Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Socket Notification Sink


Simson8

Rekommendera Poster

Hej.

När datorn skall stängas av så dyker det upp ett medelande om att Socket Notifikation Sink inte kan avslutas. Då får jag trycka på avsluta och så är allt bra tills nästa gång jag skall stänga av datorn. Då upprepas detta igen. Jag sökte lite på nätet men hittade inget på Svenska om detta. På denna länken http://www.apteryxware.com/dental/knowledgebase/topics/HELP__Socket_Notification_Sink_Error_Being_Generated_By_Windows.htm

 

står det en lång beskrivning på vad som kan göras men jag är ju inget dataproffs och klarar inte av vad som står där. Finns det verkligen inget skrivet på svenska om vad som kan göras för att slippa detta problem.

 

p.s.

just nu så har jag väldigt lite minne på datorn, endast 255 MB och väntar på uppdatering i nästa vecka. Kan problemet med Socket notifikation Sink ha något samband med min minnesbrist?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha med nätverksanslutningar att göra. Har du gjort någon ändring, installation, uppdatering av något som har med en nätverksanslutning att göra innan detta börjande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis installerat Telia ADSL på datorn. Men eftersom det är mina föräldrars dator och de just har övertagit den från ett barnbarn så kan jag inte uttala mig om hurvida detta problemet fanns på datorn innan bredbandet installerades.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om det började efter ADSL-installationen så går det ju att försöka kontakta Telia men troligen så tycker de nog att det ligger utanför deras ansvarsområde. Jag har Telia ADSL men jag har ju inte installerat något på datorn för det. Vet du vad för något du har installerat?

Går det att avinstallera?

Så att man kan se om det går bra att stänga av datorn efter det.

 

Annars så det som står på sidan du länkade till så är punkt 1 ungefär ovanstående, medan punkt 2 handlar om att ominstallera nätverkskortet.

 

Barnbarn skriver du, kan det tänkas att datorn är infekterad? Sånt kan ju leda till många konstigheter. Det kan ju i så fall vara bra att installera om Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet ju inte exakt vad som är installerat. Det följer ju en CD med Telias ADSL-abonnemang och när man kör CD:n så installeras väl både det ena och det andra antar jag. Bland annat så var det ju säkerhetspaketet som innehöll F-secure. Det gick ju inte att använda eftersom F-secure (filen fssm32.exe) tog ca: 80% av processorkapaciteten så jag avinstallerade säkerhetspaketet igen och installerade Bullguard istället. Det fungerar heller inte riktigt ännu eftersom det vara fanns 256 MB-RAM på datorn. Jag har beställt mera minne. Men något från telia har säkert blivit installerat via den CD:n. Mjukvara till modemet kanske?

 

Nej datorn är inte infekterad längre. Den var det men jag har fått hjälp i det här forumet att rensa den. Den är ren och fin.

 

Jag tänkte att någon annan här på forumet kanske hade varit med om samma problem.

 

Nu när jag tänker på det...... Om det här medelandet om "Socket Notification Sink" hade funnits på datorn innan så skulle jag ju ha reagerat på det när jag jobbade med att rensa datorn för några veckor sedan. Men jag har inget minne av det. Så det kom nog nu med Telia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure är en stor minnesslukare så jag förstår att det inte fungerar med 256 MB.

 

Hur många dagar är det sedan du installerade ADSL?

Har du installerat eller avinstallerat något annat sedan dess förutom F-secure och Bullguard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett par dagar sedan jag installerade ADSL men har inte fått det att fungera riktigt ännu eftersom Bullguard bråkar lite. Detta p.g.a. för lite minne.

Du frågar om jag gjort några andra installationer eller avinstallationer. Jag tog bort något litet program som jag misstänkte kunde komma i konflikt med virusskyddet. Det är möjligt att det hette Windows desktop cleaner, eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För om du avinstallerar sådant som du har installerat från och med ADSL-installationen och återinstallerar sådant som du har avinstallerat så kan du göra en systemåterställning till strax innan ADSL-installationen och få en möjlighet att börja på nytt med ADSL-installationen utan F-secure.

 

Systemåterställning:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

 

Men eftersom du nu är säker på att problemet började i samband med ADSL-installationen så kan du ju höra med Telia också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kännedom så kan jag meddela att detta problemet verkar har försvunnit från datorn. Hur då? Jag jag vet inte men i samband med att jag uppgradreade RAM-minnet från 256 till 768 MB så verkade detta problemet förvinna.

Vi får hoppas att det inte bara är tillfälligt utan håller sig så här. Tack ni som försökte hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...