Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera till LPCM


polpot

Rekommendera Poster

Hej, jag har en dvd-film med AC3 ljud och en vän vill hellre ha LPCM ljud på filmen, men jag påstår att det inte går att konvertera "upp" ett ljud så att det blir bättre. Samma gäller väl här som vid konvertering av film, det blir sämre? En WAV LPCM fil är ju mycket större och därför bättre, säger min vän.

 

Tacksam för svar!

 

PP//

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man komprimerar ljud med AC3 så "förstör" man ljudet en bit. Precis som mp3. Man plockar bort viss information. Och denna information kan du aldrig få tillbaka. Däremot betyder det inte att det låter dåligt. DVD brukar ju ha väldigt bra ljud trots allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johodå! Har du inte sett på CSI m.fl.?

 

Där kan man ju få fram hur mycket som helst, det går ju även att skapa nya pixlar så att man kan få fram bilnumret på et bil som står bakom ett hörn..

 

OBS--->;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var så jag sa. Man kan inte konvertera 'upp' nåt igen. Så det enda man gör (när man konverterar till LPCM) är ju att skapa en onödigt fet fil.

 

CSI kollar jag inte på, men jag har en kompis som ser alla avsnitt och han påstår att all teknik de använder sig av i serien, är kopierat från verkligheten....och de finns faktiskt en jätteduktig farbror som kan en massa saker och ser till att fånga all bovar...så det så!

 

Tack för svaren!

 

[inlägget ändrat 2009-03-16 17:11:12 av polpot]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har sett alla CSI avsnitt. Flera gånger. Samtliga serier. Och även flera dokumentärer om serien. Och även om stor del av tekniken är tagen från verkligheten, så har man tagit sig vissa friheter med den.

 

Däremot är ju en en majoritet av brotten dom löser tagna ifrån verkligheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och labbråttor som springer runt och förhör skurkar verkar ju troligt.

 

Dags att låsa tråden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...