Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MIDI i Ljudkort? In-/utgångar/interface en garanti för detta?

Rekommendera Poster

Mitt mål är att pyssla med MIDI på datorn.

Till detta behöver jag ju rimligtvis:

*Dator

*Mjukvaruprogram med midiredigering (Cakewalk SONAR)

*Midiklaviatur (el motsvarande)

*Externt ljudkort

När jag testkörde en trialversion av cakewalk igår listades inte mitt inbyggda ljudkort (som sitter i en DELL Inspiron 1525) bland alternativen - och jag får följaktligen inte ut ngt ljud om jag skapar en MIDI-fil.

Borde det inte finnas åtminstone en Microsoft Wavetable Synth e.d på det ljudkortet så man kan höra MIDI-ljud?

Vidare en (möjligen) dum fråga:

MIDI-interface har för mig alltid varit som en "adapter" mellan ljudmodulen och datorn så att de kan kommunicera med varandra.

Plötsligt fick jag för mig att MIDI-interface innehåller mjukvarusynth också då man ju pratar omAudio interface, vilket är synonymt med ljudkort. Externa ljudkort kan ju även ha inbyggda MIDI-interface och in/utgångar, men det innebär inte per automatik att de har möjlighet att producera MIDI-ljud....eller?

Tacksam för input asap!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid datorn med min Cakewalk Sonar 7-installation men jag är ganska säker på att mitt ljudkort (Audiophile nånting) inte har General Midi funktion och kan inte spela upp midi-filer direkt. Jag använder bara mjukvarusynthar och man får med några på köpet med Sonar. Om man får med dessa i trialversionen ska jag låta vara osagt.

Har du testat med att lägga in en mjukvarusynth som Cakewalk TTS-1 och skapa en midi-fil där istället? Tutorial på Youtube:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...