Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsnittsbrytningar i Word


Martassen

Rekommendera Poster

Om man ha ett dokument med sidnumrering och vill att alla udda sidor ska ha sidnumrering som är justerad till höger och alla jämna sidor med numrering som är justerad vänster i sidfoten:

 

Jag har gjort följande:

Har gjort avsnittsbrytningar.

Jag går in manuellt och ställer mig på sidan 3 exempelvis och klickar ut "Länk till föregående" och sedan justerar numret till höger. Därefter går jag till sidan 4 och klickar ut länk till föregående och justerar numret till vänster.

 

Gör jag på rätt sätt eller finns det enklare metod i Word?

 

[inlägget ändrat 2009-05-26 14:59:40 av Martassen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Enklare och enklare ...

Nu vet jag inte vilken version av Word du använder, men fram till och med Word 2003 fungerar det åtminstone så här.

 

Avsnittsbrytningar delar in ett dokument i avsnitt (surprise!). Varför avsnitt? Jo, för varje avsnitt kan du kan definiera separata sidegenskaper via Arkiv > Utskriftsformat. Tex storlek, orientering (liggande/stående), marginaler, olika höger- och vänstersidor.

 

Om du i ett avsnitt med olika höger- och vänstersidor visar sidhuvud och sidfötter kan du formatera dessa för två olika sidor, dvs höger- och vänstersidan. Dessa inställningar används sedan för alla respektive sidor i avsnittet.

 

Om du har fler avsnitt kan sidhuvud och sidfötter "ärva" egenskaper från tidigare avsnitt genom "Länk till föregående".

 

Alltså, om hela ditt dokument ska ha likadana sidor behöver du bara ett avsnitt och då räcker det att formatera sidnumreringen för höger- och vänstersidan i detta avsnitt.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...