Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP !!!! Ljudstyrenhet för multimedia !!!!!!!!!!!!


kallekill

Rekommendera Poster

Finns det någon som kan hjälpa mej ? Jag har nyligen installerat Windows Wista Ultimate, på min dator som är tre år gammal, jag har haft XP tidigare. Nu när jag installerat Wista så får jag inget ljud i datorn, o lika så är det ett gult frågetecken på nätverksstyrenheten när man tittar i enhetshanteran, jag var ute på nforcer i deras forum o hittade drivrutiner, men detta hjälpte ej, finns det någon vänlig person som kan hjälpa mej ??????? jag vill gärna köra Wista på datorn. Moderkort är ett MSI K8N Neo4 series, nätverkskortet är Nvidia nforce. Jag tror att jag har ett 32-bit sysstem, men när jag laddade ner servicepack 2 för Wista skulle jag ladda ner för 64-bit, så jag är inte helt säker. Men jag struntar i vilket, bara jag får i gång ljudet till datorn. Så om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mej, vore jag mkt tacksam.

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan , tack för svar, ljudkortet är inbyggt, modell MSI K8N Neo 4 series, hör gärna av dig igen .

 

Mvh

 

Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Hej Stefan , tack för svar, ljudkortet är inbyggt, modell MSI K8N Neo 4 series, hör gärna av dig igen .

 

Då tror jag att du kan testa med dom drivrutinerna jag länkade till. Det var det som jag fick träffar på när jag googlade på ditt moderkort och ljudkort plus Vista.

 

Låter som om du precis installerat Vista, så skiter det sig kan du alltid göra om det igen. Ingen större skada skedd i så fall.

 

Finns det en CD-skiva med drivrutiner för moderkortet kan du alltid kolla med den skivan för att få ledtrådar till vad det är för drivrutiner. Sök upp tillverkarens hemsida och hämta hem färska drivisar. Brukar jag alltid göra.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stefan !

 

Tack jag ska prova dessa drivrutiner får vi se om det funkar, allt annat funkar bra utom ljudet. Ja jag har nyss installerat Wista, nej jag har ingen skiva med drivrutiner.

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas1 ! Tack för svar men tyvärr hjälpte detta ej, har provat med dom andra drivrutinerna men tyvärr så hjälper inte detta heller, så vad gör man nu, har testat i flera dagar nu utan resultat.

 

Det konstiga är om man tittar i enhetshanteraren så är det iinget gult frågetecken på ljud,video och spelenheter utan det verka funka, men det gör det inte under ljudstyrenhet för multimedia, där är det gult, det fattar jag inte, likadant när det gäller nätverkskortet det verkar ok men INTE nätverksstyrenhet där är det oxå gult.

 

/kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Stefan ! Tyvärr hjälpte inte detta, så vad gör jag nu, jag vill ju gärna köra Wista Ultimate

 

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Hej igen Stefan ! Tyvärr hjälpte inte detta, så vad gör jag nu, jag vill ju gärna köra Wista Ultimate

 

Låter krångligt det här. Kör en koll med WindowsUpdate. Har du tur får du kanske förslag på nedladdning av lämplig drivrutin för datorn.

 

T ex finns möjlighet att ladda ned uppdatering för ljuddrivrutinen till min dator, men det fungerar. Finner ingen anledning att röra något som fungerar.

 

Du har installerat Vista Ultimate på en dator som är tre år. Kanske är det så att datorns hårdvara inte är kompatibel för Vista.

 

Du skrev i ditt huvudinlägg:

Jag har nyligen installerat Windows Wista Ultimate, på min dator som är tre år gammal, jag har haft XP tidigare.

 

Körde du Vista Upgrade Advisor innan du installerade Vista? Vad visade det?

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/get/upgrade-advisor.aspx

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag testde upgrade nu, men kunde inte köra 64 bit, så det funkade inte heller.

 

Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sökning på MSI och K8N Neo4-serien innehåller rätt många olika varianter av moderkort:

http://eu.msi.com/index.php?func=searchresult&keywords=K8N+Neo4

 

Men gemensamt för dem alla verkar vara inbyggt AC'97-ljud. Stefan råkade tydligen få träff på efterträdaren HD Audio...

 

I alla fall så ska det vara Realtek som har satt ihop dina ljudkretsar varför drivrutiner gärna kan hämtas från dem:

http://tinyurl.com/6ray63

 

Det finns till både 32- och 64-bitars Vista/Win7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Tack för ditt svar , jag har kollat lite mer noga på ljudkortet o vad jag ser är detta INTE inbyggt utan ett löst, kan det vara så att jag måste plocka ut ljudkortet o läsa på det var det är för tillverkare ??????

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

kallekill skrev:

Hej ! Tack för ditt svar , jag har kollat lite mer noga på ljudkortet o vad jag ser är detta INTE inbyggt utan ett löst, kan det vara så att jag måste plocka ut ljudkortet o läsa på det var det är för tillverkare ??????

 

Det kan vara en bra idé.

Har du tur står det kanske något vägledande på kortet.

 

EDIT:

 

Annars kan det här programmet säkert identifiera hårdvaran i datorn:

http://www.belarc.com/free_download.html

 

Övriga liknande program är Everest Home Edition och SiSoftware Sandra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-13 11:13:07 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar så heter drivrutinen för cdaudio mcicda.dll , jag har installerat Everst. Men det kanske inte är det jag ska leta efter ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Om jag kollar så heter drivrutinen för cdaudio mcicda.dll , jag har installerat Everst. Men det kanske inte är det jag ska leta efter ??

 

Kollade en av drivrutinerna du hittat, men det gav inget. Tänker mera om det

t ex är ett Soundblaster-kort av något slag. Då blir det lättare att leta lämpliga drivrutiner sen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog plocka ur kortet ur datorn o kolla vad det heter, för det kan väl inte vara så enkelt att jag ska hämta filen på Fuijutsus hemsida ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan ! om du vill kunde jag skicka vad det är för komponenter i datorn,till dig , dvs. om du hinner att kolla. isåfall får du tala om hur jag ska göra.

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Jag får nog plocka ur kortet ur datorn o kolla vad det heter, för det kan väl inte vara så enkelt att jag ska hämta filen på Fuijutsus hemsida ?

 

Du kan ju alltid prova och se om du hittar någon lämplig drivrutin.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

kallekill skrev:

Stefan ! om du vill kunde jag skicka vad det är för komponenter i datorn,till dig , dvs. om du hinner att kolla. isåfall får du tala om hur jag ska göra.

 

Gör en skärmdump och bifoga här i ett inlägg. Det som Everest visar t ex.

Om inte jag kan hitta något lämpligt om hårdvaran, så känner kanske någon annan här till det lite mera.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-13 12:39:30 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Är det detsamma som print screen ???

 

Jupps!

 

Sen bockar du för nere till vänster i inläggsrutan "Jag vill bifoga en bild". Bläddra fram var din skärmdump är, och klicka på "Skicka". Klart!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men hela bilden kommer ju inte med, det blir ju för stort, så det blir ju inte så lätt då, jag brukar lägga den i paint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kallekill skrev:

Ok, men hela bilden kommer ju inte med, det blir ju för stort, så det blir ju inte så lätt då, jag brukar lägga den i paint.

 

Har du ett bildbehandlingsprogram t ex Photoshop eller Gimp skulle du kunna spara skärmdumpen i png-formatet. Blir lite mindre i storlek då.

 

Tror att man kan skicka upp det också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan !

 

Har nu äntligen fått ljud i datorn, jag lämnade den till en kompis, det visade sig att datorn har ett separat ljudkort o ett som är inbyggt, så han plockade bort det separata + nätverkskort för en trådlös antenn som satt bak på datorn, så nu funkar det, Tack alla som svarat mig här !!!

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...