på när det blivit tillräckligt kladdigt runt munstyckena. Om det inte går att montera bort munstyckena tror jag tyvärr inte att det är så mycket att göra.

 

Och ja, jag förespråkar att man använder gamla grejer så långt det går. Det spar energi och naturresurser, och givetvis även den gamla plånboken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Suck..., fick beskedet av Scandinavian Photo (som jag köpte fotoskrivaren av), att om jag kört rengöring, nozzle check u.a.och print head alignment u.a., testutskrifter, byte av färgpatroner och papper...ja, då SKALL det inte vara något klegg i skrivarhuvudena. Då bör jag testa att lägga in en ny drivrutin.

Försökte med det, men då la Windows sig i proceduren och hela skrivaren plockades bort!!! Tur då att jag hade gjort en återställningspunkt! Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Mycket strul med drivrutinen alltså och ingen som helst vägledning från Epson hur man ska gå till väga. Jag valde att dubbelklicka på den exe-fil som jag hade laddat ner med senaste drivrutin från 2007. Men som sagt, det gillade inte Windows. Jag tyckte processen kunde fortsätta ändå, men Windows hämnades genom att helt sonika plocka bort skrivaren. Vilka fasoner! Det stod faktiskt på Epsons hemsida att drivrutinen var till för Windows XP också.

 

Vad tycker gänget här att jag ska göra?

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-25 22:22:49 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Driver (5.9a), epson32121eu.exe, på denna sida:

 

http://esupport.epson-europe.com/ProductHome.aspx?lng=sv-SE&data=FGQ8MBMpKlvb0rrytSrp4U002Fe4U002FjB8qDHs&tc=6

 

Jag hoppas du får igång den, tycker själv att det är en bra skrivare med bra åldersbeständighet på fotoutskrifterna. Dock är patronerna både dyra och svåra att få tag i. Scandinavian Photo, som jag också köpt min skrivare hos, har dock alla färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger fortfarande mina 50 öre på gucka i (runt) skrivarhuvudena vad supporten än säger. Ränderna är så typiska för det problemet och jag har aldrig hört att drivrutiner skulle kunna skapa detta problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl skriva ut testbild direkt från skrivaren? Dvs trycka på knappar på skrivaren och den skriver ut en egen statusrapport med lite färgade fält och mönster. Om felet finns på denna utskrift ligger felet i skrivaren. Om inte ett spår av det, då ligger felet i datorn.

 

men som sagt, blir det regelbundet mönster med avvikande färg är det troligen i skrivaren det felar. Det säger logiken.

 

Vad jag skulle göra är helt enkelt leta reda på en tunn duk som ej lämnar fibrer/damm efter sig. Dränka denna i t-sprit och dra denna under skrivhuvudet ett antal gånger.

 

Risken är givetvis att du skadar skrivaren än mer men troligen inte, om du inte använder mer våld än vad som krävs. Och om den skadas? Tja, du verkar inte nöjd med hur den fungerar nu så hur stor är då skadan om den slutar fungera?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bra skrivare, JA!

 

Just denna drivrutin var det jag stångades med igår! Windows ville inte alls vara med och jag begriper inte varför. Frågan är om jag gjorde fel...?

Scandinavian Photo menade att man skulle avinstallera den gamla drivrutinen, men hur gör man det? Jag hittar faktiskt ingen plats där bara drivrutinen ligger. Jag kan förstås avinstallera hela skrivarprogrammet, men det är jag ju inte hjälpt av. Lägger jag in skivan, så kommer drivrutinen tillbaka.

 

1.Jag kollade från Kontrollpanelen>Lägg till och ta bort program, men där finns som sagt bara hela skrivarprogrammet.

 

2.Jag kollade från Kontrollpanelen>skrivare och annan maskinvara>skrivare och fax>Epson Stylus Photo 950>egenskaper>flik avancerat. (Skrivaren finns där). Här kan man då lägga till ny drivrutin, om man har en diskett med drivrutin. Alltså inget alternativ i detta läge .

 

3. Jag provade att dubbelklicka på drivrutinen, som är en exe-fil på 6 MB. Det är då Windows protesterar och hävdar att drivrutinen inte är signerad eller nåt sånt. Rutor kommer upp hela tiden och stör. Och sen den lilla grå rutan med rött kryss som säger att det gick inte....Och så bort med Epsonskrivaren!

 

Konstigt tycker jag. Jag ville köra drivrutinspåret i botten, men har kört fast. Känner mig alldeles hjälplös! Så hjälp tack! Hur gjorde du Flora?

 

Jo en kommentar till bifogad bild: Så här ser det ut i Utforskaren i Program> Epson>Printer Driver Temp! Jag har alltså fått 2 nya mappar med vad det nu är efter varje installationsförsök. Vad händer?

 

 

 

[bild bifogad 2009-08-26 16:47:34 av K Olagus]

[inlägget ändrat 2009-08-26 16:51:51 av K Olagus]

1156985_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst kan jag köra "Print head alignment". (Skrivarprogrammet kan inte köra ut någon "egen" testbild vad jag vet.) Det ser bra ut, liksom "nozzle check". Det var därför Scandinavian Photo tyckte att jag kunde testa att lägga in en ny drivrutin.

 

Vad som slår mig när det gäller min egen bild och de icke önskvärda linjerna, så är det att det är ganska glest mellan linjerna som är missfärgade. Det tycker inte jag tyder på skrivarhuvudproblem/igensatta sådana. Men man vill ju gärna tro att allt ska lösa sig på enklast möjliga sätt...

 

Som jag skrev till Flora, jag vill köra drivrutinspåret i botten. Om det inte löser problemet, då sticker jag ut och köper en fin trasa, typ linsrengöringstrasa, och meckar lite. Men en sak i taget!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar inte den versionen fungera mot XP SP3. Jag fick samma fel som du att den försvann, samt mappen SP950.

 

Jag har lagt upp en äldre version här som du kan köra:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/epson947eu.exe

 

Under installationen, tryck Fortsätt ändå när varningarna om att den inte genomgått Microsofts testprogram kommer.

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-26 22:20:59 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK TACK!!

 

Den ska jag prova så fort jag hinner.

Men tro det eller ej, jag lyckades igår, efter en massa blod svett & tårar, att lägga in den senaste drivrutinen. (Det hjälpte inte...!) Jag avinstallerade från Kontrollpanelen (den mjukvara som heter Epson Printer Software). Fast den låg kvar ändå, så jag tryckte en gång till. Då försvann den. Sen omstart och sen "slagsmål" om herraväldet med Windows ett tag. Men den gick in, den nya drivrutinen. Det enda misstaget jag gjorde var att trycka "ta bort" en andra gång i Kontrollpanelen, för status monitorn försvann i och med det. Nu fanns den också som uppgraderad att hämta hos Epson så det löste sig. Men som sagt, de icke önskvärda linjerna finns kvar.

JO, alla med rengöringsidéer, jag SKA prova att göra rent skrivarhuvudena med trasa och nåt! Måste bara prova den drivrutin som Flora hjälpte mig med också, nu när jag vet hur man gör.

 

Jag har i alla fall beställt en ny fotoskrivare! Sommarpris på Epson Stylus Photo R2880! Många pengar men kunde inte motstå. Kanske får jag fina svartvita utskrifter nu också. Det har jag längtat efter. Maken får väl ta över den gamla 950:an om jag skulle råka få ordning på den.

 

Summa summarum: Jag har lärt mig ett och annat på den här historien tack vare alla er på eforum! Vad vore man utan er och ert engagemang!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att du lyckades få in den nya drivrutinen. Det är alltså Epson Printer Software som strular. Ska prova att ta bort den vid tillfälle.

 

Jag låter min gamla drivrutin ligga kvar på servern (länken ovan) ett tag tills jag behöver utrymmet till nåt annat.

 

Kul med ny skrivare. Hoppas den är bättre, eller iaf minst lika bra!

 

EDIT: Tack för poängen:thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-08-27 19:54:50 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...