Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm efter att xp laddat klart


svewik

Rekommendera Poster

Hej.

Jag använder min gamla dator till musikuppspelare och har bara behov av att kunna styra den via lokala nätet. Det funkar ok med gratisprogrammet Teamviewer. Emellertid..

Jag fruktar att någonting har gått snett med grafikkortet. Vid uppstart visas uppstartsfasen ok på analog skärm, xp-loggan visas vid inladdning av windows xp. Men när xp's startskärm skall visas, är skärmen svart.

Jag kan via Teamviewer konstatera att datorn har startat ok. Kan styra den via programmet. Ok

Men den analoga skärmen är svart..

Varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är det bara strul med drivrutinen till grafikkortet i gamla datorn (du har bild när endast vga-biosen genererar den men när Windows ska ladda "sin" drivare blir det svart). Har du bild hela vägen i Felsäkert läge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck F8 vid uppstarten av datorn (svårt att bedöma exakt när, men vid "biosbilden" i alla fall) för att få fram denna valmeny. Ifall bilden visas korrekt hela vägen i Felsäkert läge så är problemet, för det normala läget, nästan garanterat grafikkortets drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar inte reagera på F8. Provar med att hacka eller hålla nedtryckt, men samma resultat: svart skärm efter xp-loggan.

Jag kan via F2 gå in i CMOS setup, men där finns väl ingen flagga att sätta så att den går in i felsäkert?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fixade problemet.

Jag kunde återinstallera drivrutinen via fjärrstyrningsprogrammet och starta om datorn. Detta fixade uppstarten igen. Tack RN.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde återinstallera drivrutinen via fjärrstyrningsprogrammet och starta om datorn. Detta fixade uppstarten igen.

Där ser man, alla vägar är bra utom de dåliga! :thumbsup:;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...