Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator - hjälp mig


tinalill

Rekommendera Poster

Dags att köpa ny dator och jag har kikat på dessa Dell:

 

Inspiron 545

Intel® Pentium® E5200-processor med två kärnor (2,5 GHz, 800 MHz, 2 MB cache)

Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (32Bit OS) - svenska

2 048MB 800MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024]

Grafikkort: Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator 3100

320 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

 

alt.

 

Inspiron 546

AMD Athlon 64 X2 5200+-processor med dubbla kärnor (2,7 GHz, 512 kB x 2)

Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (32Bit OS) - svenska

2 048MB 800MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024]

256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort

500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

 

Datorn används till internet, mail, lätt bildbehandling/redigering och kontorsgöromål + bokföringsprogram.

 

Räcker 2 MB RAM eller ska jag utöka det till 3? Skillnad processorerna?

Kan ni också ge mig en enkel förklaring på skillnaden mellan 32Bit, 64Bit OS osv blir jag glad :)

 

Tar tacksamt emot åsikter och synpunkter!

//tinalill

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Microsofts 32-bitars OS stöder högst 4GB minne. Detta är inklusive tex grafikkortsminne och andra minnen i datorn så i praktiken betyder det att har du 4GB RAM idatorn så kan du bara utnyttja en del av detta

beroende på grafikkort och moderkort(!).

på en dator med XFX grafikkort 2,5GB av 4GB

efter uppgradering av BIOS i grafikkortet 3,2GB

med samma grafikkort i en annan dator med annat moderkort 3,5GB

Fördelen med 32bitars är bättre kompatibilitet med hårdvara och mjukvara (program)

Fördelen med 64-bitars är att det kan utnyttja mera minne. Men mer minne behöver inte betyda att datorn går märkbart snabbare i vanlig användning.

Jämför det här testet med 3GB, 6GB och 12GB RAM

http://www.tomshardware.com/reviews/memory-module-upgrade,2264-8.html

Kan du få datorn levererad med 3GB RAM av Dell så ta det erbjudandet.

Köper du datorn med 2GB är det inte alls säkert att du själv kan sätta i ytterligare 1GB. Det kan vara så att 2GB datorn har moderkort för 2GB och 3GB datorn från Dell har ett annat moderkort för 3GB.

Det är vanligt idag att man under samma namn säljer under skalet olika hårdvara.

Vilket tydligt framkommer av Dells försäljningsvillkor.

"All information rörande pris, specifikation, tillgänglighet, frakt, månadsbetalning och konfiguration kan ändras utan föregående meddelande. Den slutliga konfigurationen kan komma att skilja sig från bilden ovanför."

Lisa "Sprängaren" Marklund fick tex en helt annan bärbar från Dell än den bärbara hon beställt från Dell. Beskrivet i en krönika i Expressen för några år sedan.

 

Föresten, ska du arbeta med bokföring, ta en dator med XP Pro. Det vanligaste operativsystemet på företag.

http://www.dustin.se/pd_5010249768.aspx

 

[inlägget ändrat 2009-05-16 11:27:54 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också komma med några rader...

 

Datorn används till internet, mail, lätt bildbehandling/redigering och kontorsgöromål + bokföringsprogram.

 

Räcker 2 MB RAM eller ska jag utöka det till 3? Skillnad processorerna?

Det spelar i stort sett ingen roll vilken datorerna du väljer... Inspiron 545 har något bättre processor för ändåmålet medan Inspiron 546 har det snäppet bättre grafikkortet.

 

Mer minne än 2GB kommer iaf inte att vara ett måste – det går t o m att spela tämligen så krävande spel med den minnesmängden. Dock blir datorn generellt sett, med Vista, märkbart kvickare av att öka på med en extra gigabyte. Runt 3GB verkar vara en kritisk gräns under det OS:et, för skillnaden mellan sirap och lätt flyt. Ytterligare en till gigabyte, för att få totalt fyra, behövs egentligen mest ifall man inte vill ha onödigt långa laddningstider för tunga spel, då det beroende på spel bokstavligt talat kan skilja hela minuter av laddningstiden.

 

Kan ni också ge mig en enkel förklaring på skillnaden mellan 32Bit, 64Bit OS osv blir jag glad :)

Det hade nog inte spelat någon avgörande roll för dig eftersom 64-bitars ändå inte blir riktigt intressant förrän man vill ha mer minne än ungefär 3GB. Ska datorn ha 4GB bör OS:et vara 64-bitars eftersom det annars inte kan adressera allt minne. Och kan inte OS:et det så kan inte programmen göra det heller. Att bios, hårdvara inkl grafikkort trots allt kan nyttja överstigande minne innebär bara en halv vinst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du datorn med 2GB är det inte alls säkert att du själv kan sätta i ytterligare 1GB.
Det framgår av Dells specifikationer att det går att ha 8 GB dual channel RAM i Inspiron 546 MT:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/desktop-inspiron-546?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&~ck=anavml

Går förstås bra att kolla för den andra datorn också.

 

Det är en fördel med mycket RAM om man håller på med stora bildfiler så att så mycket som möjligt av bilden ryms i RAM-minnet i stället för att bilddelar ska läsas in från hårddisken hela tiden.

 

Fördelen med 32bitars är bättre kompatibilitet med hårdvara och mjukvara (program)
Det är väl bara drivrutiner som det kan vara problem med i 64-bitars Vista och då framför allt till gammal hårdvara, t ex en skrivare. Fördelen med att det krävs särskilda drivrutiner är att än så länge så är det mindre risk att få in sådana skadliga program (virus, spionprogram etc) som är särskilt svåra att få bort eftersom de just lägger in drivrutiner för att göra det svårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock blir datorn generellt sett, med Vista, märkbart kvickare av att öka på med en extra gigabyte. Runt 3GB verkar vara en kritisk gräns under det OS:et, för skillnaden mellan sirap och lätt flyt.
Beror nog på vad man gör för det flyter på bra för mig med 32-bitars Vista och 2 GB RAM, när jag startar upp en virtuell dator som direkt tar 0,5 GB så det bara blir kvar 1,5 GB till resten så blir det lite segt att hålla på och byta program och starta upp OpenOffice.org etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vad man gör för det flyter på bra för mig med 32-bitars Vista och 2 GB RAM,

Jo såklart varför jag också skrev "generellt sett". ;-) Höll på så sent som förra helgen med en dator och pendlade mellan 2-3GB i den (Vista Ultimate). Och det var lite som att hålla inne bromsen, gasa, bromsa, gasa om vartannat.

 

Det fungerar med 2GB, inget snack om den saken, men med lite mera krävande program än "Paint och Word" blir det till att vänta vid datorn... Lite som det är under XP och bara 1GB vilket otvivelaktigt också fungerar – vid mer krävande applikationer så dock under väntan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela diskussionen om man klarar sig på 2 gb ram eller inte är lite löjlig med tanke på hur billigt ram-minne är just nu. 2 gb kostar ju inte ens 300 kr.

 

Det finns väl andra saker att snåla på om man nu måste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, minst 3 gb RAM blir det och jag inser ju att oavsett vilken vi än köper så kommer det bli en enorm skillnad mot nuvarande dator med winXP och 446 MB RAM ;)

 

Håller på att bli galen när det tar minuter för datorn att starta upp och öppna ett program... och det är mer än dags att förnya :)

 

[inlägget ändrat 2009-05-16 14:45:40 av tinalill]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela diskussionen om man klarar sig på 2 gb ram eller inte är lite löjlig med tanke på hur billigt ram-minne är just nu. 2 gb kostar ju inte ens 300 kr.

Hehe..! :) Min poäng var dock inte kostnaden för minnet utan vid vilken mängd det verkade göra generell skillnad – på ett märkbart sätt och inte bara fem sekunder hit och fem sekunder dit i valfritt benchmark. I övrigt erkänner jag mig skyldig till att föra löjliga diskussioner. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"Hela diskussionen om man klarar sig på 2 gb ram eller inte är lite löjlig med tanke på hur billigt ram-minne är just nu. 2 gb kostar ju inte ens 300 kr."

 

Det är lätt hålla med.

Men det är inte sant.

 

Det räcker inte med 2GB RAM.

Moderkortet/Processorn måste stödja det här minnet också och det måste passa ihop med resten av minnet.

dvs

rätt sort SDRAM / DDR / DDR2 / DDR3 ECC Reg Buff osv

rätt minneshastighet

samma tidsfördröjningar som gamla minnet

samma drivspänning som gamla minnet

 

 

eforum innehåller många trådar där optimister vart och handlat minne och

undrar över varför

datorn startar om sig gång på gång

eller inte startar alls med det nya minnet

och

inte heller numera startar med det gamla minnet som funkade förut

 

(som jag ser typiskt för skada av statisk elektricitet under pillandet med minnestickorna, har själv blåst minne för 4000kr på den tiden jag bytte minne liggande på golvet under skrivbordet, numera jobbar jag på diskbänken, barfota, iförd bomullskläder och tar gång på gång i diskbänken för att få bort statisk el.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det räcker inte med 2GB RAM.

Moderkortet/Processorn måste stödja det här minnet också och det måste passa ihop med resten av minnet.

dvs

rätt sort SDRAM / DDR / DDR2 / DDR3 ECC Reg Buff osv

rätt minneshastighet

samma tidsfördröjningar som gamla minnet

samma drivspänning som gamla minnet

 

För någon som aldrig varit inne i en dator förut är det säkert inte så lätt att veta. Det är något man lär sig av erfarenhet och genom att hålla sig up to date via datorforum bland annat.

 

Inte minst ett starkt intresse för datorns innandöme.

 

Många tabbar som dyker upp här klassar jag som gjorda av oerfarna datoranvändare. Första gången som dom öppnar en datorlåda i princip. Dom har hört av polare att det är döenkelt. Polare som tror sig veta förklarar hur dom ska göra. Sedan missar dom viktiga saker på vägen. Tekniska specar och annat man bör tänka på.

 

- - -

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-05-16 16:16:56 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt hålla med.

Men det är inte sant.

 

Det räcker inte med 2GB RAM.

Moderkortet/Processorn måste stödja det här minnet också och det måste passa ihop med resten av minnet.

Om det är sant eller inte beror vilket på från håll man ser på saken. Du har naturligtvis helt rätt, men Hundbert hade också en klar poäng med sin lilla anmärkning, för vad som diskuterades var väl faktiskt mängden minne och inte typen minne med allt vad det innebär av kompatibilitet etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på 4 GB om det går. När datorn har några år på nacken är det alltid mer minne man behöver p g a nya program som kräver detta.

 

Jag är dock tveksam till Dell; aldrig kul att meka med eftersom vissa saker inte är standard. Har dock inte rotat i en ny Dell, de kan ju ha bättrat sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på 4 GB om det går. När datorn har några år på nacken är det alltid mer minne man behöver p g a nya program som kräver detta.

:thumbsup:

 

Jag är dock tveksam till Dell; aldrig kul att meka med eftersom vissa saker inte är standard.

Uppgraderingar kan bli en mardröm just p g a att de kör för mycket av sina egna grejer. Dell tycker jag dessutom brukar ta ut överpriser och ofta går det att få likvärdig eller snabbare dator av annan tillverkare, från valfri nätbutik. En som dessutom fullt ut använder "standard-ATX" så att uppgraderingar längre fram i tiden – vilket är så gott som ofrånkomligt – går enkelt och smärtfritt.

 

Delldatorn som sådan har jag dock inte så mycket emot utan det är som sagt priser och uppgraderingsmöjligheter som får en :thumbsdown: Undrar just hur många som köper i villfarelsen att Dell skulle vara billigare bara för att de säljer direkt till kund..? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell tycker jag dessutom brukar ta ut överpriser och ofta går det att få likvärdig eller snabbare dator av annan tillverkare, från valfri nätbutik.
Jag vet inte hur det är nu för tiden, men för knappt 10 år sedan så slutade DVD-spelaren i dåvarande datorn att fungera efter några månader då kom de hem dagen därpå och bytte och testade att den nya fungerade. Ganska stor skillnad mot när RAM-minnet var trasigt i pappas dator från Komplett och minnet måste skickas till dem och när det väl kommit fram till dem så skickade de nytt minne tillbaka. Det var väl 8 dagar han hade en dator som inte gick att starta (från det att jag konstaterade att det just var minnet det var fel på).

 

Så om det är viktigt med korta nertider vid problem och annan support så är det ju värt en del pengar och något man absolut ska kolla upp innan köp.

 

[inlägget ändrat 2009-05-17 15:46:33 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja supporten har jag ingen anmärkning på, har i själva verket knappt ens nån åsikt om den... :-P Men man får väl överväga om man tycker det är värt att betala överpris för datorn inklusive tillgången till denna support (som eventuellt nån gång kommer att nyttjas, eller inte nyttjas).

 

De flesta datorer går ju inte sönder på så sätt att denna service träder i kraft, och följer man din länk ser man att skyddet är ganska dyrt: minst 1070kr om jag tolkar och räknar rätt... :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, minst 3 gb RAM blir det och jag inser ju att oavsett vilken vi än köper så kommer det bli en enorm skillnad mot nuvarande dator med winXP och 446 MB RAM ;)

 

Finns ingen större poäng med att ha just 3 gb dels pga att du bör köra ram-minne i dual channel-läge för att få dubbla hastigheten och dels pga att minnet är för billigt för att snåla på i dagens läge.

I med 2 st 2 gb-stickor det är ju liksom inget att fundera på.

 

Du kan iofs köra 2x1 gb och 2x 512 mb så funkar 3 gb i dual channel också men vem köper 512 mb-stickor år 2009?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan iofs köra 2x1 gb och 2x 512 mb så funkar 3 gb i dual channel också men vem köper 512 mb-stickor år 2009?

Och färdigbyggda datorer som kommer levererade med 32-bitars OS brukar ha just den konfigurationen. Så mycket mer än 3GB ger ju då hursomhelst bara halva vinsten... Men varför köra 32-bitars OS 2009? :P Det har iaf inte jag gjort på åtskilliga år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...