Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv i villa?


CowCow

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska snart flytta ut från lägenheten till en villa, och då det bara finns en antenn i huset så undrar jag, vad är det för sorts tv anslutning ska jag ha?

 

Alltså en kompis sa att man kan köpa någon box och ett kort så tittar man på tv gratis, men är inte det olagligt?

 

Och det där med satelit tv förstår jag inte heller, kan man på något sätt få in till ex. Tv3, tv4, kanal 5 ,9, tv1000 och de andra gratis eller att man bara betalar en gång eller åtminstone mycket billigare än ett abonnemang som han har i hyresrätten, just nu betalar jag 300 kr i månaden.

 

Och en till fråga är om man enbart kan betala kortavgift? Är det en fördel att bo i villa när det gäller Tv och liknande?

 

Det blev nog lite för många frågor, jag är en nybörjare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om villan inte är ansluten till något kabel-tvnät,och bara har

en vanlig tv-antenn så behöver du en digital-tvbox för att kunna

se marksänd tv,och ett programkort om du vill ha fler kanaler

än basutbudet,då behöver du en digital-tvbox med kortläsare.

 

 

Jag tror att RN bättre kan besvara dina övriga frågor....

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-13 00:52:52 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV kan du ta in via markantenn, parabol, IPTV (via kabel/telenät (ADSL) eller kabelTV (typ ComHem)

 

Markantenn är Boxer, http://www.boxer.se

Parabol finns Viasat, http://www.viasat.se , och Canal Digital, http://www.canaldigital.se

IPTV, vi telenätet. Telia är väl de enda ännu? http://www.telia.se

KabelTV, om är ansluten till någon bör du veta/få information.

 

KabelTV är enda som kan vara analogt idag, övriga digitala och kräver en digitalbox.

Olika operatörerna har olika utbud och priser. Om du vill betala så lite som möjligt är det fria utbudet i marknätet det jag rekommenderar, dvs SVT, TV4 TV6 och något mer (se boxers hemsida).

Övriga kanaler kostar oavsett operatör. Titta på de olika hemsidorna, se vilka kanaler, vad det kostar...

 

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för riktigt bra svar.

 

Men om vi säger att jag vill ha satellit tv, är det bättre bild, eller bättre pris än det andra?

 

Alltså det jag menar, vilken av operatörerna är den bästa för mig att välja just nu?

 

Och en till off topic fråga: Villan hade bara telefonjack, kan jag installera ett bredbandsuttag där och om jag skulle göra det, hur hög skulle kostnaden bli?

[inlägget ändrat 2009-06-13 13:51:18 av CowCow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det jag menar, vilken av operatörerna är den bästa för mig att välja just nu?

Det är nog bara du som kan avgöra det. Om en vore bäst för alla skulle det bara finnas en.

 

Vore jag du skulle jag börja med att köpa en fribox till boxer för ett par hundra för att kunna titta på TV när du flyttat in.

Därefter kan du titta på alternativen, skulle du skaffa ADSL från Telia (eller någon annan som har samma tjänster) så är det rätt billigt att få med deras "kabel-tv" på köpet och den lär ska fungera bra. Alternativt så väljer du att montera upp en parabol. Fast jag skulle inte föreslå att du gör det förrän du kollat upp om kostnaden för att få det du vill blir lägre där än om du tar samma kanaler (om det går) via något av de andra alternativen.

 

Villan hade bara telefonjack, kan jag installera ett bredbandsuttag där

Njae... "bredbandsuttag" brukar vara ett nätverksuttag som operatörer som bredbandsbolaget m.fl sätter upp innanför dörren på hyresrätter. Det du förmodligen vill göra om du skaffar bredband är att skaffa ADSL. Då får du ett modem som kommer att förse dig med ett eller flera nätverksuttag. Naturligtvis kan du leda en sladd från ett sådant uttag och sätta upp en dosa på väggen om du vill det men det är troligare att du kopplar in din dator eller router direkt i ADSL-modemet.

hur hög skulle kostnaden bli?

ADSL kostar olika beroende på vad man vill ha för operatör, hastighet, bindningstid och tilläggstjänster. Kolla runt och jämför.

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-13 14:33:59 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför operatörerna, prioritera vilka kanaler du vill ha, vad det får kosta, om du vill ha HDTV, om det finns bra erbjudanden...

 

Som sagts, att köpa en TV med inbyggd mottagare för marknätet eller en fribox kan vara första steget. En antenn finns väl i huset och marksända signaler borde du kunna ta in utan vidare investering.

 

Bäst bild? Tja, om du har en stor TV kan det spela roll kanske... men överlag är de ganska lika. Om man ska gå efter vad som sägs har Canal Digital ofta en bättre bild än de övriga men på de flesta kanalerna är de likvärdiga.

 

Är det en sprillans ny villa? Kolla med mäklaren vad för alternativ det finns i området eller med säljaren.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Praktiska exempel:

Villa i Sollentuna några mil norr om Stockholm.

Har skaffat Telia internet med Telia Digital TV.

ADSL modem , router etc finns i rummet med första telefonjacket.

För att slippa dra kabel till vardagsrummet (ca 15meter kabel) så har man en "Nätverk över 230V adapter" ansluten till 230V uttag i rummet med telefonjacket och en likadan vid TVn

från Kjell och Co 85Mbps

http://www.kjell.com

Datorer & kringutrustning / Nätverk/bredband / Trådburet / HomePlug, Powerline / 98304

de fick köpa den själva men installatören fixade inställningar (och tipsade om den)

och så slapp de kabel....

Till sovrumsTVn har de en vanlig digitalbox för de fria kanalerna med en "DigitalTVantenn" från Jula stor som ett A4 block hängande i fönstret.

Anm.: Ja det tekniska kunnandet är praktiskt, köra grävmaskin tex, men det här med dator tex , ja det är Windows.

 

 

Villa i Stockholmstrakten, villa i Skåne. Bortsett från fria kanaler från digitalTV-box har de

sattelit-TV.

Stockholm: För att kunna se TV från rötterna i Mellersta Östern har de en 1,5meters parabol.

Tror att bara man bor lite mer söderut i Sverige räcker en 1,2meters parabol.

Skåne: Hade vid senaste kollen tillgång till 1000-tals kanaler.

Anm.: Ingen av sattellitanvändarna har abonnemang hos någon av de ofta annonserade Sattelit-TV leverantörerna som VIASAT. "Det finns tillräckligt mycket man kan nå utan sådana abonnemang." Stockholm betalar några dollar i månaden till ett företag i Saudiarabien.

Anm.: Både "Stockholm" och "Skåne" har stort tekniskt kunnande och är tekniskt intresserade att följa utvecklingen, kör tex linuxreleaser på hemdatorerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...