Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootcamp eller Virtualisering???


Deestyle

Rekommendera Poster

Har en Macbook pro som jag tänkt installera Windows Xp på. Jag kommer att behöva använda win xp till att videoredigera. Så jag undrar, om jag installerar Pararells 4 och redigerar, kommer datorn att klara av det? Har hört att om man använder lättare Win program så funkar Pararells utmärkt men vid tyngre så kan det strula. Då är det bättre att starta windows via Bootcam så att den får 100 % av resurserna istället för att dela dem med Mac OS X då de körs samtidigt.

 

Min dator har 2,4 GHz och 4 Gb DDR3 minne. Kan jag köra tex Avid Pro via Pararells utan problem eller är det bäst att köra via Bootcamp?

 

Nån som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Parallels tycker jag inte är någon idé. Det finns gratis virtualiseringsprogram som funkar riktigt bra. Jag har använt VirtualBox, bland annat på Mac i två år.

 

När det gäller tunga tillämpningar som videoredigering bör du absolut köra en ren installation, alltså via Bootcamp.

 

Men eftersom Virtual Box är gratis kan du ju testa hur det funkar. Det borde ju funka utan problem, men långsammare.

 

http://www.virtualbox.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan införskaffat Pararells och installerat windows. Om jag vill kunna köra Windows rent, måste jag avsinstallera nuvarande windows? Och sen installera om den med Bootcamp. För jag vill kunna köra windows både rent när det krävs men även som virtual lite då o då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Ja, du måste avinstallera och installera med Bootcamp. Därefter kan du även använda Bootcamp-installationen från Parallels.

 

 

[inlägget ändrat 2009-07-18 17:08:51 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Windows 7 genom Bootcamp. Och den funkar bra när jag startar datorn med windows. Men nu tänkte jag installera Desktop Parallels 4.0 i Mac OS och använda samma Windows installation för Parallels för att slippa installera Windows igen. Men hur gör jag när jag installerar Parallels? Vill ju inte ha två Windows kopior i datorn.

 

Tacksam för snabba svar och länkar med instruktioner och manual för hur man gör.

[inlägget ändrat 2009-10-01 22:17:08 av Deestyle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...