Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

De internetbaserade filerna är helt bortblåsta!


TomasE

Rekommendera Poster

Lite bakgrund: För ca 2 månader sen började vår dator (med win XP pro) krångla lite, det som irriterar mest är att den inte stänger av sig när vi klickar på 'stäng av datorn'. Så vi har brutit strömmen på kvällarna innan vi lagt oss och den verkar inte ha blivit sämre sen dess.

 

I söndags så satte jag in ett nytt USB-minne som datorn tog emot men det behövdes en omstart för att allt skulle fungera stod det. Eftersom inget hönde när jag klickade på OK så gjorde jag som vi brukade, bröt strömmen och startade om manuellt liksom. När datorn satte igång igen stod det så här:

"Det går inte att läsa in den lokalt lagrade centrala profilen. Detta kan bero på otillräcklig behörighet eller på att den lokala profilen är skadad. Om problemet kvarstår bör du kontakta nätverksadmin. INFORMATION - Ett fel inträffade när inpage-åtgärd utfördes."

Grejen är den nu att allt som verkar ha med Internet att göra har helt å hållet försvunnit. Alla kontoinställningar i Outlook, alla mejls, alla kontakter i adressboken och alla sparade favoriter i Firefox finns inte mer.

Var finns de? Kan jag hitta dem nånstans och kopiera över dem i en ny profil på nåt sätt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det har blivit en skada i registret så att det inte längre går att logga in på det vanliga kontot alternativt du är inloggad på det vanliga kontot men att registerskadan har gjort att delar av registret har försvunnit. Vet du om du är inloggad på ditt vanliga konto?

 

Ställ in Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

Vad för mappar finns det i mappen C:\Documents and Settings?

 

Kan du skapa en ny användare i Kontrollpanelen - Användarkonton?

 

Eftersom detta inte har något med just epostprogram att göra så flyttar jag tråden till forumet Windows XP.

Cecilia - Moderator för Epostprogram

 

[inlägget ändrat 2009-05-12 22:55:47 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något bättre har det blivit sen jag skrev detta. Jag har skapat ett nytt användarkonto och kopierat över lite gamla filer (dock inte NTUSER.DAT som en IT-snubbe på mitt jobb sa vad den kraschade filen) till det. Sen loggade jag ut den temporära och in på den nya. Efter lite letande hittade jag även pst-filen med all epost och kontakter. Så det är löst. Kontoinställningarna har jag fått lägga in på nytt.

 

Men alla Favoriter saknas fortfarande. Det är ju inget annat som saknats under allt det här. Alla dokument och alla programfiler från innan minikraschen har ju hela tiden funnits där.

 

I C:\docs and sets finns några olika användarkonton tror jag. Admin, all users, default user, LocalService, NetworkService, Ägaren och den nya som jag skapat.

 

Men en grej till som jag funnit är fel är Windows Installer som inte vill fungera. Eftersom Outlook nu fungerar rätt bra så ville jag återinstallera Spamfighter som vi har, men det går inte att genomföra för att win inst inte är med. Det avbryts bara.

 

[inlägget ändrat 2009-05-12 23:35:08 av Barnärgoa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Favoriterna borde finnas i mappen C:\Documents and Settings\Ägaren\Favoriter och det ska bara vara att kopiera över dem till Favoriter-mappen i det nya kontot. Om den mappen inte blev förstörd också.

 

NTUSER.DAT är en del av registret.

 

Det är möjligt att ett filräddningsprogram kan hitta saknade filer, t ex Favoriter, men då får du inte använda den hårddisken något mer, för ju mer den används desto större sannolikhet att de filer du vill rädda blir överskrivna och därmed inte går att rädda. Flytta i stället över hårddisken till en annan dator som extra hårddisk.

 

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

 

Sedan kan det finnas andra skador i filsystemet som kan åtgärdas med diskkontroll (chkdsk), men det kan också bli värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...