Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA-5/ATA-6/ATA-7 kompatiblitet


DJ_DeatH_666

Rekommendera Poster

DJ_DeatH_666

Sambons laptop blev dödförklarad här om dagen pga defekt hårddisk. Då tänkte jag köpa en billigt och slänga in. Enligt spec på HPs hemsida så är interfacet i laptopen ATA-5. (modellen är en HP Pavilion ze4910EA)

 

Är det möjligt att köpa vilken 40-pinnars IDE-hårddisk som helst och slänga i?

 

Då ATA-5 är standard för Ultra-DMA/66 (http://www.computerhope.com/help/ide.htm#02). Klarar den att ha snabbare hårddiskar även om den inte kan leverera så fort?

 

Har bytt 3,5" hårddiskar utan probs hela mitt liv ... men blir lite osäker när jag ska in och röja i en laptop :)

 

Tack å bock!

 

//Niklas

 

(ps. har sett att det finns ett liknande ämne från -05 men kände att det inte riktigt svarade på frågan)

 

[inlägget ändrat 2009-08-03 18:08:12 av DJ_DeatH_666]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, har själv bytt hårdisk på HP Pavilion modell, vilken det var minns jag inte, en vanlig 2.5" passar. (skulle rekommendera en SSD för att göra sambon imponerad, de hörs inget)

 

HP har däremot en speciell adapter på sina hårddiskar som ser ut som en stav med kam-tänder som möjligör en snabb service på hårddisken, den måste du spara och fästa i din nya HDD för att det ska fungera.

 

tips:

All data du behöver veta står på hårddisken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ_DeatH_666

Kanon!

 

Då ska det grävas i laptopens innanmäte :)

 

En fråga till:

Jag har letat ihjäl mig efter en detaljerad spec på laptopen men hittar ingen. Inte ens på HP's hemsida. Någon som vet vart man får tag på en sån?

 

För att hitta spec på minnen var jag tvungen att skruva upp maskinen. Hittar ingen info om moderkortet och vilka CPU som den stödjer. Om nu inte hela 4900-serien stödjer exakt samma processorer som står i maintenance guide ... men jag har svårt att tro att det är så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.

 

Gräv i laptopen, är du fortfarande skeptisk kan du alltid ta lös adaptern och räkna att det är 40pin.

 

För att finna vidare detaljer om innehållet på en laptop ska du vända dig till en auktoriserad verkstad eller ringa HP och be dem skicka informationen till dig. Sådant läggs inte ut på nätet, fast ibland händer det :)

 

Det står i BIOS exakt vilken modell det är samt ett serienummret, jag kan tänka mig att du finner mer information via det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

En fråga till:

Jag har letat ihjäl mig efter en detaljerad spec på laptopen men hittar ingen. Inte ens på HP's hemsida. Någon som vet vart man får tag på en sån?

 

Det är inte det här du söker:

http://www.laptop-repair.info/hard_drive_replacement_for_laptop.html

 

...och det här ser intressant ut:

http://www.laptop-repair.info/hp_laptop_repair_manual.html

 

HP har kanske specialare på sina prylar, vem vet?

Jag har inte mekat med laptop själv...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-08-03 20:55:47 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ_DeatH_666

Jag tackar för svar och tips!

 

Kontentan blev denna:

- En detaljerad spec av vad som finns i maskinen får man helt enkelt inte ... Svaret från HP's kundservice var en länk till en sida där man kunde beställa reservdelar direkt från dem och en länk för att söka närmsta auktoriserade serviceställe ... LOL!!! säger jag ... sinnessjukt illa ...

 

- Minne och Hårddisk verkar det som att jag har listat ut helt vad som gäller men det drar ju iväg om man vill uppgradera allt.

 

- Processor vet jag fortfarande inte om det går att uppgradera och isf till vilka modeller?

 

- Jag har dock övertalat sambon att det är bättre att vi köper en ny för 3000:- ... he he he ... så kan vi pensionera och arkivera den gamla i förrådet ...

 

//Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips istället för att slänga den är att strippa den till småbitar,

köpa en tavelram som du lägger sedan in lcd skärmen i

-installerar XP

-drar in alla bilder i en mapp

-delar ut mappen i ditt nätverk, gärna trådlöst

 

-Sedan ställer du in skärmsläckaren på "bildspel" och väljer mappen via inställningar, ställ in delayen på 1min.

 

 

Kan säga att det är jävligt mysigt att ha en sådan rullandes i vardagsrummet eller på frukostbordet.

 

cheers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Jag har dock övertalat sambon att det är bättre att vi köper en ny för 3000:- ... he he he ... så kan vi pensionera och arkivera den gamla i förrådet ...

Visserligen blir bärbara datorer billigare och billigare, men så vitt jag förstår det så får du ingen eller väldigt lite extra prestanda utöver det du redan har genom att lägga 3000 kr på en ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...