Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort på Mb med Intel P35 chipset?


Thomas1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort till en dator med Asus p5k-e Wifi-AP moderkort.

http://support.asus.com.tw/download/download.aspx?model=P5K-E/WIFI-AP&SLanguage=en-us

 

Jag har ett Leadtek WinFast PX8800 GTX TDH Pci-Express 320Mb GDDR3 i datorn nu. Med dagens grafikkort så behöver man inte lägga ner särskilt mycket pengar för att öka prestandan avsevärt jänfört med mitt nuvarande grafikkort.

 

Efter lite Googlande så hittade jag tyvärr detta:

In June 2007 Intel released the specification of the Intel P35 chipset which does not support PCIe 2.0 only PCIe 1.1.

 

Betyder detta att jag blir tvungen att även byta moderkortet om jag vill uppgradera datorn med ett nytt PCI-Express grafikkort?

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, pci express bussen är bakåtkompatibel!.

 

du kan köpa ett 2.0 kort och andvända till ett 1.1 moderkort (och kanske till ett 1.0 också, men det har jag ingen koll på) utan att behöva göra någon som hällst inställning!

 

och om jag inte minns fel så ytnyttjas knappast den bussen (1.1) till fullo endå, då det finns andra bussar mm som flaskhalsar tidigare...

 

så det bör heller inte invärkar på prestandan :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel P35 chipset which does not support PCIe 2.0 only PCIe 1.1. tolkar jag som att moderkortet inte accepterar ett grafikkort med PCI-Express 2.0. Du menar att det inte spelar någon roll om grafikkortet är PCIe 2.0.

 

Jag vet att PCIe 2.0 är bakåtkompatibel med PCIe 1.1. Jag har redan bytt ett grafikkort på en dator med PCIe 1.1.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1147507#1147507

 

Jag blev lite orolig att Intel P35 inte är kompatibel med grafikkort som är konstruerade med PCIe 2.0.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag kör ett XFX 9800GTX+ på ett Gigabyte GA-EP35-DS4

och ett Gigabyte 8800GTX 768MB på ett Gigabyte GA-P35-DQ6

Men vad är skillnaden? Stöder PCIe 2.0 mer ström från moderkortet?

I så fall skulle jag ju dra mig för att inhandla nått grafikkort kort med dubbla kärnor....

men annars ska det väl inte vara något problem?

 

(undvik XFX inget kul, dålig support, enda grafikkortfanrikat jag tvingats uppgradera BIOS på)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren gurre g och jannejanne. Då kan jag börja att leta efter ett lämpligt grafikkort att köpa utan att behöva fundera på om PCIe 2.0 passar.

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det ska gå, säkert bara någon felöversättning :thumbsdown:

 

Jag vet nämligen folk med p35 chipset som kör ati hd4850 utan problem ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...