Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel: referens till annan fil med =


Lahhe

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har skrivit "=" i en arbetsbok och sedan klickat i en cell i en annan arbetsbok för att hämta ett värde + Return. Programmet har då automatiskt skrivit in filreferensen i cellen i den första arbetsboken.

Helt plötsligt fungerar detta inte längre (jag skulle väl i och för sig kunna skriva filreferensen för hand, men det är inte praktiskt i längden). Har jag råkat komma åt någon inställning av misstag, vad kan jag göra för att det ska fungera igen?

Excel 2003 + Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer nu när du klickar så? Du skriver att det inte fungerar men vad sker?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting händer. När jag klickar och ställer mig i cellen i den nya arbetsboken så händer inget mer än att jag just hamnar där. Om jag trycker på Enter så kommer jag inte tillbaka till ursprungsfilen (med filreferensen inlagd) som jag brukat utan hamnar helt enkelt i cellen under .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, jag vet inte vilken inställning det kan vara. Du kan testa att återställa Excel:

http://support.microsoft.com/kb/291288

dvs

leta reda på Excel.exe via kommandoprompten

Skriv där in

Excel.exe /unregserver

följt av

Excel.exe /regserver

 

Kanske löser det?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska titta på det!

Kan det innebära något "farligt", dvs att något går helt snett?

(Ledsen men jag brukar inte gå in i prompten: jag skriver alltså bara in " Excel.exe/unregserver" sedan return och sedan "Excel.exe/regserver" sedan return?)

 

J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget farligt sker, Excel tar bort och registrerar om värden i registret bara. Personliga inställningar kan försvinna.

 

Du letar reda på var Excel är installerat, var filen Excel.exe finns sedan skriver du bara in det jag givet. Inget farligt, du kan inte göra något som skadar vare sig dig, datorn eller programmen på datorn :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag gjorde som du sa.

Efter att ha kört regserver fick jag upp ett meddelande som sa:

"Ett av dina typbibliotek (stdole32.tlb) är skadat. Kör om installationsprogrammet om du vill installera det."

 

Tror du att detta är något?

(Jag har inte provat det andra ännu.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske då testa att stoppa in installationsskivan med Excel och installera om/reparerar Excel via denna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...