Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagen om elektronisk information??


LoDx_The_Real_One

Rekommendera Poster

LoDx_The_Real_One

Kan inte en kund begära att den loggade trafiken/datan utplånas eller avidentifieras när de inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande?? Läs Lag 2003:389 Kap.6

 

Det borde ju innebära att man kan säga åt t.ex telia att radera ens loggade trafik och på så sätt undgå IPRED??

 

Eller är jag fel ute??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det borde ju innebära att man kan säga åt t.ex telia att radera ens loggade trafik och på så sätt undgå IPRED??

Det är inte den loggade trafiken som företagen begär ut, utan uppgifter om vilken användare som var tilldelad ett visst IP-nr vid en viss tidpunkt. Dessa uppgifter kan man knappast som abonnent begära raderad, denna information kan ju faktiskt begäras ut av det "verkliga" rättssamhället också.

Det ondsinta med IPRED är inte att uppgifterna finns lagrade, utan vem (dvs privata intressenter) som har rätt att begära ut dem.

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-20 18:11:18 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoDx_The_Real_One

men de måste väl kolla på ens trafik för att se om man laddat ner??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men de måste väl kolla på ens trafik för att se om man laddat ner??

Den informationen anförskaffar de sig själva, ex. via loggarna i torrentklienter eller vad det nu handlar om för typ av fildelning. Du ser ju IP-nr från alla källor du laddar från (såvida de inte är anonymiserade)

 

[inlägget ändrat 2009-04-20 18:17:53 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoDx_The_Real_One

jo iförsig, tack för uppdateringen:)

 

(lite offtopic) med tanke på dessa skärmdumpar som de använder sig av i tingsrätten och så borde dom egentligen inte lite på eftersom en bild är så enkel att ändra på :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
med tanke på dessa skärmdumpar som de använder sig av i tingsrätten och så borde dom egentligen inte lite på eftersom en bild är så enkel att ändra på

Åtminstone tingsrätten brukar ju sällan bry sig om sådana triviala saker som hållbara och oemotsägeliga bevis, så för dem räcker det nog mer än väl ;)

 

Nä, visst är det vansinnigt. Vidare kan du heller aldrig bevisa vem som satt bakom spakarna när nedladdningen skedde, men dessvärre är det ju innehavaren av abbonnemanget som åker dit oavsett.

 

Man är inte intresserad av att sätta dit rätt personer i dessa rättegångar, det enda man är ute efter är att skapa en atmosfär av rädsla, skapad av hot om att få sina liv förstörda och andra statuerande exempel. Storföretagen vill skrämma oss till lydnad helt enkelt, det är det enda det handlar om. De är extremt rädda för att förlora den "naturliga" makt de haft för länge och slåss därför med fulare och fulare metoder, i ett desperat sista försök att rättfärdiga och bibehålla denna makt.

 

De kommer förlora till slut, var så säker på det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoDx_The_Real_One
De kommer förlora till slut, var så säker på det!

 

jaa antal medlemmar i piratpartiet har ökat avsevärt:)

det dröjer nog inte länge förrän de är med i riksdagen, då får vi nog hoppas att det blir lite ändring på saker o ting :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när man funderar om sånt här.

En fråga:

Har ni fast IP-adress, dvs har ni båda 2 alltid samma IP-adress?

När jag hade Telia så fick jag ofta en ny adress varje dag jag loggade in på den tiden jag hade Telia.

(2000 till 2004)

Vilket innebar att ett företag som vill ha information om vilken som ligger bakom ett IP-nummer och har kollat aktiviten under tex en vecka kan i själva verket begära information om VILKA som ligger bakom ett IP-nummer.

 

Eller är jag ute och snurrar?

Alla ISP ger idag sina kunder samma IP varje gång de kopplar upp sig?

Eller kunderna kopplar aldrig ner sig?

 

Jag kör med timer, modem och router nere mellan 0100 och 0600. Ingen drift helt utan övervakning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoDx_The_Real_One
Har ni fast IP-adress, dvs har ni båda 2 alltid samma IP-adress?

 

Ja jag har fast IP adress.

 

Vet inte om dom ger samma ip adress till olika personer med olika intervall, om det är så du menar.

 

Om dom gjorde det så stämmer nog det du säger om att dom måste begära ut information om flera personer, är inte så insatt i det där men så skulle jag tro iallafall. ISP:erna(inte alla) loggför ju vad som händer med ett ip nummer, vilken trafik som skickas och tas emot och även vilken användare som använder IP numret vid vilken tid på dygnet. Funderar på att byta till Bahnhof eller AllTele eftersom dom inte håller på med sånt.

 

Jag skickade tidigare idag ett mail till Telia och begärde att de skulle skicka en detaljerad beskrivning på vad dom gjorde med informationen om sina kunder, och vilka som hade tillgång och sånt där. Vi får väl se om svaret kan ge några ledtrådar :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag har också fast IP.

Men de ISP:er som delar ut dynamiska IP-adresser till sina användare för förstås (det förutsätter jag) loggar över vilken användare som använder vilket IP-nr under vilken period, så något missförstånd över detta skall förhoppningsvis inte finnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

För att döma någon juridiskt för ett brott måste man kunna koppla den brottsliga gärningen till en viss person.

 

 

När det gäller PP är Riksdagen en allt för viktig plats för att ett enfrågeparti ska få vågmästarroll, speciellt när man inte innan valet säger vilka sida man ev. kommer samarbeta med. För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att rösta på PP just av den anledning att jag inte vet vilken politik de kommer stödja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...