Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot failure?


mindsleep

Rekommendera Poster

Precis köpt en dator med ASUS moderkort.

 

Efter att ha skruvat ihop den och installerat allt så skulle jag uppdatera BIOSén. Jag laddade hem den nyaste BIOSén från mitt moderkorts hemsida och försökte sedan installera den med ett BIOS uppdateringsverktyg från ASUS. Allt var ok. Den raderade den och började skriva...sedan fick jag en "Blue Screen" och datorn startade om. Nu kan jag inte göra något.

 

Skärmen står och blinkar...inga meddelanden eller nåt.

 

Vad ska jag göra nu?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det lär finnas svenska företag som säljer BIOSchip komplett med BIOS.

Sök på tex Google.

Vilket operativsystem startade du datorn med innan du körde du BIOS uppdateringen?

Så jag lär mig nått.

 

Brukar själv köra med Windows 98 SE Custom, No Ramdrive från

http://www.bootdisk.com

Vilket inte hindrar att en BIOSuppdatering av ett XFX 9800GTX+ grafikkort gick åt h-e nyligen (ironiskt nog gick en BIOS uppdatering av ett annat (tidigare) XFX 9800GTX+ bra. Men det senare kortet var inte bara billigare att köpa , man hade också ändrat konstruktionen, 2 PCI-E kontakter hade tex blivit 1 PCI-E kontakt)

För min del blev det köpa nytt grafikkort, var så förbannad på nVidia och XFX så det blev ett His IceQ 4850.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del blev det köpa nytt grafikkort, var så förbannad på nVidia och XFX så det blev ett His IceQ 4850.

Heh, ja så kan man också lösa problem! :thumbsup:;)

 

Då får du iofs inte det sönderhypade PhysX men åtminstone Stream (och stöd för DX 10.1).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vilket operativsystem startade du datorn med innan du körde du BIOS uppdateringen?

Så jag lär mig nått."

 

Det OS jag installerat....Windows XP PRO.

 

Gjorde uppdateringen ifrån Windows XP. Sedan gick allt åt h-vete.

 

Så jag är alltså f*cked? Jag måste ha en ny BIOS? Det är ju skrattretande. Det är ASUS EGET verktyg som jag försökte uppdatera BIOSén.

 

Det är alltså ASUS som sabbat sitt eget moderkort...smidigt!

 

Bootdisk? Kan jag boota datorn på det även om jag inte kommer in i biosén?

 

Ska tilläga att jag försökt starta på själva moderkorts CD´n eftersom det ska finnas nåt "recovery" verktyg som automatiskt kör...det fungerar inge vidare....får dock 2 POST pip istället för inget (om jag inte bootar på något).

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2009-06-06 12:50:07 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var kanske Windows XP som kraschade när det inte var så lämpligt för Windows att krascha och tog ASUS biosprogram med sig i fallet....

Jag tror inte heller att det var Asus-programmet det var fel på alls. Jag har också under senare tid använt mig av deras ASUS Update vid ett flertal tillfällen och det har funkat som det ska varje gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...