Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA hårddiskar försvunnit från BIOS


train51

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Har en HP Pavilion d4000 där bägge SATA 150 hårddiskarna (Maxtor) plötsligt försvunnit från BIOS. Hårddiskarna är kopplade parallellt på moderkortet med varsin anslutning som sitter tätt. Innebär naturligtvis att datorn inte går att starta. Har också två CD-enheter som bägge syns i BIOS.

På moderkortet finns en IDE-plats och när jag kopplar in en IDE-hårddisk så hittar BIOS den.

 

Vad kan ha hänt och vilka åtgärder kan jag vidta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några möjliga orsaker:

Hårddiskarna har gått sönder

Kablarna till hårddiskarna har gått sönder

En krets på moderkortet har gått sönder

Nätaggregatet har gått delvis sönder så att hårddiskarna inte får något ström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några möjliga orsaker:

Hårddiskarna har gått sönder

Kablarna till hårddiskarna har gått sönder

En krets på moderkortet har gått sönder

Nätaggregatet har gått delvis sönder så att hårddiskarna inte får något ström

 

Utöver detta, så kan BIOS har återgått till factory default. Kolla inställningarna för SATA, byt batteri till på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons!

 

Är det troligt att bägge hårddiskarna gått sönder samtidigt?

Är det rimligt att bägge sladdarna gått sönder samtidigt?

Det viner om hårddiskarna så ström finns. Kopplade dessutom IDE-hårddisken på kontakten längst ut på linan som de icke fungerande diskarna sitter och den fick ström.

Har ställt om ON BOARD SATA-1 ADAPTER till disable och sedan tillbaka till enabled. Hjälpte inte.

 

Om en krets på moderkortet gått sönder vad att göra? Kan man koppla två SATA diskar mot den enda IDE platsen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det troligt att bägge hårddiskarna gått sönder samtidigt?

Är det rimligt att bägge sladdarna gått sönder samtidigt?

Inte särskilt troligt.

 

Om en krets på moderkortet gått sönder vad att göra?
Här en någon sorts omvandlare för anslutning av SATA-hårddisk till IDE-kontroller:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=85543

Här är ett instickskort som man kan ansluta SATA-enheter till:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=87410

Om datorn är yngre än 3 år så kan du reklamera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Tyvärr är datorn3,5 år.

 

Försöker med instickskortet för att klara 2 hårddiskar. Att det står SATA II i specen antar jag inte ställer till det?

 

Återkommer med resultatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett instickskort som klarar även hårddiskar med SATA II hastighet ska ju fungera bra även med långsammare hårddiskar.

 

Återkommer med resultatet.
Alltid kul att få reda på hur det går. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt borta! Skaffade ett PCI 2x SATA-kontrollerkort hos Kjells. Satte i det, men det bios som följde med kortet var mest intresserad av att skapa en jättedisk av de två hårddiskarna jag hade med en RAID funktion. Det gick inte att komma åt hårddiskarna även om kortet hittade dem..

köpte sedan omvandlaren på Webbhallen, men då passar inte de kontakter jag har till hårddiskarna. Den som sitter på omvandlaren ser mycket bredare ut.

 

Vad är skillnaden frågar en amatör? Går det att komma vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du pratar med någon på Webhallen och diskuterar hur det ser ut så kanske de kan komma fram till en produkt som passar bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick rett ut med webbhallen hur koppling skulle ske. Hårdiken, en i taget, finns nu på BIOS, men startar inte upp Windows utan frågar fortfarande efter bootfiler.

Kan det vara så, att när jag försökte läsa med hjälp av kontroller-kortet, RAIDfunktionen har formaterat om och gjort innehållet på diskarna oåtkomligt? Går filerna i så fall att rädda?

 

Har försökt kolla innehållet på SATAdiskarna genom att använda omvandlaren och koppla in dessa till en äldre (ca 2002) IDEdator utan SATAfunktion. Satadiskarna syns i BIOS men jag kan inte gå in via "Den här datorn" i windows för att se om där finns några filer på diskarna. Disken syns inte där. Går det att lösa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt kolla innehållet på SATAdiskarna genom att använda omvandlaren och koppla in dessa till en äldre (ca 2002) IDEdator utan SATAfunktion. Satadiskarna syns i BIOS men jag kan inte gå in via "Den här datorn" i windows för att se om där finns några filer på diskarna.
Hur ser det ut i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera)?

Syns diskarna där och vad står det om dem i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står disk 1 okänd 232.88 GB inte initierad och sedan står i vita rutan " Inte allokerad"

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 10:27:35 av train51]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 232.88 GB vad en av hårddiskarna är eller är det vad de är tillsammans?

Hur blir det om du bara ansluter en hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en hårddisk och när jag ser den så är den inkopplad på min gamla IDE-dator och jag har gått in via Den här datorn/hanteringlagring/diskhantering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något verkar ha hänt med partitioneringsinformationen på hårddisken, jag vet inte om det beror på programmet som ville göra en RAID med den eller något som hände tidigare.

 

Om du är datorvan så kan du försöka fixa till den skadade partitionen genom att använda programmet TestDisk, som finns t ex på Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ , Exton Defender Super Rescue System http://linux.exton.net/content.php?content.128 och System Rescue CD http://www.sysresccd.org/

 

Annars så försök rädda filerna med filräddningsprogram. Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Verkar vara något mer än en engångsföretelse det här med att SATA diskarna försvinner!

 

Chefen och jag har båda HP pavillion burkar ca. 4 år gamla. båda tappade SATA diskarna inom en vecka. Inget fel på hårdiskarna (funkar bra i andra datorer), 3,3V, 5V & 12V finns och allt annat funkar bra på datorn (om det bara fanns något att boot på);)

 

Jag undrar finns det en teknisk mojlighet att det kan vara en automatisk uppdatering, virus eller annat som förstört kommunikationen via SATA så att han inte hittar diskarna?

 

Kan man uppdatera SATA kommunikationen(så som man kan uppdatera BIOS) eller är det styrt av ett chip som inte kan programmeras om med nytt firmware?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar finns det en teknisk mojlighet att det kan vara en automatisk uppdatering, virus eller annat som förstört kommunikationen via SATA så att han inte hittar diskarna?
Jag har svårt att tro att något sådant skulle kunna påverka BIOS så att BIOS inte kan hitta hårddiskarna.

 

Kan man uppdatera SATA kommunikationen(så som man kan uppdatera BIOS)
Har jag inte hört talas om i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Då ska jag leta efter någon annan(förhopningsvis troligare) förklaring. För jag tror inte på att det är moderkortet, har hittat några trådar på nätet där dom hittat borttappade hårddiskar speciellt Seagate, vilket jag också har, utan någon data förlust. Men då verkar dom haft SATA diskarna som sekundära och vanliga IDE som bootdisk. Men jag kan inte få igång min då jag bara har SATA diskarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...