Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar inte efter avbruten uppdaterin


Akutssk

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att få avbrutit en windowsuppdatering gick det att starta datorn dagen efter. Idag när datorn skulle startas kom det upp att uppdatering 3 av 3 ska installeras. 0% uppdatering visas och sen startar datorn om sig. Detta görs om och om igen. Verkar fastnat i en loop.

Hjälper inte att stänga av datorn eller dra ur strömkabeln.

Felsäkert läge går inte heller starta i utan att loppen fortsätter.

 

Det är Windos Vista home.

 

Tacksam hjälp snarast då bokföringsprogrammet ligger på denna dator... :-(

 

MVH/

Akutssk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många förslag i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1152697 även de som inte fungerade för milmet kan ju fungera för dig, t ex så kan det ju finnas en systemåterställningspunkt att backa till.

 

Microsofts artikel i ämnet: http://support.microsoft.com/kb/949358/

 

Det har just kommit en till likadan fråga:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1154809

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har precis fått samma problem. Enda förslaget som finns hittills är att låta det hålla på i ett par timmar, jag skall låta min gå om o om igen nu över natten o se om den ger sig till slut.

Jag har (tyvärr) provat F8 menyn vid uppstart och provat alla alternativ där på reparering osv, men inget verkar funka. Har även prövat att köra recovery CD:n men även där går den snabbt över från felsökningsläge till samma medd (" Uppdatering 3 .....)

 

Tyvärr ingen lösning på ditt problem, men i alla fall... "You're not alone..."

 

Mvh MalinJE

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (tyvärr) provat F8 menyn vid uppstart och provat alla alternativ där på reparering osv, men inget verkar funka.
Har du gjort en systemåterställning till ett datum innan installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samma (F8 och prövat alla alternativ till uppstart, men kommer tillbaka till samma läge).

Jag har vid ett tillfälle lyckats komma till recovery menyn, men när jag prövade att återställa till ett tidigare datum fick jag meddelandet att recovery pågår redan, och sen var jag tillbaka igen.

 

Då jag köpt en dator med allt färdiginstallerat så har jag ingen uppstartscd utan mitt enda alternativ som det ser ut nu är att återställa till ursprungsläget :(:thumbsdown:...

 

Det jag funderar på då är min office licens. Jag har köpt en studentlicens där man får installera office 3 ggr. "Förbrukar" man en gång om man ominstallerar? Nån som vet?

 

/MalinJE

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en studentlicens där man får installera office 3 ggr. "Förbrukar" man en gång om man ominstallerar?

Är det samma som Office hem- och studentutgåva 2007 med Word och Excel?

Den har jag och med 3 gånger menas att man kan ha den installerad på 3 datorer. Ominstallerat har jag gjort ett antal gånger, långt mer än 3 och det har inte varit något aktiveringsproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen Cecila,men vi får ingen lösning på det ändå.

Vi testar att köra en systemåterställning från en tidpunkt då datorn har gjort en schemalagd kontrollpunkt nästan 10 dagar bakåt i tiden.

Systemåterställníngen startar, men verkar "hänga upp sig" vid slutför filåterställning...

Vi har låtit datorn stå på hela föregående natt utan det hänt något utan det står kvar på Slutför filåterställning...

Vet att vissa saker tar tid, men 8-10 tim för en systemåterställning låter ju nästan löjligt!

De andra alternativen som Microsoft ger är att byta namet på filen Pending.xml och vi komer inte så långt att vi kan göra detta byte. Någon installations CD finns inte heller.

 

Är ända alternativet att göra en fabriksåterställning...? :-(

 

Hjäääälp!

 

MVH/

Akutssk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är ju fel så lång tid ska det ju inte ta.

 

Jag vet inte men du kan ju se om det finns något bra på den här reparationsskivan:

http://neosmart.net/blog/2008/download-windows-vista-x64-recovery-disc/

Det står något om systemreparation och en kommandoprompt. Från kommandoprompten går det kanske att byta namn på Pendig.xml.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vill tacka för all hjälp hittills trots jag inte fått ordning på datorn!

Tänkte om jag hade en boot usb och boota med den kunde jag komma åt C.: innan jag gjorde fabriksåterställningen.

 

Har fixat en boot usb. Använde Ultimate boot, men jag förstår inte riktigt.

Skriver jag C: i dospromten jag får fram hittar jag inga filer som ligger på hårddisken.

Verkar att när jag bootar från usb, så läser datorn in den som C: stämmer det? Om det är så, hur hittar jag filerna som jag förmodar finns kvar? Det är ju "bara" Windows som krånglar

 

Tacksam hjälp hur Ultimate boot fungerar elle rom det finns ett annat sätt att få tag i C: och filerna.

 

MVH/

Akutssk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Ultimate Boot fungerar i det här fallet, men pröva med att skriva t ex "D:" (inga " förstås) och sedan "dir". Om det inte fungerar med D: så pröva med andra bokstäver.

 

Med en Linux-skiva (fungerar bra med CD, men krångligt om man ska ha det på USB så vitt jag vet) så får man ett grafiskt användargränssnitt så det blir lättare att kopiera ut filer till ett USB-minne.

http://www.puppylinux.org/downloads/official-releases/latest-production-release

Om man jämför med bilden där så hamnar C:, USB-minne (och andra eventuella partitioner) längst ner även om den får något annat namn, t ex sda1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det fungerade perfekt att köra Linux skivan och sen kopiera de filer jag ville till ett USB minne!

Då återstår att göra en fabriksåtertällning på Compaq dator... :-( Blir att intstallera allt igen samt göra att Windows uppdateringar.

Hoppas samma sak inte sker igen...Kanske ska använda Linux istället...;-)

 

/Akutssk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade perfekt att köra Linux skivan och sen kopiera de filer jag ville till ett USB minne!
Kul! :thumbsup:

 

Trist att behöva göra om alla programinstallationer :thumbsdown:

Men uppdateringar brukar gå bättre på ett helt rent system utan en massa andra program som stör så jag håller tummarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tänkte jag ville informera om att det löste sig utan fabriksåterställning!:thumbsup:

Jag gjorde ett sista desperat försök med systemåterställning, men valde då ett datum ännu tidigare och döm av min förvåning, det fungerade!

Jag hade några dagar tidigare mailat till Microsoft och dom svarade mig faktiskt, men först efter 5 dagar och det redan hade löst sig.

Fick då besked om att det är antivirusprogrammet F-Secure (Telia Säker Surf) som blockerar uppdateringen. Installerar man den senaste versionen av F-secure, saka dett vara löst.

Fick nedanstående besked från Microsoft:

Handling: Du skulle logga in i Windows efter att ha installerat uppdateringar

 

Resultat: Konfigurerings loop och datorn bara startade om

 

Orsak: Ditt antivirusprogram f-secure (telia säker surf) blockerade uppdateringarna från att installeras

 

Lösning: Du gjorde en systemåterställning till en tidigare tidpunkt. Då samma uppdateringarna kommer att erbjudas och installeras igen ska du avinstallera f-secure, söka och installera alla tillgängliga uppdateringar och sedan installera senaste versionen av f-secure igen

.

 

Hoppas detta kan hjälpa andra som är i samma situation som jag var.

 

MVH/

Akutssk

 

[inlägget ändrat 2009-08-21 15:27:39 av Akutssk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...