Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mediaspelare WM Capture


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

 

Ni som kan och vet...

 

Jag laddade hem en förträfflig videofångare för strömmande video på nätet. Den heter "WM Capture" och ger den hittills bästa återgivningen med minst lika bra kvalité på filmerna som det original man spelar upp på t ex YouTube eller någonting ur SVTPlay. Finns kanske andra lika bra, men jag har ännu inte hittat dem....

 

Det är bara ett aber med detta. Det går inte längre att spela upp AVI-filer med Windows Media Player, som det gjorde tidigare. Jag har vant mig vid att kunna göra detta och har t o m laddat hem WMP ver.11 Men det blev inte bättre. Jag får bara ett meddelande att spelaren har stött på ett fel och måste stängas...

Däremot går det fortfarande bra att spela upp såväl MP3-filer som mpg-filer

 

Jag vill gärna behålla WM Capture och samtidigt kunna använda WMP fullt ut. Finns det någon metod att åtgärda detta fel med ?

 

Det här gäller både en dator med Windows XP och SP3, såväl som en annan dator med Windows Vista...

 

Tacksam för svar och lösning av problemet...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows media player 10 och 11 stöder normalt sett inte avi filer (dock gör 12 an till windows 7 det!)

 

det jag tror du måste göra är att installera ett tredjepartsprogram med så kallade codec då borde det fungera.

 

dock är det inget jag gjort då jag istället andvädner mig utav VLC de gånger jag ser på avi filer, men testa k-lite:

 

http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.133814

 

Taget från sidan:

"Efter att ha installerat K-Lite Codec Pack Full kan du spela upp filmerna i din vanliga mediespelare, som exempelvis Windows Media Player eller Winamp"

 

Borde vara precis den funktionen du söker efter?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gurre g för ditt svar och upplysning !

 

Ska testa ditt förslag !

 

Jag hade WMP 9 i datorn med XP, från början ! Den fungerade inte heller att köra AVI på, sedan jag installerat WM Capture.

Testade därefter med uppdatering av WMP till version 11, men möttes av samma problem...

Så någonting blev förändrat med WMC, helt klart !

Har dock inte testat med att avinstallera WM Capture på någon av datorerna för att se om det skulle fungera igen, då jag avser att behålla programmet !

 

Ska bli intressant att se hur din lösning hjälper....

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa att försöket att ladda klcodec_480s ger ett meddelande om att setup-filerna är korrupta...

Försöker att hitta en ny variant av detta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ny variant av klcodec. Installerat massa codec...

 

Samma fel: "vmplayer.exe har stött på ett problem och måste avslutas"

 

Avinstallerade Mediaspelaren WM Capture, varvid WMP omedelbart fungerade igen...

Installerade om WMCapture => WMP slutade att fungera...

 

Slutsats:Någonting hos WMCapture slår ut funktionen hos WMP...

 

Vad ?

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, troligen någon codec, men jag vet inte vilken och är egentligen inte särskilt kunnig inom området, men jag vet att det finns flera andra medlemmar här på eforum som troligen har kundskapen som behövs!

 

vi väntar och ser vad gästen, cecilia jannejanne och alla andra proffs har för åsikter och ideér ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

 

När jag avinstallerade WMCap, fick jag upp ett frågeformulär via internet, där jag hade möjlighet att berätta varför jag avinstallerade programmet. Jag beskrev problemet, och fick idag följande svar från Applian Technologies Technical Support:

 

This is a known issue that is being worked on by our programmer. As of NOW, we do not have a software fix.

 

I did have another customer who followed up with me and gave a suggestion as to how to fix it temporarily, here is what he said:

 

"I think I found a solution I can live with. In the program's folder WMCap\Bin there are two bat files (install_applian_codecs.bat) & (uninstall_applian_codecs.bat). After I load WM Capture and restart for the first time is when I get my error. If I just unistall the codecs using the "uninstall_applian_codecs.bat" I get rid of the problem. When I want to run WM Capture again I just install the codecs using "install_applian_codecs.bat". I may have to restart each time but it's worth it.

 

A bat file or exe that will install the codecs, load WM Recorder then unistall them when I exit the program would be helpful.

 

I'm just passing this along in case other media center users experience this problem."

 

Det märkliga är, att efter att jag återinstallerade WMCap, så går det plötsligt igen att köra AVI-filer med Windows Media Player på PC:n med Vista...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...