Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVI + dig.ljud => HDMI


Megamec

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja koppla in en macmini via min Sony ljudbänk till tv:n.

 

Ljudbänken har en HDMI växel och jag vill att bilden kommer upp på tv:n och ljudet i bänken. Jag har testat med en DVI-HDMI adapter mellan bänken och macmini och en separat optisk ljudkabel till bänken men om HDMI är inkopplad så "tror" bänken att även ljudet ska komma där.

 

Är det någon som vet om det finns en adapter till vilken man kan koppla in en DVI (bild från macmini) och optisk ljudkabel (toslink från macmini) och som har en HDMI utgång - mao att man "slår ihop" bild och ljud signalerna från två kablar till en HDMI som man kan koppla in till bänken.

 

Det borde väl kunna fungera, eller...?

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går inte att slå ihop DVI och optiskt ljud, eller annat digitalt ljud, på det viset du önskar. Krävs att man kodar upp DVI-signalen och kodar in ljudet i den. en sådan dosa kostar nog en slant.

 

Går det verkligen inte att övertyga receivern som att koppla ihop ljudet med bilden?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det första vettiga svaret på detta (du kan inte ana hur många anställda på hifi kedjor, apple center och prylbutiker som inte kunde förklara detta)!

 

På bänken så väljer ja "källa" som bl.a. avgör vad som ska skicka till tv:n. Det finns fyra alternativ:

SAT - har en HDMI samt en COAX och OPT ingång

DVD - har en HDMI samt OPT ingång

AUDIO - har analog ljudingång (RCA)

TV - har en analog ljudingång (RCA) och en OPT

 

Provade att koppla in macminin via DVI-HDMI till SAT och ljudet optiskt.

Gav bara tystnad. I manualen står att "HDMI-jacket har prioritet när du ansluter komponenten till stativet med INPUT OPT, INPUT COAX och HDMI tillsammans." Jag har inte hittat någon inställning där jag kan ändra denna prioritet (har en Sony RHT-G800 btw...).

 

Alternativ koppla macminin direkt till tv:n via DVI och ljudet till bänken.

Fungerar bra men har bara en HDMI ingång på tv:n. Kolla på vanlig tv medför byte av kabel - ingen kul lösning.

 

Sälj bänken, byt tv:n och/eller vänta på macmini med HDMI är väl de val man har antar jag...

 

/ Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller rota runt i macminis menyer och se om du kanske kanske kan styra ut ljudet digitalt via DVI... på mitt 4850-kort i en WindowsPC kan jag identifiera DVI som HDMI och med en adapter från ATI ta ut ljud...

 

Vad för ljudbänk? Kanske jag i manualen kan hitta något av intresse?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...