Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel 2003, sv version. Bild styrd av kryssknapp?!


speedy1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en jpg.-bild som ska synas när en speciell kryssruta INTE är markerad, detta är "viloläge"/default.

 

Däremot, när kryssrutan ÄR markerad, ska andra uppgifter synas, och bilden "försvinna".

Kryssrutan jag ska använda finns i bladet, och visar/döljer redan nu uppgifterna som ska varvas med bilden.

 

Hur får jag dit bilden, så att den visas/döljs när knappen avmarkeras/markeras?

 

 

/speedy1

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-30 07:48:09 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med lite VBA-kod.

 

I knappens händelsefunktion skriv exempelvis:

Private Sub CheckBox1_Click()

       Me.Shapes("myPic1").Visible = Me.CheckBox1.Value
End Sub

givet att det är en ActiveX-box och bilden heter myPic.

 

Om formulär blir det istället:

Sub Kryssruta2_Klicka()
   Blad1.Shapes("myPic1").Visible = Blad1.Range("a1")
End Sub

där då kryssrutan är länkad till cell A1 på blad1. Mycket enklare att läsa av en cells värde jämfört med att läsa av Formulärkontrolls värde. Med fördel kan cellen namnges och placeras där användaren inte ser den.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ActiveX knapp, men det blir inte bra:

 

När jag markerar kryssrutan kommer texten fram i ca 0,2 sek, sedan visas bilden också (!) (när jag markerar rutan vill jag visa texten).

 

När jag AVmarkerar rutan visas INGENTING (när jag avmarkerar rutan vill jag att bilden ska synas).

 

 

Kopierade in koden som du skrev, och ändrade till mitt knappnamn (CheckBox5), och mitt bildnamn (Bild 315), men det blir inte som jag tänkt mig.

 

Förslag?

 

/speedy1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Private Sub CheckBox35_Click()

       Me.Shapes("Bild 315)").Visible != Me.CheckBox35.Value
End Sub

kanske

 

fast vad menar du med att texten syns? Vilken text?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-30 20:09:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt massa OM-villkor för att celler ska visa/dölja text och resultat av olika formler (visa: när kryssrutan är markerad!):

 

Exempel:

1. OM kryssruta = SANT visa "text" annars "inget"

2. OM kryssruta = SANT visa A2*B2.

 

När kryssrutan nu är AVmarkerad syns ingenting (varken texten jag satt villkor på, eller bilden). I det här läget ska bilden synas!

 

När jag markerar kryssrutan syns cell-texterna ett ögonblick men direkt efter lägger sig bilden ovanpå. I det här läget ska bara texten i cellerna med OM-villkor synas!

 

 

 

 

/speedy1

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-30 21:01:56 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, opps, blanda programspråk nu igen. I VBA kan man inte göra den tilldelningen nej...

 

man skriver

Private Sub CheckBox35_Click()
       Me.Shapes("Bild 315)").Visible = Not Me.CheckBox35.Value
End Sub

sådär, nu har du ett exempel när bilden visas när kryssrutan är förbockat och ett när den inte är det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det! :thumbsup:

 

Kan det bli fel om samma knapp (kryssruta) innehåller både OM-villkor och VBA-kod?

 

Tack!

 

/speedy1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om-sats och VBA kod gällande en kryssruta exekveras var för sig, inga direkta problem med dessa finns.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...