Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista/Lightroom


kelby

Rekommendera Poster

Hej! Vet inte om jag valt rätt forum, men Vista finns med i bilden. Jag har nyligen bytt dator där Vista var förinstallerad. På den förra datorn hade jag XP.

När jag nu håller på att föra över det jag vill ha till den nya datorn, kommer jag till Lightroom och allt verkar installeras men när jag skall öppna programmet kommer ett felmeddelande upp "lightroom.exe Progamfel/Det gick inte att initiera programmet korrekt(0xc0150004)"

Har någon en aning var felet ligger.

/kelby

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske måste installera det som 'Kör som administratör', eller installera det i kompatibilitetsläge? Detta gör du genom att högerklicka på .exe-filen. För att installera det i kompatibilitetsläge, högerklicka och välj Egenskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får samma felmeddelande i båda fallen. Lite bakgrund till programmet om det kan vara till någon nytta. Det började med att jag installerade ver. 1.0 och sedan har jag bara uppdaterat till senare versioner, den senaste 2.3. För att flytta över den senaste ver. inkl. bilder som fanns, kopierade jag till USB-minne och kopierade sedan in till nya datorn. För att kolla så installerade jag den ursprungliga ver.(1.0) men ingen skillnad. Är alldeles ny på Vista men jag hittade loggen, där man såg att något gått snett, men vad? Kan det saknas en msi-fil vid kopieringen, trots att det vid installationen skymtar till något om msi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade du lightroom på din vista eller hade du det installerat på din XP och sedan flyttade du mappen där lightroom var installerat?

 

om du har flyttat så är det därför det inte fungerar. jag skulle råda dig att installera programmet på vista direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att detta inte har med kelbys inlägg att göra alls. men kan du kolla min länk om vista användare. tack

 

och sorry för att jag lånade detta inlägg för min fråga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från början installerades lightroom på min dåvarande dator med XP, men jag har även använt den installations cd´n på min nuvarande vista-dator, men resultatet blir samma felmeddelande som jag redovisat i tidigare inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ok, men har du kollat om Lightroom är vista kompitabelt?

Version 2.0 (och senare) skall officiellt fungera på Vista, däremot stöds inte den första versionen.

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 12:33:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då vet jag inte vad som kan vara fel :( ledsen

[inlägget ändrat 2009-05-31 12:35:04 av adam611]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det började med att jag installerade ver. 1.0 och sedan har jag bara uppdaterat till senare versioner, den senaste 2.3.

Har du en fullversion av 2.3 så försök med att avinstallera allt och göra en ren installation av denna (hellre än att uppgradera från 1.0 alltså)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att inst.skivan som är version 1 inte stöds av Vista och att senare versioner som är uppdateringar från 1:an inte heller stöds, det finns ju ingen skiva till senare versioner. Går det inte att kopiera ett program från XP och sedan "klistra" in det i Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...