Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Splitta sång och musik


Injen

Rekommendera Poster

Fick ett litet ryck igår och lekte med lite musik program. Jag är helt novis och vet inte riktigt vad jag pysslar med :)

 

Om jag har en låt i mp3 format, visst ska det gå att dela på den så man bara har kvar sången och ingen musik?

Jag vet inte ens vad det kallas för :D

 

-A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nja, det är inte helt enkelt, det är lite som att plocka ut ägg från en färdigbakad sockerkaka.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :)

Men hur gör folk för att göra t,ex ett "mixtape" dvs lägga in en sång i ett helt annat musikspår.

 

Vet att man kan sortera ut enbart musiken så går det verkligen inte att göra samma sak med sången?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men hur gör folk för att göra t,ex ett "mixtape" dvs lägga in en sång i ett helt annat musikspår.

Jag använder inte dagens musikprogram, men på 80-talet använde vi sk. trackers där man lade in olika instrument, trummor och sång på varsina "spår" eller "tracks". På samma sätt jobbar man i inspelningsstudios och min gissning är att dagens musikprogram fungerar på liknande sätt. Du lägger alltså den färdiga, sångfria, musikslingan i ett spår och spelar in sången på ett annat. Har man sedan den resulterande mastertape:n (eller motsvarande i digital form) så är det förstås en lätt sak att separera ut varje spår, ex. då sången. Men när det hela trycks på CD/DVD så tappar du denna spåruppdelning och då krävs det helt andra och långt mer avancerade metoder att särskilja ljuden på skivan.

 

Vet att man kan sortera ut enbart musiken så går det verkligen inte att göra samma sak med sången?

Visst går det men jag känner dock inte till hur avancerade (och därmed kanske dyra) program som krävs för detta. Det är möjligt att du kan hitta bra kompetens på IDG:s forum inriktat mot musik, http://forum.studio.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Hm, 98% bullshitsnack av killen och 2% fakta som gick ut på en väldigt simplistisk teknik. Möjligt att detta fungerar med vissa typer av inspelningar, men inte generellt. Det enda han gjorde var ju att tvinga fram en stereosplittning (idag spelas musik in med långt fler kanaler så redan här är det ju dödfött) , därefter mono-konverterar han de två skapade spåren, vilket i sig sammanfogar ljudvågorna om jag inte har helt fel. Som han säger, visst, i vissa fall försvinner en stor del av sången, men dito sker förstås också med en hel del av resten av ljudet.

 

Poäng dock fför länken, det kanske är ett ställe att börja på iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade guiden igår och den funkade relativt bra. Det är ju som sagt inte en idiotsäker metod men den funkar :)

Felet är att man bara kan få ut musiken, och jag hittar ingen liknande guide för att enbart plocka ut sången.

 

Fortsätter med en följdfråga oxå.

Just nu använder jag Adobe Premiere Elements 3.0 för att leka med musik, enbart för att jag har lärt mig programmet för några år sedan. Men finns det fler program som är lätta att använda som inriktar sig mer på musik?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Testade guiden igår och den funkade relativt bra. Det är ju som sagt inte en idiotsäker metod men den funkar :)

Felet är att man bara kan få ut musiken, och jag hittar ingen liknande guide för att enbart plocka ut sången.

 

Fortsätter med en följdfråga oxå.

Just nu använder jag Adobe Premiere Elements 3.0 för att leka med musik, enbart för att jag har lärt mig programmet för några år sedan. Men finns det fler program som är lätta att använda som inriktar sig mer på musik?

‌Hej.

det är klart att det finns det som Cubase,audition3, som jag använder och är mycket nöjd med de. Cubase är AVANCERAT ta audition3 som är lät och topen bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...