Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårstartad acer


uffe79

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har en ACER travelmate 4072 som inte vill starta upp.

Oftast blir det 1 lång signal följt av 2 korta. skärmen är svart.

När detta sker startar datorn inte upp alls.

 

 

Ibland blir det konstig bild, som suddiga ränder mot svart bakgrund, man ser ingenting annat.

 

Ibland hör man hur windows startar men ingen bild.

 

1 på 20 startar den precis som vanligt.

 

Nån som varit med om nåt liknande?, har för mig att grafikkortet är integrerat i moderkortet.

 

 

Har även läst lite på nätet ang dessa ljudsignaler, dessa ska tydligen betyda att det är något fel på bios.

 

vore jätte tacksam om nån har några ideér

 

mvh uffe

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-24 10:47:02 av uffe79]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även läst lite på nätet ang dessa ljudsignaler, dessa ska tydligen betyda att det är något fel på bios.
Inte att det är fel på BIOS utan att BIOS hittar något fel på datorn, t ex fel på RAM-minnet eller grafkenheten. Hur gammal är datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Datorn blir 3 år i sep.

 

Det är ju ett inbyggt grafikkort i moderkortet, och det är ju strul med bilden så jag antar att det bara är att kasta den.

Ett nytt moderkort verkar inte finnas till en så pass gammal dator.

 

Har även provat köra med en extern skärm, men med samma problem.

 

När datorn stått strömlös över natten får jag bild första gången jag startar den, då är det inga problem. Startar jag sen om den direkt så blir det konstiga suddiga ränder på skärmen.

 

mvh uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det fortfarande reklamationsrätt på ursprungliga fel på datorn. Man byter inte moderkort i bärbara själv oavsett ålder och ett moderkort ska hålla i 3 år.

 

Kan det vara överhettning? Hur ser det ut i ventilationshålen, är det dammigt i dem?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Får försöka leta reda på kvittot....:)

Grejen är ju att jag öppnat den också, men ska göra ett försök.

 

Knappt inge damm alls i den.

 

Tack för hjälpen.

 

mvh uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnade du den i samband med att problemet började?

 

Strömförsörjningsproblem kanske, kolla om det är någon skillnad med eller utan nätadaptern och med eller utan batteriet.

 

Du kan ju testa RAM-minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

Testprogrammet lägger man på en CD som man startar datorn från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har testat med o utan batteri o nätadapter, ingen skillnad.

Grejen är ju att jag inte ens ser bios, har lyckats fixa så den ska boota från skiva, men är lite tidskrävande när man måste vänta ett dygn tills man får fram bild igen.

 

ska prova boota med programmet du länka.

 

Återkommer.

 

mvh uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lyckades installera om xp, allt verkar frid o fröjd hittils.

Har startat om den ca 10 gånger utan problem.

 

Kan windows verkligen påverka datorn så pass mycket?

Fick ingen bild på bios ens.

 

Jag får testa o se hur länge det funkar.

 

Tack så jättemycke för all support, kanon.

 

ha det

 

mvh uffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Jag har svårt att tro att Windows kan påverka huruvida BIOS-bilden kommer upp eller inte.

 

Om du tar reda på vad det är för BIOS i datorn, t ex genom att gå in i BIOS-inställningarna vid start, så kan det kanske gå att få fram vad BIOS-pipen betyder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!!

 

Efter all installation samt uppdatering xp + alla möjliga drivisar så kraschar skiten igen :-(

 

Orkar inte med den, kanske finns nån krake på blocket som vill köpa billigt....nån som kanske kan laga eller plocka delar.

 

Startade säkert om den ca 40-50 o alla gångerna funkade den.

Sen uppdaterade jag xp o gick ut en sväng medans den installera.

När jag kom hem va datorn avstängd, startade den men då blev det ränder igen. kände bara att jag ville köra skruvmejseln igenom den.

 

Tänkte på en sak, rätta mig om jag är helt ute o cyklar, cmos batteriet är väl till för att behålla "minnet" i bios? kan det vara nåt krångel med det?

 

Provade byta men det va inget uppladdningsbart som det gamla, blev ingen skillnad så bytte tillbaka igen.

 

Själva pipen är nu borta, förut när det pep så va skärmen helt svart, nu är det ränder hela tiden.

 

O kvittot är självklart borta, som alltid när man behöver det.

 

Provade att boota med den länken du skickade men det funkade inte, ska göra ett sista försök i morron.

 

Återkommer då.

 

trevlig helg

 

mvh uffe

 

[inlägget ändrat 2009-06-26 15:41:55 av uffe79]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ränder på bildskärmen, något med drivrutinen för grafikkortet kanske. Eller kommer ränderna redan innan Windows startas? För då verkar det ju vara något hårdvaruproblem, skadad krets, strömförsörjningsproblem etc.

 

Acer verkar ha två VGA-drivrutiner för din dator (4070-serien) så jag vet inte vilken som passar bäst

http://support.acer-euro.com/drivers/downloads_gd.html

Men du vet kanske om du har en grafikenhet från ATI eller Intel. Avinstallera den du har och så installera en därifrån i stället. Jag har dåliga erfarenheter av att installera grafikdrivrutin från Windows Update när det gällde min XP-dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...