Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Intstallation


Martin Sjöstrand

Rekommendera Poster

Martin Sjöstrand

Hej,

 

Jag sitter här med en styck dator med två hårddiskar, omformaterade och med FAT32. Jag har också två CD-ROM skivor, en med Windows 98 och en med Linux RedHat 5.1.

 

Nu undrar jag följande:

 

1. Stöder Linux RedHat 5.1 FAT32?

2. Hur gör jag enklast för att kunna köra dessa bägge operativsystemen på samma dator?

3. Något annat jag bör tänka på angående detta med installera två OS på samma maskin?

 

Tackar på förhand.

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Det beror på hur du menar, du kan inte, mig veteligen, ha linux på en FAT partition, däremot kan du läsa, importera, exportera filer med mera från FAT diskar i linux (I a f i RedHat 5.1 eftersom den kerneln är tillräckligt ny) genom att skriva någonting i stil med mount -t vfat /dev/hdXX /win/c t ex mount -t vfat /dev/hda1 /win/c

förutsatt att det är /dev/hda1 du vill mounta (första partitionen på första IDE porten, är det scsi så blir det /dev/sc1 eller nåt sånt tror jag, vet inte säkert eftersom jag aldrig har använt SCSI i linux) och att katalogen /win/c finns (det är här du ser innehållet på den disk du mountar i detta fallet, du kan givetsvis lägga det nån annan stans om du vill, men kom ihåg, katalogen måste finnas innan, du kan heller inte mounta (eller umounta) om du står i destinationskatalogen.

 

2. Det finns lite olika alterativ, du kan använda en bootloader (Wincommander, NT:s inbyggda eller, som jag rekommenderar LILO som är linux inbyggda). Man kan också göra en diskett som man måste ha i när man startar för att linux ska starta. Jag rekommenderar att du använder bootloadern LILO, som standard startar den dock linux om du inte väljer något annat innom 5 sekunder, detta går dock lätt att ändra på genom att editera /etc/lilo.conf och skriva ett valfritt tal dock max 36000 (1 timma) i timeout, kom ihåg att du anger i tiondels sekunder, för att ha 10 sekunders timeout anger du värdet 100.

 

3. Ja, Windows måste ligga på den första partitionen på första hårddisken annars får du problem... ytterligare en bugg i Windows, hehe. Linux däremot kan du lägga på vilken partition du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Sjöstrand

Jag kan alltså på samma disk ha två partioner men med olika filsystem. En partition med FAT32 där jag har Windows 98 och en partition som Linux gör om till ext2 där jag då har Linux installerat?

 

Jag har datorn för mig själv så det är lugnt angående svaret på punkt 3. :)

 

Hmm 5.2, någon större skillnad jäntemot 5.1?

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att installera win98 först, annars så skriver den över LILO, vilket kan vara ytterst irriterande.

 

/Ben

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...