Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkortet "borta"


940Turbo

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har alltså gått från att vara den som mina kompisar frågar om datorhjälp till att vara den som frågar. Jag ger upp snart :)

 

I min strävan efter att ha en frisk och uppdaterad dator så lyckades jag på nåt sätt installera en tokig drivrutin till ljudkortet.

Detta medförde att datorn numera tror att det inte finns något ljudkort alls.

Har avinstallerat allt som har med ljudet att göra.

 

Nån form av Realtek ska det visst vara, integrerat på moderkortet.

Har provat med drivrutiner från moderkorts-Cd'n som följde med datorn och nya friska drivisar från moderkorts tillverkarens hemsida

 

Men inget funkar.

 

Har ljudkortet gått i pension och lösningen är att köpa ett externt, eller finns det nån annan smidig lösning?

 

Tack på förhand!

 

// Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkort som är inbyggda på moderkortet brukar gå att aktivera och inaktivera i bios. Har du kollat om ljudkortet är aktiverat i bios?

 

Du kan prova att avinstallera drivrutinerna till ljudkortet och sedan starta om datorn och gå in i bios och inaktivera ljudkortet. Starta sedan datorn med ljudkortet inaktiverat. Gör en ny omstart och gå in i bios och återaktivera ljudkortet. Nu borde Windows upptäcka ljudkortet och fråga efter drivrutiner.

 

Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-26 22:26:34 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bios finns alternativen Auto och disabled, i mitt fall är det såklart Auto. Hade ju varit för enkelt annars :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har mer tips ??

Eller är det ett nytt ljudkort som gäller ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att göra som Thomas skrev? Det var lite oklart vad du menade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, jag var visst lite ivrig.

Läste inte riktigt allt *skäms*.

Jag har provat nu och det är ingen som helst skillnad.

Windows känner inte av nåt ljudkort.

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal liknande tråd där det tipsas om att uppdatera chipset.

Måste provas tänkte jag o laddade hem Everest.

Med min vanliga tur syns naturligtvis inte chipset där.

Så det funkade inte heller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så hittar man drivrutiner till "chipset" bland de andra drivrutinerna till moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja klickar du på plustecknet vid moderkort får du upp "chipset". Everest innehåller mer information än vad man kanske tror vid första påseendet.

Men har man råkat göra en felaktig uppdatering av ljudet är det ju enklast att göra en systemåterställning till ett datum innan man installerade den olämpliga drivrutinen. Då får man igen ljudet. Har du provat det? (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo alltså, texten "chipset" finns där, men rutan med information är tom.

 

Ang. återställning så har jag provat och det gick inte använda den återställningspunkten, ser ut som det är den som skapats när jag först installerade de felaktiga drivisarna, innan det finns det inga eftersom jag raderade dom när jag fick virus.

 

Har provat att installera drivrutiner från original-skivan till moderkortet, men det hjälper inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...