Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borde det itne kunna gå (lite) snabbare ?


Gurre G

Rekommendera Poster

Hej jag andvänder nero 7 till at bränna ut avi filer till dvd format.

 

det går hyggligt fort i jämförelse med den gamla datorn, men jag tycker ändå att det borde kunna gå snabbare.

 

grejen är den att jag har en 4 kärning processor (intel core 2 quad q9300, 2.5ghz) men nero tycks inte andvända den till fullo, alla 4 kärnon kör som max på 75-80%, vilket i och försig är rätt fort, men med tanke på att det är 20 % kvar så borde det ju även kunna gå 20% snabbare!

 

är det någon som har någon aning om varför det är så?

 

är det någon inställning nero har för att inte slöa ner hela systemet ?

(det skulle jag isånna fall kunna avaktivera då jag ändå inte sitter vid datorn när jag gör detta)

 

hårdisken har jag funderat över om det kan vara den som flaskhalsar, men det låter inte troligt, den borde väll med enkelhet kunna läsa en 700mb avi fil samtidigt som den spar en .iso fil på totalt 4700mb ??

 

 

se bilden för att förstå vad jag menar :thumbsup:

 

 

[bild bifogad 2009-04-30 22:04:16 av gurre g]

1137873_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

AVI-filer är ju i allmänhet film. För att filmen inte ska bli förstörd som den kan bli när man bränner snabbt, så är det bättre att bränna långsammare.

 

DeepBurner använder jag numera. Var många år sedan jag använde Nero. I alla fall så bränner DeepBurner också långsamt när jag t ex bränner ned en film till DVD-skiva.

 

Går det lika långsamt om du bränner ned datafiler (dokument, exe-filer o s v)?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går hyggligt fort i jämförelse med den gamla datorn, men jag tycker ändå att det borde kunna gå snabbare.

 

Vad jämför du med? Gränsen för hur fort det kan gå att bränna sätts av skivornas kvalitet. Din dator är troligen inte flaskhalsen utan det är förmodligen skivorna och brännaren som bromsar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu menar jag itne själv fysiska bränningen ner till skivan (vilket tar ungefär 6 minuter, och då idlar processorn på 1-2%)

 

det jag menar är tiden det tar för datorn att omkoda .avi filen till dvd format så man kan spela den i en vanlig dvd spelare (som inte stödjer avi)

 

datorn andvänder som sagt 80% av processorn, det jag undrar är varför den inte andvänder 100%, hade den gjort det hade det ju gått 20% snabbare :thumbsup:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men en möjlighet är att det är hårddisken som är flaskhalsen. Det ska ju skrivas till hårddisken och den klarar ju inte av hur mycket som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är faktiskt en fundering jag haft...

 

men efter att kollat på hdd "lampan" (inte för att jag vet hur bra indikator den är) så värkar den inte gå fullt ut, även om den går skapligt mycket, mycket mera än vid "idling", men konstant lyser den inte...

 

den är ju trots allt några år gammal :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är ju trots allt några år gammal

 

En några år gammal hårddisk är definitivt tröttare än en ny modern hårddisk. Både du och Cecilia är nog inne på rätt spår. Datorn lär bli snabbare med en ny hårddisk, men hur mycket prestanda du vinner vid omkodning av filer är svårt att veta.

 

Tack för poängen:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...