Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utan kvitto


essq

Rekommendera Poster

Min dotter har en bärbar HP som gick sönder för några månader sen. Den tjöt och startade sen inte. Tror att det har med moderkortet att göra. Kruxet är nu att vi hittar inte kvittot till den så vi kan inte lämna in den.

Är det någon idé att försöka sälja den som reservdelsdator när vi inte vet någonting vad som är i den? Vet bara det som står under datorn. Det är ju massa bilder och musik i den, kan man på något sätt gå in bakvägen och ta ur dom och radera? Vill inte att dom korten ska hamna i orätta händer och kanske läggs ut på nätet.

/essq

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även utan kvitto så kan det gå eftersom en dator som såldes för några månader sedan inte kan ha varit såld för mer än tre år sedan eftersom datormodeller inte har så lång livslängd. Kontakta HPs support och hör vad de säger:

http://welcome.hp.com/gms/se/sv/contact_us.html

 

Om du vill rädda filerna på hårddisken så kan du flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk. När den sedan sitter som extradisk så kan man radera innehållet på hårddisken med hjälp av t ex Killdisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har redan testat den vägen. Den dataaffären vi gick in till sa att HP inte tar emot något utan kvitto. Den kan vara stulen. Hur flyttar man över hårddisken till en annan dator?

 

Den såldes inte för några månader sen, den såldes för 2-3 år sen men gick sönder för några månader sen. Det är nåt systemfel på just den serien tydligen för den har vart inne förut för reparation för samma fel.

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-28 12:53:31 av essq]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är en gammal dator, förlåt att jag missuppfattade dig. Då är det ju svårt att hävda ursprungligt fel och reklamera.

 

Tjuter den som en siren? Det kan betyda överhettning, dvs att det har samlats så mycket damm i den att fläkten inte längre klarar av att kyla datorn. Då kan du ju försöka öppna datorn och rensa bort. Vad är det för datormodell (står normalt sett under datorn)?

 

Har du tillgång till en annan bärbar datorn med plats för en extra hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är nog konstaterat att det är Moderkortet som har gått. Det är en lång och två korta tror jag eller om det är tvärtom. Jag har inte datorn här utan den är fortfarande i databutiken men min dotter skulle hämta den för där vill jag inte att den ska vara. Så¨jag vet inte riktigt vad det är för datormodell. Den var iallafall en av de modernaste för 2 år sen. En ungdomsmodell med Pianolack. Har försökt att få tag på killen vi köpte den av men han har nog annan mail för han svarar inte. Tänkte om han kunde skriva ut ett nytt kvitto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en annan bärbar dator med plats för en extra hårddisk så behöver du en adapter eller ett kabinett för att ansluta hårddisken till en USB-port.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat kvittot nu! MEN nu godkänner antagligen inte HP det för att det inte är originalkvittot utan ett skrivet kvitto från den vi köpte den av. Han är återförsäljare för HP, eller var iallafall. Men vad ska vi nu göra om HP inte godkänner det? Det är det enda kvitto vi har ju.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte allt som stod men det verkar som det inte finns nån garanti kvar. Den köptes den 23/6 2007.

 

Så här stod det. Antar att det betyder att garantin inte gäller längre va?

 

Product is out of warranty

 

[inlägget ändrat 2009-04-28 19:38:57 av essq]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det betyder att garantin inte längre gäller. Garantin brukar bara vara något år, men däremot så har man tre års reklamationsrätt mot ursprungsfel. Dock så är det ju svårt att bevisa att det är ett ursprungsfel och inte ett handhavandefel eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att rädda filerna på datorn kan du skaffa en USB adapter.

 

Letade reda på ett exempel från Dustin.

http://www.dustin.se/pd_5010196616.aspx

 

Dessa adaptrar finns på många ställen och kostar någonstands mellan 250-500,-

 

Du hittar dom troligen även hos Teknikmagasinet, kjell & Co, On Off osv.

 

Du monterar ur hårddisken ur datorn och kopplar in den i adaptern, pluggar i adaptern på en fungerande dators USB ingång och får då upp den som en extern hårddisk i utforskaren, ungefär som du gör med ett USB minne.

 

Sedan kan du plocka ut det du vill spara och radera/formatera hårddisken innan du stoppar in den i den gamla datorn igen om du nu vill sälja den som defekt, reservdelsdator.

 

I annat fall sparar du bara hårddisken och säljer datorn utan den.

 

Om det nu inte är hårddisken som var orsaken till att datorn inte vill starta, i så fall bör du få igång datorn och få upp bios om du monterar ur hårddisken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

vad stog det för datum på garantikollen?

 

är det tre års garanti? (Brukar stå under datorn)

 

isåfall får du fråga HP vad dom hehöver för kvitto för att du ska få garanti från köpdatum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att det började 6 dec 2006 och slutade 4 jan 2008.

 

Har inte datorn här utan den är i databutiken för dom skulle försöka att få HP att godkänna det där kvittot. Vilket jag inte tror att dom gör men den här killen vi köpte datorn av var återförsäljare för HP så hoppas att hans namn är känt för HP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingenting att göra eftersom kvittot antagligen inte godkänns av HP? Det är ju attans att man inte är duktig på att byta ut grejer i bärbara datorer själv. En dator som inte ens är 2 år gammal ska nu skrotas bara för det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att få moderkortet bytt ändå men du får betala för det. Det är ju bara om man ska reklamera som man behöver ett kvitto så vitt jag vet. Det finns ju andra serviceställen än HPs också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är min dotter beredd på att göra men HP ville inte ens ta emot den för att det var ett kvitto från en vanlig privatperson. Dom är väl rädda att den är snodd. Men den har vart inne en gång förut för samma fel. Det borde ju finnas i deras register tycker man. Får försöka någon annanstans. Bara det inte kostar lika mycket som att köpa en ny så. Fast det kanske är värt det när hon har alla bilder och så kvar i den. En dator för 7000 slänger man inte bara bort när den inte är så gammal

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det kanske är värt det när hon har alla bilder och så kvar i den.
Som vi har skrivit förut så går det ju att rädda bilderna och det bör man nog göra innan man lämnar in datorn för det är inget serviceställe som garanterar att hårddisken är orörd när datorn är klar eftersom det kan bli nödvändigt att installera om Windows vid ett moderkortsbyte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är klart. Vad tror du det kan kosta? Kostar det över 3000 tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, tyvärr, ingen aning om vad ett moderkortsbyte i en bärbar kan kosta. Jag vet att det gjordes på jobbet för några år sedan men jag vet inte vad det kostade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vi får kolla runt, om de ens tar emot datorn utan originalkvittot

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...