Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intyg från anställning


hejjdåå

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska be min arbetsgivare skriva ett intyg åt mig, för jag ska söka till psykologprogrammet.

 

Nu behöver jag hjälp med lite formuleringar som jag ska be min arbetsgivare att lägga in, som inte är så bra på svenska.

 

Jag har jobbar på ett italienskt restaurang, under en period som restaurangbiträde, men har inte fått betalt för det. Hur ska det stå i intyget? Kan man vara anställd även om det är ett arbete utan lön? kallas det då för ideellt verksamhet eller praktik?

 

hälsningar

Francesca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kan man vara anställd även om det är ett arbete utan lön?

 

Fullt möjligt, men inte så vanligt. Det normala är att man får lön för utfört arbete. Varför fick du inte lön? Ville du inte ha det? Ville inte arbetsgivaren betala? Vad står det på ditt anställningsavtal?

 

Det intressanta med att arbetsgivarintyg, är ATT du varit anställd en viss tidsperiod, inte att du fått lön. Givetvis ska lönen också stå, men det är bara att skriva 0 kr den tiden du inte fått lön.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom överens med din arbetsgivare att du vill ha ett intyg du jobbat i resturangen och att du kan skriva ett förslag själv och visa honom

Tycker han det är OK så kan han skriva under och är det inte OK så ändrar du som han vill.

för att spara hans tid.

 

Men idag skall alla som jobbar på resturang och som frisörer vad jag vet

finnas inskrivna i en arbetsbok.

De dagar de jobbar.

Polis/skattemyndigheter gör razzior.

Har du varit inskriven i den här boken?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren

 

Jag praktiserade där 2007, jag fick inte betalt för i utbyte fick jag lära mig branschen. Jag tror inte jag är registrerad i en sån arbetsbok, för det infördes väl rätt så nyligen?

 

Jag kan väl skriva i intyget att jag praktiserade. Men ordet praktisera innebär väl att jag inte ska få betalt, utan meningen är att man ska lära sig av yrket?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag kan väl skriva i intyget att jag praktiserade. Men ordet praktisera innebär väl att jag inte ska få betalt, utan meningen är att man ska lära sig av yrket?

Praktik är ju antingen förknippat med någon form av utbildning eller som inledande utbildning inför anställning. Restaurangägare har nog inte rätt att låta dig jobba gratis på annat sätt. Men om det kvittar för din del så kan du ju skriva in praktik.

Jag förstår dock inte riktigt vad ett arbetsintyg skulle ha för betydelse för ansökan till högskola.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag förstår dock inte riktigt vad ett arbetsintyg skulle ha för betydelse för ansökan till högskola.

 

Man får tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet när man söker till högskola. Men jag tror det måste vara minst 5 år för att det ska ge några poäng.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Man får tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet när man söker till högskola. Men jag tror det måste vara minst 5 år för att det ska ge några poäng.

Jaha, där ser man, det kände jag inte till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.ibv.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=6460&a=85188

 

Andra stycket.

 

 

 

Arbetsliverfarenhet räknar inte med praktik man har gjort under sin gymnasietid. Jag har gått ut gymnasiet å gör praktiken(under ca 1år) på den restaurangen jag nämnde tidigare.Och det är inget avlönat arbete. Verkar det som att jag uppfyller kraven?

[inlägget ändrat 2009-03-30 01:03:04 av annakanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...