Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft, standarder, konkurrenter osv.


niclas_

Rekommendera Poster

Hej, jag håller nu på att skriva ett arbete på skolan om Microsoft och hur Microsoft hanterat konkurrenter, standarder osv. Jag kommer att ta upp embrace and extend, Office OpenXML, och turerna kring EU m.m, men jag skulle behöva lite mer material och idéer.

 

Man har ju fått höra en del negativt om Microsoft, främst då i kommentarerna till artiklar på idg.se där man får intrycket av att det finns hur mycket som helst att skiva om, men allt där är ju inte sant och trollen härjar ju rätt fritt där också. Så jag skulle vilja få en mer samlad bild av vad Microsoft åstadkommit och som faktiskt går att bevisa med källor.

 

Har ni några idéer? Vad har Microsoft mer gjort för tvivelaktiga saker?

Nu kanske jag matar trollen så att säga, men syftet med tråden är inte att starta ett religionskrig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Hej Niclas.

Till att börja med vill jag säga att det är uppfriskande att se att du har en hyfsat neutral inställning till uppgiften och inte är beredd att färga arbetet ur en poltisk vinkel. Precis som du säger är MS ett ämne som ofta rycker fram vänstertrollen ur garderoben och det är som sagt svårt att hitta objektivt material i frågan.

Jag har ingen litteratur i åtanke, men börja med artikeln Criticism of Microsoft på Wikipedia. Dels för att få en överblick över de olika huvudsakliga kontroverser de varit inblandade i (en överblick är ju en överblick och där bör det inte finnas något färgning). Dels har Wikipedia oftast ganska extensiva referenslänkar längst ned i sina artiklar och därför är detta ett bra ställe att börja på.

 

Ovan sagt om objektiviteten så tycker jag dock ändå att det är av intresse att ha med åtminstone ett kapitel i ditt arbete som tar upp just Microsoft som slagträ i människors politiska diskussioner och upprördhet. MS har länge varit en Goliat som är populär som ett sådan tillhygge, oavsett om de gjort något fel eller ej, precis som IBM, Rockefellers, järnvägsbolagen och andra tidigare jättar i historien. I samma kapitel kan man ju beröra open-source-rörelsen och hur bra den egentligen är eller ej ur teknisk och konsumentsynvinkel vs. hur den används som en politisk plattform i väldigt stor utsträckning. Nå, det vara bara lite tankar. Lycka till med arbetet!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_litigation

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Microsoft_antitrust_case

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läst någonstans att Microsoft brukar ha i sina avtal att kunder får rabatter på sina licenser om kunderna slänger ut Microsofts konkurrenter och kör en homogen Microsoft-miljö. Finns de avtalen? Om de gör det, vad kan man då säga om dem? Visst, de är lite småfula, men är de tillåtna enligt konkurrenslagarna?

 

Nu kanske det här står i länkarna du skickade, men i så fall så har jag inte hittat åt det än. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niclas_ skrev:

 

Vad har Microsoft mer gjort för tvivelaktiga saker?

 

Att tro att de kan sälja en produkt, som är mycket efterfrågad av kunder i hela världen, utan att byråkraterna i EU-ledningen får vara med och bestämma produktens innehåll.

EU tvingade Microsoft att ta fram en av sina mest populära produkter utan WMP.

Att sedan inte en levande själ i EU vill köpa produkten utan WMP, är en annan sak. Alla köper den med WMP.

 

I EU land är det vi som bestämmer spelreglerna. Har inte Microsoft förstått spelreglerna i EU?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-29 19:51:32 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...