Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startas om när man stänger av


MichaelM

Rekommendera Poster

När jag väljer att stänga av datorn så startar den om istället och om man sen väljer att stänga av den direkt när den startat upp igen så kommer den att stängas av. Väntar man ett tag och sen stänger av så startar den om igen.

 

Detta problemet har jag haft rätt länge och det är irriterande att sitta och vänta på att den ska starta om hela tiden. Jag trodde det var en bug först men eftersom jag säkert haft problemet i snart ett år så måste det väl vara någon inställning.

 

Någon som vet hur man fixar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så är det väl bra att kolla om det beror på att ett systemfel inträffar.

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du sa och det visades ingen blåskärm när jag skulle stänga av, fast denna gången så stängdes datorn av utan att starta om!

 

Nu har jag visserligen inte testat att stänga av på kanske snart en vecka, har satt datorn i vila istället men jag är ganska säker på att jag testade stänga av efter att jag installerat Service Pack 2 men då startade den om. Ska testa igen lite senare och se om den startar om då.

 

Edit: Testade nu igen att stänga av datorn normalt och det funkade. Det ska väl inte ha haft någon betydelse att stänga av automatiska omstarter vid systemfel? Skulle det börja starta om igen så får jag väl återkomma, annars är väl problemet löst.

[inlägget ändrat 2009-08-12 18:30:43 av MichaelM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu igen att stänga av datorn normalt och det funkade. Det ska väl inte ha haft någon betydelse att stänga av automatiska omstarter vid systemfel?
Knappast.

 

Vi får väl hoppas att datorn fortsätter att fungera som den ska! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

aså jag vet int vad som har hänt med datorn plötsligt så blev dt galet. När stäng av datorn så startas datorn alltid om så datorn inte hinner liksom inte slocka.sen gjorde jag som du sa att man skulle göra ;P så visa de blåskärm med meddelande

0x0000000 {Allvarligt systemfel}

0x000000000(0x00000000)

 

vad kan detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...