Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga till text i filmen


lillad

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har stött på ett problem då jag har fått tag på en film som är på engelska och jag vill ha svensk text på den... Jag sökte lite och kom till en sida där man kal ladda ner undertexter. Men jag får det inte att fungera! Kan någon hjälpa mig som kanske har varit med om det förut...

 

Jag har bytt namn på textfilen till samma namn som filmen och jag har testat att starta både filen och textfilen samtidigt, men ingenting funkar :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Är texten inbränd så lär det säkert bli svårt att ändra. Du får allt söka efter en otextad version av filmen, och sedan hämta svensk text som du kör.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken mediaspelare använder du?

rekommenderar SMPlayer eller BSPlayer

där går det att lägga till textfilen, alltså peka på den.

 

Om det ska fungera "med samma namn..." osv så måste du ha VobSub (eller motsvarande) installerat

 

Undertexter.se har bra guide

[inlägget ändrat 2009-03-15 00:24:00 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mikael63 skrev:

Om det ska fungera "med samma namn..." osv så måste du ha VobSub (eller motsvarande) installerat

 

Jag har lyckats med subtitels till filmer utan att behöva ha VobSub installerat.

 

Har räckt med att döpa om till samma namn som filmen och peka till texten i mediaspelaren. För min del KMPlayer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vobsub är ett program som gör att textfil och filmfil hittar varandra under förutsättning att de har samma namn så när som på filändelsen Ex:

 

Hard.avi med Hard.srt (eller Hard.sub).

 

Man kan dock behöva ställa in att man vill ha undertext visad.

 

I VLC mediaplayer onh Nero showtime kan man dessutom döpa undertexten hur man vill men man måste i det fallet själv leta fram den undertext man vill koppla till filmen.

 

Vad är XD för något ?

 

LARSAS

 

Nu finns det sedan något år senare versioner av divx ,xvid och andra typ matroska ofta för högupplöst ,Om metoderna att lägga till eftertext är tillämpliga för dessa är jag ej säker på.

 

[inlägget ändrat 2009-03-15 09:30:45 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har räckt med att döpa om till samma namn som filmen och peka till texten i mediaspelaren. För min del KMPlayer.

 

Ja, pekar man på filen från sin spelare behöver man inte VobSub. Man behöver då inte heller döpa om den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har två datorer och på den ena så fungerar det bara med namn byte men på min andra (lite ÄLDRE dator) fungerar det.

Har upptäckt att på min andra dator så står det att filmen är en "avi film" men på den det inte fungerar på står det "windows film"

 

har 4 minuterkvar tills avs vide har laddats ner =)

 

 

 

edit:

nu är det klart hur använder man programmet nu då?

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-15 19:41:31 av lillad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...