Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort med duplex-läge och Spotifykompatibilitet


Kijana

Rekommendera Poster

Tänkte redigera en snutt video. Infångandet går bra, men när jag ska spela upp det lagrade materialet i programmet får jag felmeddelandet att "kortet kanske inte stöder full duplex-läge".

Har stött på problemet tidigare, men har gått runt det genom köra igång det material jag redigerat. Nu funkar det inte alls, och jag känner väl också att jag inte längre kan hålla på och lirka och trixa med programmet för att det ska fungera.

 

Så det verkar vara nödvändigt med ett nytt ljudkort, eftersom jag redan har försökt uppdatera drivrutinerna men fått meddelandet att datorn redan har de bästa drivrutinerna och att enheten fungerar korrekt...

 

Nu kör jag med Realtek High Definition Audio. Får också ett felmeddelande av att ljudkortet inte stöder, eller inte fungerar tillsammans, med Spotify.

Så jag är på jakt efter ett ljudkort som tydligen ska kunna hantera duplex-läge och kommunikation med Spotify. Går det på ett och samma, eller är det olika egenskaper som efterfrågas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkortet du har är bland de vanligaste integrerade ljudkortetsom finns på marknaden, tillsamans med ac97, jag har det själv och det fungerar med spotify:thumbsup:

 

Har du kollat att gå in på tillvärkarens hemsida för moderkortet och installerat de drivrutinerna?

(om du byggde datorn själv)

 

Eller på tillvärkarens supportsida för nedladdning utav drivtutiner ?(hp mm)

 

och testat installera drivrutiner därifrån ?;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som jag nämnde har jag redan försökt uppdatera drivrutinerna, men fått meddelandet av datorn att jag redan har de senaste och bästa drivrutinerna.

 

Intressant att ditt ljudkort fungerar med Spotify. Hur mycket RAM har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, det är olika, 3GB på 3 olika vista datorer, 4GB på en med windows 7, samt 2.5GB på en med xp ( men den använder AC-97 audio...)

 

Det som är klurigt med ljuddrivrutiner ( vilket jag fått erfara med min nya laptop) är att även om de heter high definiton audio så är det "olika" hårdvara endå, det är mera som en standard skulle jag tro.

jag är inte så kunnig inom området men jag tror man dels ska ha drivrutinen för ljudkortet samt ett program ( har jag till alla minda datorer iaf ) från tillvärkaren.

 

Dessa program kan vara allt möjligt så som:

 

realtech hd audio, gigabyte hd audio, idt hd audio mm.

 

det program är typ som modellspecifika "modifikationer" för att passa just denna dator rätt ( med allt från hur utag är uppbygt, inbyggda mic och högtalare mm)

 

Det du skulle kunna testa är att försöka avinstallera alla ljuddrivrutiner i enhetshanteraren, starta om, och installera igen!

 

det fungerade för mig, tills jag fick sp2 på vista och ljudet dog igen, fick göra samma sak!

 

Värt att notera att spotify sa något i stil med att min hårdvara inte var kompatibel...

 

En annan sak du kan testa med är att öppna spotify och gå in på "edit" och --> performenc och klicka ur "enable hardware acceleration"

 

kanske gör susen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tamejf... det gjorde det!

 

Tack så allra godast för det tipset!

 

 

Då är det bara resten kvar. Noterar att du har betydligt mer minne än jag har till min burk. Hur relevant kan det vara att minnet inte räcker till?

 

Ska kolla upp det där med drivrutiner igen från tillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tamejf... det gjorde det!

 

Vad roligt att höra!

 

Vad var det som gjorde att det fungerade?

 

 

Noterar att du har betydligt mer minne än jag har till min burk. Hur relevant kan det vara att minnet inte räcker till?

 

Tja, hade du haft kanske 256-512 MB ram så skulle det ju kunna hända att minnet tar slut så att musiken bitvis laggar, men det skulle fortfarande inte komma upp felmedelande, ljudet skulle överlag fungera och även datorn, dock aningen seg...

 

 

Min äldsta dator hade bara 512MB ram när jag köpte den, men den spelade upp musik lika bra då som den gör nu med 2.5GB...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räckte med att klicka ur det där "enable hardware acceleration" så rullade Spotify på felfritt.

Sen ändrade jag någon inställning också i Premiere Elements, och även det fungerade sedan utan problem. Fast där är jag inte lika säker på att det fortsätter så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. och det gjorde det inte heller.

 

Samma visa dan därpå, alltså. Sitter därför här och försöker hitta rätt programvara från Realtek. Det enda som går att ladda ner på Realteks hemsida är någon jävla "Driver Robot" som analyserar vilka drivrutiner man har som är gamla och behöver förnyas. Det skulle väl gå an, men jag tycker ändå att Realteks "robot" ska hålla sig till drivrutinerna som gäller ljudkortet och inte lägga sig i att uppdatera drivrutiner för andra maskindelar som fungerar alldeles felfritt.

När det således bara blev en enda drivrutin att ladda ner för idiotroboten då ville den inte vara med längre...

 

Vad händer om jag avinstallerar Realtek-skitet rubb och stubb och kör på moderkortets ljuddrivrutiner istället? Eller är det samma sak?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortets ljuddrivrutiner är drivrutiner från realtek, dock troligen äldre...

 

men jag tycker ändå att Realteks "robot" ska hålla sig till drivrutinerna som gäller ljudkortet och inte lägga sig i att uppdatera drivrutiner för andra maskindelar som fungerar alldeles felfritt.

 

Det har att göra med att realtek gör andra komponenter också, bland annat så gör de nätverkskorts "kontroller" (känns som nästan 100% av alla nätverkskort på marknaden bygger på chip från realtek)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...