Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bootar inte från DVD men från CD.


koa

Rekommendera Poster

Jag tänker installera Linux (Fedora Core) på min dator som är hyfsat modern Fujitsu-Siemens Scenic - den har en NEC DVD-brännare och kör under XP fn.

 

Linuxen ligger på en bootbar DVD men maskinen hittar den inte. Om jag stoppar in en XP-skiva så bootar den så snällt. Om jag öppnar Windows och söker DVD'n så hittar han den inte. Men en CD hittar den.

Däremot spelar den gärna upp en vanlig DVD-skiva med musik eller film.

 

Min Vista Laptop lyder däremot DVD'n med Linuxdistributionen så det verkar inte vara något fel på skivan.

 

Man kan bli tokig för mindre. Vad göra?

 

Hälsningar /koa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att trycka F12 när datorn startar och sedan välja boota/starta från CD/DVD?

Annars försök med att uppgradera BIOS på datorn.

Ny BIOS (om det finns någon) hittar du på Fujitsu-Siemens hemsida.

Nästa steg är att försöka installera en linuxdistribution från en CD

tex Kubuntu 8.04.2

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/kubuntu/8.04.2/kubuntu-8.04.2-desktop-i386.iso

och till sist skaffa ny CD/DVD-brännare

http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-DVD-Brenner--index/index/id/267/findAll/0

har själv Samsung SH-S202J (PATA) och det är inga problem med ett Gigabyte GA-EP45-DS4 moderkort

 

För övrigt alla DVD läser inte lika bra.

Så att skivan funkar i en dator betyder inte att den måste fungera i en annan dator med en annan DVD-läsare.

DVD-läsare är som bilar men med bilar syns det tydligare, lättare begripa.

Bara för en bil klarar att köra upp för en isig backe så är det inte säkert en annan bil klarar backen.

 

[inlägget ändrat 2009-03-16 08:36:31 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jannejanne, du är en pärla.

Jag raggade upp en annan dator och bytte DVD-läsare, det blev en Samsung i st f NEC'n.

Funkade perfekt, omedelbart. Jag hade ingen aning om att vissa läsare läste så dåligt.

Tusen tack!

 

/koa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för poängen. Lärde mig detta själv för några år sedan.

En linuxCD med Mandrake 7.0 funkade i min gamla (1997 IBM Aptiva)

men det gick inte att installera på den nyare datorn. Gick inte heller att göra en kopia på jobbet. HP-brännaren där klarade inte heller läsa CDn.

När jag mailade leverantören skickade de utan krångel eller krav en ny lättläst CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...