Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVG- gratis virusprogram?


Simson8

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha ett utlåtande om AVG:s fria virusprogram. Är det ett bra och tillräckligt skydd mot trojaner och syware? Mina föräldrar har det i sin dator och jag undrar om det ger ett fullgott skydd, (om det är uppdaterat, förstås)

 

Hur kan det vara gratis? Ser fram emot att få ta del av era erfarenheter vad det gäller AVG.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG är ett bra antivirusprogram, men det är inte heltäckande. Det är direkt olämpligt att köra bara AVG som skydd om din dator är kopplad direkt till internet eftersom AVG inte innehåller någon brandvägg. Jag tycker dessutom att AVG är lite väl informativt ibland. Den vill gärna tala om att den uppdaterat osv, vilket kan skapa frågor hos användaren.

Om man är medveten om bristerna så tycker jag att AVG är ett bra program. Det är litet och smidigt och innehåller de viktigaste funktionerna utan att slöa ner datorn så mycket. Jag använder det själv på alla mina datorer.

 

Till sist, inget antivirusprgram är heltäckande, så det finns inget program som ger ett fullständigt skydd. Det bästa skydd du kan få är lite sunt förnuft. Kör inte all skit som kommer i mailen. Klicka inte ja på alla rutor som kommer upp. Om det dyker upp något som du inte förstår, fråga någon som kan.

 

[inlägget ändrat 2009-07-17 16:07:14 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och klickar du NEJ på en tillräckligt skitig site så betyder det samma sak som ja.

att installera hostfilen som Cecilia nämner ger ett viss skydd

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

själva har vi en bra router med brandvägg mellan ADSL-modemet och datorerna

Linksys WRT54GL högst omdöme hos prisjakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=74148

kör Teatimer i Spyware search and Destroy för att märka om nått försöker ändra i registret

samt

jag är alltid inloggad som användare med begränsade rättigheter

normalt i XP Pro

som administratör endast för att installera program och bränna CD/DVD

och så regelbunde3n överkörning med Malwarebites Antimalware och Superantispyware

för Spyware search and Destroy hittar inte allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Tack för alla svar. Jag skall fixa ADSL åt dem och det kan bara bli tal om Telia eftersom de äger telefonstationen som det går över. Jag tittade då på Telias hemsida och kom på att de erbjuder ett virusskydd för 30:- i månaden. Kanske man skulle satsa på det istället. Så jag ändrar frågeställningen och ber om synpunkter på Telias antivirusskydd. Hur är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är f-secure, som är känt för att va krävande och använda många processer men version 2009 ska vara bättre. om ett par månder börjar även 2010 versionerna dyka så giller du inte 2009 så kanske 2010 kan vara ett alternativ. det är ju bara hämta hem en testversion av f-secure 2009

http://www.f-secure.com/sv_SE/downloads/trial-versions/home-office/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara gratis?
Det är ju bara gratis under vissa omständigheter, det får t ex inte installeras på en dator som används i ett företag eller liknande. Man har också strukit en del funktioner. Man ger ut AVG i en gratisvariant som reklam, en del av dem som använt det kommer att vilja ha betalvarianten för att få ett mer heltäckande skydd eller kommer att föreslå att företaget de jobbar på köper in produkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...