Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mail och chattkrypteringsprogram och inställningar


WALT DISNEYY

Rekommendera Poster

WALT DISNEYY

Hej alla datorkunniga. Jag undrar lite gällande mail och chattkrypteringsprogram.

1. Vilket är det bästa krypteringsprogram (kryptering för fysisk data alltså)som funkar för allt? Jag menar finns det ett program som tar mail, chatt, och dessutom klarar av att kryptera datorns hårdisk?

2. Vilket är det bästa krypteringsprogram (krypteringstunnel, som gör en anonym på internet)som funkar för allt? T.ex kan man kombinera socks5 med openVPN? Är det säkert, eller har ni några bra tips?

3. Om man vill prova att skicka mail via proxyservrar, har ni tips var man kan fixa detta på nätet gratis? Och vilka inställningar man ska göra på Mozilla Thunderbird.

4. Jag har Mozilla Thunderbird när jag skickar mail. I ”Verktyg/Inställningar/avancerat/flik Nätverk&diskutrymme/knapp Anslutning/anslutningsinställningar/manuell proxykonfiguration” så kan man ju välja socks4 och socks5, där man dessutom skriver in t.ex socksvärd, antingen som ip nummer eller domänadress (tror jag) och portnummer. Sen finns ett fält ”ingen proxy för” där det står ”localhost, 127.0.0.1”. Ska det göra det? Exakt vad betyder det? Kan man ta bort det så krypteringstunnel (eller vad nu socks intällningen betyder)gäller oavsett vart jag skickar mail?

5. Vad är det för skillnad på socks4 och socks5? Vad exakt är det för något?

6. Om man nu ställer in sock4 t.ex, skapas det då en tunnel så att IPS:en inte kan se vad man skriver till en kompis, eller?

7. Om det är ja på fråga 5, är det en tunnel från mig till kompisens dator, typ hela vägen?

8. Hur säker är socks4 och socks5?

9. I ”inställningar/avancerat/flik certifikat” finns lite säkerhetsmoduler och enheter, vad är dessa till för och hur funkar det? Hur ska man ställa in det hela? Någon som vet? Bl.a. finns det två knappar ”Aktivera” och ”AktiveraFIPS”, vad betyder/innebär detta för något?

10. I ”verktyg/kontoinställningar/serverinställningar/säkerhetsinställningar/”Använd säker anslutning” så kan man välja aldrig, TLS omtillgänglig, TLS och SSL. Exakt vad betyder dessa inställningar och vad sker om man väljer nåt av dem. Är det nån slags skyddstunnel från min IPS till min dator (interntleverantör)? Eller sträcker sig skyddet ända till mig från min kompis dator? Eller nåt annat? Vilken av inställningarna är bäst?

11. I ”verktyg/kontoinställningar/serverinställningar/Server för utgående e-post/knappRedigera” så kan man välja Nej, TLS omtillgänglig, TLS och SSL. Exakt vad betyder dessa inställningar och vad sker om man väljer nåt av dem. Är det nån slags skyddstunnel från min dator till min IPS (interntleverantör)? Eller sträcker sig skyddet ända till min kompis dator? Eller nåt annat? Vilken av inställningarna är bäst?

12. Kan man ha SSL eller TLS inställd samtidigt som man har Mozilla Thunderbird inställd på socks4 eller socks5? Eller blir det nån slags krock av krypteringar eller tunnlar? Berätta gärna lite här, som ni ser så är jag inte helt insatt i det hela. Jag testade att skicka med inställning SSL och det funkade. Dessutom så testade jag senare samtidigt med ”URL för automatisk proxykonfiguration” och det skickades iväg, fast i nuläget vet jag inte om det kommit fram ännu. ”URL för automatisk proxykonfiguration” funkar även för surfbrädan Mozilla Firefox. Adressen (URL) hittade jag från nån sida på internet, för några månader sedan.

13. Är det någon tjänst som absolut måste vara på för att dessa inställningar ska funka? Se ”Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Tjänster”. T.ex. tjänsten http SSL är inställd på manuell start, ska den inte vara på automatisk?

14. Nu när jag är inne på mail så jag undrar om det ska vara så att inloggningsuppgifterna ska skickas okrypterat till tredje part när man ska logga in på msn mailsidan? Den är ju trots allt på en https sida som ju ska skydda just inloggningsuppgifter? Jag får ett felmeddelande som lyder såhär: ”Although this page is encrypted, the information you have entered is to be sent over an unencrypted connection and could easily be read by a third party. Are you sure you want to continue sending this information? Continue eller cancel knapparna finns med såklart att välja mellan”. Jag tycker det verkar skumt, jag har skickat detta till msn support men inte fått svar ännu, någon som vet sågot om det här?

Tackar för svar, ha det bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...