Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utomlands med Nokia 5800 och 3 abonnemang


Ingroj Webhead

Rekommendera Poster

Ingroj Webhead

När jag var i Frankrike så laddade min nya Nokia 5800 ur batteriet efter sju timmars standbytid. Använde samma operatör hela tiden, dock hade jag inte stängt av att mobiltelefonen automatiskt väljer nät. När jag talade med 3s kundservice sa de att dett var normalt när man är utomlands med deras abonnemang, vilket jag har svårt att tro på.

(Jag hade med mig en Ericsson mobil med Telia abonnemang samtidigt och på den var stanbytiden samma som i Sverige.)

Någon som har haft samma problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det beror med all sonnloihet på sim-kortet. Det står och letar efter en 3G-operatör, men hittar ingen (som Tre har avtal med), osv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingroj Webhead

Det var ungefär så 3s kundservice förklarade. Jag har en polare som också är kund hos 3, men jag har inget minne av att han har haft problem med batteritiden när vi varit utomlands. Kan det bero på att har haft automatiskt val av operatör avslagen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att har haft automatiskt val av operatör avslagen?

Möjligt.

 

Jag har själv automatiskt val avslaget för att undvika "utomlandskostnader"

nära Danmark eller Norge.

Det räcker ju med att vistas längs Öresund för att kopplas över till Danmark ibland.

Och har samma erfarenhet i Värmland nära gränsen till Norge.

Och det kostar pengar helt i onödan.

För tex alla som lägger medelanden i röstbrevlådan får man ju själv betala utomlandsavgiften tills SIMkortet/telefonen startat i Sverige igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är självklart att mobilen slukar ström om den står och söker efter andra nät hela tiden.

Om det är specifikt 3G-nät den söker efter, så stäng av den funktionen. Ändra att telefonen bara får använda GSM. Det gör jag på min även i Sverige och det ger en massa extra samtalstid och standbytid.

 

Det där med att den skulle byta hela tiden om man är vid Öresund, beror mycket på vilken mobiltelefon man har. Har haft en hel del mobiler i min tid och faktiskt ingen av dem har spontant hoppat över till danskt nät, fastän jag bor i Falsterbo och färdas längs kusten varje dag. På sommrarna är man ju på stranden och inte ens där...

Men det skall väl sägas att jag bara har haft Telia och nu Tele2.

 

[inlägget ändrat 2009-04-03 08:12:53 av Falsterbo]

[inlägget ändrat 2009-04-03 08:13:20 av Falsterbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingroj Webhead

Det verkade inte vara beroende av att 3G nät söktes. Telefonen laddade ur lika snabbt när jag hade ändrat till att bara använda GSM.

 

Vad jag tycker är konstigt är att Ericsson-telefonen med Telia-abonnemang klarade sig. På den var både 3G och valfritt nät påslaget. Vi hade totalt med oss sju mobiltelefoner och det var bara min som slukade ström så fort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då tror jag inte beror på simkortet. Då gissar jag på att ni inte hade samma programvara i telefonerna och att ditt batteri inte gillade situationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...