Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Targa extern Hårddisk i linux


Armin_boy89

Rekommendera Poster

Armin_boy89

hej

 

Jag använder Windows XP home edition och har inte kunnat starta operativsystemet. Därflör körde jag en Live skiva (kanotix /knoppix) som ska ha Linux format, jag kan inget om Linux.

 

I alla fall, igår startade jag skivan och kopplade hårddisken targa och flyttade över filer. Sedan när jag kopplade in den igen fick jag följande meddelande:

 

"$LogFile indicates unclean shutdown. Failed to mount "/dev/sdb1":

 

Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action. Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the "safety remove hardware" icon in the windows taskbar then shutdown Windows Cleanly.

 

Choice 2: If you dont have wINDOWS you can choose the "force" option...."

 

Jag hann se när jag startade Liveskivan ännu en gång att ett meddelande kom upp liknande " KDE Daemon not runing. Please start" eller liknande.

 

Jag vet inte hur man gör detta. När jag kollar inställningarna för hårddisken ser jag TARGAHARDBOX - KDE DAEMON i blå fältet längst upp, så de måste nog mena just KDE DAEMON som är avstängt,

 

Detta är alltså linux miljö på liveskivan, hur ska jag gå tillväga för att aktivera kde.... igen?

 

/ Armin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...